2017-10-25, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Zarqawi
Inte klaga? Så om jag inte röstar så får jag inte kritisera sd eller Mattias Karlsson? lite svårt att förstå ditt resonemang, men känns Mattias Karlsson inspirerat.. kommer självklart rösta den dagen jag presenteras med ett alternativ som jag faktiskt gillar. Alternativt om ledarskicktet i sd byts ut till bättre, men det finner jag osannolikt.

Det är klart du får klaga. Jag jämför SD i debatter i riksdagen med andra debattörer, och jag finner SD betydligt sundare än de andra. SD har sunt förnuft. Jag accepterar ledarskapet som det är. De har ju snart Landsdagar, och då byts kanske någon ut. Jag skulle vilja ha hem Peter Lundgren från EU. Han är mycket bra.
Var förnuftet sitter hos de andra vet jag inte.
Jag hoppas du finner ett parti du är nöjd med.
2017-10-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det berodde på att man de facto sålde ut i princip det som fanns kvar av/i Sverige att sälja. Många sköna miljarder rullade in. Långsiktigt bra?, hahahaha. Typiskt borgarna?, japp. Men den största anledningen var att vi hade vår krona, inte euro.
Stjärnor, jojo.
Har du Jonas Sjöstedt som idol eller var får du den där grova vänstervinklingen ifrån? Jämför antalet företag som såldes ut under Perssons tid (i antal och belopp) med dem som såldes ut under Reinfeldts tid. Återkom. För övrigt var utförsäljningarna av Vin & Sprit m.m. ingenting mot de ökade skatteintäkterna, och dessutom var det i många fall en vinstlott eftersom det skedde innan finanskrisen. De sålde till höga priser strax innan aktierna blev nästan värdelösa.

Citat:
Varför ger du skenet av att "gränsen är stängd" om och om igen? Det fullkomligt väller in ekonomiska parasitmigranter från jordens absolut sämsta avskrädeshål. Jämför nu inte med hösten -15. Jämför med de senaste 15 åren.
Retoriken är till viss mån förändrad. Men i realiteten rullar folkutbytet på, trots alla enorma problem vi har pga just detta.

Den som tror att S eller för den delen M kommer göra något avgörande i denna fråga utan att SD blir riktigt stora är mer än lovligt naiv.
Ingenstans skrev jag att gränsen är stängd. Ännu konstigare blir det när du hävdar att jag sagt det "om och om igen". Vi har normaliserat asylpolitiken, gått över till TUT som huvudregel och gjort diverse andra justeringar, och vi har gränskontroller och transportöransvar och avtal med Turkiet och fan och hans moster som vi inte hade tidigare. Anledningen till att det bara har pressat ner inflödet till pre-2014-siffror är en kombo av att invällarna inte fått memot om förändringarna samt att vi dessvärre redan har ett gigantiskt jävla diaspora-kluster som alla utifrån vill ansluta till, istället för att bli enda somaliern i nån finsk by.

Att tro att SD skulle kunna göra en enorm skillnad långt bortom de skärpningar som S har gjort är magiskt tänkande. Folk verkar tro ungefär att om SD blir största parti så kan de tillverka en jättestor skylt där det står "FUCK OFF" och sätta upp den i Malmö så kommer alla att vända där och bara "aha! De vill inte vi ska komma, vi får väl testa Tyskland då istället."

Det som kan göra meningsfull skillnad är den här övergången till kvotsystem som EU filar på nu och som M (och SD m fl) vill ansluta sig till. De verkligt omvälvande förändringarna i invandringspolitiken kommer inte att ske i Sveriges riksdag, det kommer att ske genom ett pennstreck som dras i tystnad vid ett förhandlingsbord i Bryssel.

Jag säger som jag sagt länge - förändringar som kan styras från Sverige är bara i marginalen, det avgörande kommer att ske hos EU, och den viktigaste behållningen för mig är skadeglädjen och den hämndporr som kommer att spelas upp när vänstern och liberalerna ska gråta floder över valresultatet.

