Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Satelliter
Satelliter har åberopats i tråden som ett bevis för den runda jorden. Nedan följer en intressant inblick i hur det egentligen ser ut och hur man lurar människor att tro på denna teknik.
Länk till globebusters 22 oktober
https://www.youtube.com/watch?v=edckAyDkJ40
Inslaget börjar 56:23 med en introduktion om satelliter från det franska Ariane av en argentinsk medverkande i programmet. Vid 1:03:00 visas en jämförelse med olika uppskjutningar under ett antal år. Av jämförelsen framgår det att man använder sig av samma bild/videosekvens för dessa satellituppskjutningar. För samma bild/videosekvens används exempelvis olika höjd, fart, distans etc med olika satelliter.
Vid 1:08:12 talar samme man man om hur han arbetade för History channel med just animationer av satelliter och hur bilder idag enbart består av dataanimationer, eller s.k. CGI (computer generated graphics). Han talar också om designen av sina animationer, där beställaren ville att de skulle likna något som flög med vingar exempelvis. Poängen är att göra en bild i människors medvetande och sedan upprepa denna, och den behöver inte ens vara bra. Sämre är även bättre då det mänskliga psyket reagerar bättre på mindre detaljer än fler. Ju fler detaljer desto mer öppningar för feltolkning och misstro. Hypnotiskt propaganda helt i sin renaste form.
1:37:04 Här visas ett exempel på hur man i Argentina kan söka på en satellit och få veta vilken fiberoptisk kabel satelliten är. Låter det konstigt? Det är konstigt hur en satellit egentligen är en fiberoptisk kabel.
Jag tänker inte ägna 3 timmar, 39 minuter och 51 sekunder till att se den här videon. Jag är nämligen övertygad om att varken Globebusters eller boldogg har något vettigt att komma med. Men jag kan säga det här:
1957 sände dåvarande Sovjetunionen upp den första satelliten. Den gick jorden runt på drygt 90 minuter. Massor med människor, även i Sverige, såg både den och en rakethylsa som hörde till raketens sista steg. I tidningarna kunde man se tabeller som visade när satelliten och rakethylsan skulle bli synliga i Sverige. Allt detta är sant, jag såg det själv, beräkningarna stämde. Och de byggde naturligtvis på sanningen att jorden är ett klot.
Ingen, absolut ingen, påstod att detta var något fejk någonstans - alla kunde ju se det med egna ögon.
USA kom igång strax efter med att sända upp sina första satelliter. I motsats till Sovjet visades även raketuppskjutningarna på film - försök inte få mig att tro att detta fejkades för nästan sextio år sedan!
Före 1962 kunde man inte se direkta TV-sändningar över Atlanten. Det året sändes Telstar, den första kommunikationssatelliten upp, och för första gången kunde man sända direkta TV-signaler från Europa till USA. Och det firades, Sverige sände (om jag minns rätt) film från ett sameläger med renar och allt. Det gällde dock att passa på när Telstar var i rätt läge, den var inte geostationär, utan gick runt jorden på (tror jag) ca två timmar. Beräkningarna om när Telstar var i rätt läge byggde naturligtvis på den självklara sanningen att jorden är en sfär.
Ingen, absolut ingen påstod att detta var något fejk - alla kunde ju se dessa första direktsändningar med egna ögon.
Sedan dess har tusentals satelliter sänts upp och många placerats i geostationär bana över ekvatorn. Paraboler på jorden kan ta upp signaler från en enskild satellit - varför kan man endast få in signalerna när parabolerna riktas mot en bestämd punkt ovanför jordens ekvator? Jo, för att satelliten finns just där. Vad har plattjordingar för alternativ förklaring?