Den här bilden sammanfattar min drivkraft och varför jag personligen äter popcorn i väntan på valet:

Klockan är 19:58 söndagen den 9 september 2018. Det spöregnar och blåser, luften är rå och kall. På trottoaren utanför Södermoskén på en tunn bädd av blöta höstlöv sitter Virtanen och tigger med en pappmugg bredvid sig. Muggen är tom, så när som på en soggig portionssnus som en förbipasserande lagt ut. En annan förbipasserande valde att lägga en snorloska som blandar sig med gruskorn, tuggummin och annat skräp som fångats i hans dyngsura, stripiga hår. 19:59. Om en minut kommer VALU:s prognos. Ur hans urinstinkande framficka halar hans rödfrusna, skakande högerhand fram en gammal Samsungtelefon med sprucken skärm. Han måste kisa för att kunna urskilja texten genom regndropparna som rinner nedför skärmen, eftersom en 14-årig tjej ryckte ifrån honom och trampade sönder hans glasögon förrförra veckan, men lyckas till slut hålla handen tillräckligt stilla för att knappa in "aftonbladet.se". Aftonbladet, åh, Aftonbladet, hans gamla arbetsplats som han nu inte ens vet portkoden till. Häromdagen försökte han heja på Sofia Olsson Olsén, men hon hastade snabbt över till trottoaren på motsatta sidan av gatan. Han uppdaterar sidan. Streamad video från SVT är bara att glömma, det är bara ören kvar på det stulna kontantkortet. 20:00. OK, där kom det. SD 30%... M 25%... C 5%... MP 3,5%, åker ut... han snörvlar och fäller några bittra tårar som snabbt flyter bort med regnet. Det sista han hinner se innan ett marockanskt skäggbarn sparkar telefonen ur hans hand är en bild på en överlycklig Hanif Bali skakandes hand med en lika överlycklig Mattias Karlsson. I händerna höll de varsitt glas opastöriserad skånsk lantmjölk.

Det där är vad jag vill ha ut av valresultatet. Upprättelse för de rättfärdiga, total förnedring för ondskan.

Det är värt sjukt mycket mer än att SD efter veckor av nattliga förhandlingar med 7K lyckas få igenom en ändrad skrivning i en paragraf som rätt tolkad kommer att minska invandringen med 30 personer, fast den kommer inte att tolkas rätt eftersom aktivistiska vänsterjurister kommer att tolka den medvetet fel. Nämen usch vad defaitistiskt. Jaså? Säg det 2020. Säg att jag var överdrivet negativ och att invandringen minskade rejält efter att SD fick in en fot i dörren.
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-10-25 kl. 17:36.
2017-10-25, 17:50
Medlem
Pvt. Jokers avatar
https://www.metro.se/artikel/yougov-ulf-kristerssons-succc3a9-moderaterna-ökar-kraftigt-i-opinionen

M ökar kraftigt (3,9 procentenheter). Som av en händelse backar SD med nästan lika mycket. Gammelmoderaterna vänder hemåt.

Det är långt till valet och mycket kan hända men just nu får nog SD vara rätt nöjda om de i valet ’18 får över 15 %.
2017-10-25, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
"De är envisa, men de är inte dumma. "

Är det inte mer graverande om de genomfört det de gjort av andra anledningar än dumhet/naivitet?
Vad har de genomfört? Berätta vad som avgjort invandringens omfattning efter 2006 i ungefärliga procentdelar räknat - Göran Perssons nya utlänningslag från 2005-2006, eller ändringar och tillägg gjorda av alliansen 2006-2014. Vad gissar du? 25-75? 50-50? 0-100?

Citat:
Ursprungligen postat av Pvt. Joker
https://www.metro.se/artikel/yougov-ulf-kristerssons-succc3a9-moderaterna-ökar-kraftigt-i-opinionen

M ökar kraftigt (3,9 procentenheter). Som av en händelse backar SD med nästan lika mycket. Gammelmoderaterna vänder hemåt.

Det är långt till valet och mycket kan hända men just nu får nog SD vara rätt nöjda om de i valet ’18 får över 15 %.
22% är inte så pjåkigt ändå eftersom de hade 23% i juli och 23,6% i augusti. Det där med över 25% var nog "brus uppåt".

Hade man frågat media för 2 veckor sedan vad som kommer att dominera nyheterna om 2 veckor så skulle de nog ha sagt "ja det är nog den här Hanna Wigh-skandalen, den kommer att hålla i sig under lång tid och dra ner SD:s siffror kraftigt".

2 veckor senare diskuterar exakt 0 personer SD och Hanna Wigh eftersom alla är upptagna med sexskandaler på Aftonbladet, TV4 och SVT...
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-10-25 kl. 17:58.
2017-10-25, 17:56
Medlem
Smoothmans avatar
Yougov oktober månad:

Hur skulle du rösta om det vore riksdagsval i dag?

Oktober 2017 vs september 2017

Moderaterna: 19,9 % (16 %)
Centerpartiet: 9 % (9,4 %)
Liberalerna: 5,4 % (5,5 %)
Kristdemokraterna: 3 % (3,1 %)
Miljöpartiet: 3,2 % (3,1 %)
Socialdemokraterna: 25,2 % (26,3 %)
Vänsterpartiet: 7,7 % (7,5 %)
Feministiskt initiativ: 2,1 % (2 %)
Sverigedemokraterna: 21,9 % (25,3 %)

Annat parti: 2,6 % (1,8 %)

Andelen osäkra väljare i oktober är 15 %

Källa: Yougov

Då var min gissning i förrgår på 22,1% för SD inte så långt borta...
"22,1%. (I verkligheten dock ca 24-25% för närvarande)"
Senast redigerad av Smoothman 2017-10-25 kl. 18:02. Anledning: Korrigering
2017-10-25, 18:11
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
"22,1%. (I verkligheten dock ca 24-25% för närvarande)"
Varför är din analys att Yougov plötsligt börjat underskatta SD? Eller anser du att Yougov har gjort de hela tiden?

Tror snarare att de gammel-moderater som gått över från SD till M igen som inte är medvetna om ljugerier om "stängda gränser" = Moderaternas 30 000 asylinvandring + anhöriginvandring/år. Det är upp till SDs partiledning uppdrag att informera om denna falska åtstramnings retoriken.
Senast redigerad av Mellbergan 2017-10-25 kl. 18:17.
2017-10-25, 18:14
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Varför är din analys att Yougov plötsligt börjat underskatta SD? Eller anser du att Yougov har gjort de hela tiden?

Läs gärna mina inlägg från i förrgår, från nr 59948 och framåt. Och gärna 59956 lite extra noga.
Senast redigerad av Smoothman 2017-10-25 kl. 18:19. Anledning: Tillägg
2017-10-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vad har de genomfört? Berätta vad som avgjort invandringens omfattning efter 2006 i ungefärliga procentdelar räknat - Göran Perssons nya utlänningslag från 2005-2006, eller ändringar och tillägg gjorda av alliansen 2006-2014. Vad gissar du? 25-75? 50-50? 0-100?

22% är inte så pjåkigt ändå eftersom de hade 23% i juli och 23,6% i augusti. Det där med över 25% var nog "brus uppåt".

Hade man frågat media för 2 veckor sedan vad som kommer att dominera nyheterna om 2 veckor så skulle de nog ha sagt "ja det är nog den här Hanna Wigh-skandalen, den kommer att hålla i sig under lång tid och dra ner SD:s siffror kraftigt".

2 veckor senare diskuterar exakt 0 personer SD och Hanna Wigh eftersom alla är upptagna med sexskandaler på Aftonbladet, TV4 och SVT...
Ja det positiva med M:s uppgång är i alla fall att de inte lär backa fån sin nya hårdare linje (i retoriken). M har det ju dock så enkelt förspänt att de i en eventuell alliansregering med en axelryckning kan gå ut och säga att, nej tyvärr, vi får inte igenom får invandringspolitik alls, och sen fortsätta som inget hade hänt. Att för M vägra allianssamarbete pga av invandringspolitiken finns nog inte. Därför är det bäst att SD fortsätter vara skrämmande stora i opinionen, så kanske... Ett större M är positivt i den bemärkelsen att den ökar även sannolikheten för en framtida M-SD allians. Hoppas kvinnor i alla åldrar hittar tillbaka till kvinnopartiet M.

Som en liten bonusnotis: idag frågade reportern på SVT-nyheterna den kvinnliga representanten för Migrationsverket varför Sverige enligt Migrationsverkets egen prognos ska fortsätta ha en större invandring än de andra nordiska länderna tillsammans. Hon hänvisade dock bara vidare till regeringen.. Att frågan ställdes förvånande mig, inte likt propaganda-TV.
2017-10-25, 18:26
Medlem
Citat:
Tror snarare att de gammel-moderater som gått över från SD till M igen som inte är medvetna om ljugerier om "stängda gränser" = Moderaternas 30 000 asylinvandring + anhöriginvandring/år. Det är upp till SDs partiledning uppdrag att informera om denna falska åtstramnings retoriken.
Ja förhoppningsvis kommer SD att få möjlighet att göra detta i valrörelsen, bara inte Jimpan blir alltför upptagen att med holkuppsyn försöka hävda att SD inte alls är/var nazister.
2017-10-25, 18:28
Medlem
Orobanches avatar
Citat:

Jag säger som alltid att den enda överensstämmande undersökningen är dagen efter valet! Då vet vi vilket, om något, opinionsinstitut har varit i närheten.
Skillnaden var när 95% hade fasta telefoner hemma, blev uppringda och svarade på frågan, vilket parti skulle du rösta på om det var val idag?
Och det var innan SD. Det var innan den vedervärdiga stigmatiseringen av SD väljare, innan mobilerna i var mans/kvinnas hand och en dator hemma eller i knäet!

Så vad mig anbelangar tror jag inte på något av alla dessa opinionsinstitut.
2017-10-25, 18:31
Medlem
Men stopp nu...

M ökar 3,9 = +3,9
SD minskar 3,4, L minskar 0,1, C minskar 0,4 = -3,9

(så enkelt är det aldrig, men det får duga)

Då återstår att S minskar 1% utan att något annat 7K-parti (eller F!) ökar lika mycket – däremot går "annat parti" upp med 0,8 till 2,6.

Vad då för j-a annat parti? PP är ju i princip döda och F! har en egen stapel. Och MED har fan inte 2,6%...

För övrigt: Medel är nu 18,4. Då har Ipsos ännu inte kommit in, den lär inte höja medel. Hur dåligt är 18,4? Inte helt horribelt, de hade 18,7 i maj och juni 2016 och 18,8 i januari 2017. Man får dock gå tillbaka till juni 2015 för att hitta medel under 18.
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-10-25 kl. 18:36.
2017-10-25, 18:33
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Men stopp nu...

M ökar 3,9 = +3,9
SD minskar 3,4, L minskar 0,1, C minskar 0,4 = -3,9

(så enkelt är det aldrig, men det får duga)

Då återstår att S minskar 1% utan att något annat 7K-parti (eller F!) ökar lika mycket – däremot går "annat parti" upp med 0,8 till 2,6.

Vad då för j-a annat parti? PP är ju i princip döda och F! har en egen stapel. Och MED har fan inte 2,6%...
Övriga brukar ligga på en procentenhet. Men det är en jävligt bra fråga varför "övriga" börjat växa så mycket. Vad har vi mer där nuförtiden än MED? Direktdemokraterna?

Jag hörde något rykte om att MED fick 0.7% i senaste Sentio. Blev det klarlagt om det stämde?
Senast redigerad av Mellbergan 2017-10-25 kl. 18:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in