2017-10-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Tror inte att en förlovning automatiskt innebär att pressen skriver fästman istället för pojkvän. Hittar man Kims armar kanske man kan säkra dna från madsen under hennes naglar. Ska bli intressant att höra om madsen hade några rivsår eller liknande på kroppen. Vi får se om det sitter en ring på armarna om de dyker upp.

Vi tror olika. Jag är säker på att man skulle ha skrivit om deras förlovning och det planerade giftermålet ifall det hade varit aktuellt. Men jag har uppfattat det som så att relationen var relativt ny men trots det hade paret planer på att flytta till Kina och bo där ett tag för KW:s jobbs skull.

Du ser den här sortens storysar om par med förlovning och planerat giftermål i en nära framtid i samband med alla större tragiska händelser - typ dödskjutning, 9/11 etc. Pressen skulle inte ha missat den chansens att tjäna några kronor till om de bara hade kunnat skriva om "ringarna".

Jag slår vad om att det inte finns någon förlovningsring.

(Och IFALL det skulle visa sig vara fel då slår jag vad om att ringen INTE har en diamant på sig. För det vore väl dummare än dumt (av KW) med tanke på hennes jobb.)
Citera
2017-10-25, 14:10
Medlem
Släpp det om ringarna, den halva ringen på hans näsa är porer.
Citera
2017-10-25, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosemonkey
Det ska bli intressant att veta resultatet av sinnesundersökningen. Frågan är om en sexualsadist (den grövre kategorin som kidnappar, torterar, mördar osv) kan vara normal och frisk eller om man tvunget har någon form av psykisk störning? Insikten att man skulle kunna vara psykiskt frisk och i övrigt normal och ändå utföra detta är aningen skrämmande.

Efter att ha läst delar av American Psycho av Bret Easton Ellis inser man i alla fall att även friska och normala människor kan komma på och tänka ut vidriga hemskheter... En bok som jag faktiskt inte klarade av att läsa ut p g a vidrigheterna som huvudpersonen i boken utsätter andra för.

En annan sak som slagit mig när jag läst om tidigare fall (främst USA) är att det är ytterst sällan som denna typ av sexualsadister/mördare nöjer sig med att genomföra detta en gång. Snarare verkar de gå in i skov där de mördar ett flertal under en tid för att sedan ligga lågt i månader eller år eller som det verkar i vissa fall för alltid. Det är alltså om man ser till andra kända fall ganska otroligt att detta är PM's första gång. Vi får se om polisen i diverse länder kan binda honom till fler fall, jag håller det för troligt att han gjort detta förut.

Sett till andra fall är det också väldigt vanligt att denna typ av mördare dokumenterar sina grymheter, film eller foto. Jag tror därför att det ligger något i påståendena från de som hävdar att PM's telefon är viktig att hitta. Förhoppningsvis har polisen redan hittat den, men sparar det som ett avgörande bevis?

Sorry om någon redan funderat över ovanstående!

Kolla här om så kallade parafilier:

Actrotomofil = Tänder på amputerade kroppsdelar.
Afrofili – Att tända på mörkhyade personer.
Agalmatofil = Tänder på utställningsdockor.
Anasteemafil = Tänder på långa eller stora människor.
Apotemnfil = Tänder på tanken att mista en kroppsdel.
Axillisme = Tänder på att ha sex i armhålan
Cisvestism = Tänder på 1700-tals kläder, peruker osv
Dacryfili – Att tända på när någon gråter.
Dendrofili – Sexuell dragning till träd.
Emetofili – Någon tänder på att bli spydd på/spyor.
Exibitionist = Tänder på att visa upp sig.
Fetischist = Tänder på ett speciellt föremål.
Fontanellfil = Tänder på att pentrera ett spädbarns outvecklade hjässa.
Formikofili – Att tända på att ha insekter kravlande på könsorganet.
Frotteurist =Tänder på att gnida sig mot saker.
Fytofili – Sexuell dragning till växter i allmänhet.
Gerontofil = Tänder på gamla människor.
Homofili – Att tända på personer av samma kön.
Koprofili – Tvångsmässig sexuell attraktion till avföring.
Klysmafili – Att tända på lavemang.
Krematistofil = Tänder på att betala för sex.
Makrofil = Blir upphetsad av extremt överviktiga personer.
Narcissist = Tänder på sig själv.
Nasofil = Tänder på näsor.
Nekrofili – Dragning till döda människor. De är ju mycket bättre än levande.
Oculolinctus = Tänder på att slicka partnerns ögon.
Pederasti – ”Gossekärlek”, liknande pedofili men inriktar sig bara på unga pojkar
Pedofili – När man inte är snäll mot barn.
Sacofricosis = Tänder på att onanera offentligt, utan att bli upptäckt.
Saliromanist = Tänder på sånt som är snuskigt och smutsigt.
Siderodromofil = Tänder på att köra tåg.
Sodomi = Tänder på olagliga handlingar
Taphefili – Xexuell attraktion av att bli begravd levande.
Teutofil =Tänder på nazistuniformer, hårda ord på tyska, ridpiskor och likande saker.
Toxikofili – Att tända på gift/att bli förgiftad. T.ex. knarkare, alkoholister och giftdrickande filosofimartyrer.
Urofil = Tänder på kiss.
Vourerist = Tänder på att smygtitta när ett annat par har samlag.
Vorarefil = Tänder på tanken att bli uppäten.
Wam (Fetishism) = Tänder på att vara våt eller kladddig
Zoofili – Att tända på djur.

:-)
Citera
2017-10-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Du har nog rätt i att det är ovanligt med "renodlade" sjukdomsbilder. Det är vanligt att personlighetsstörda visar symptom från andra personlighetsstörningar/sjukdomsbilder även om de inte uppfyller alla krav för att få den diagnosen. "The same same" stämmer inte riktigt, visst är det samma konstrukt (t.ex. empatilöshet) men psykopater och narcissister befinner sig på olika ställen på spektrat. Psykopater är över huvud taget inte kapabla att känna empati, det kan däremot en narcissist, även om de har "svårt för det" (= känner mindre/mer sällan empati än genomsnittspersonen) och låter det inte påverka beteenden som drivs av egoistiska intressen.

Förövrigt är jag osäker på vad du menar med "schizofren siuation" - menar du en splittrad/delad situation? Schizofreni är inte samma som multipla personligheter, även om många tror det.

Madsen kan visst känna empati för blommor, djur och till och med ubåtar. Så helt empatilös är han ju inte. Men ifall någon sätter sig emot honom och försöker ”bestämma” över honom - då är det ”no mercy” från hans sida. Han tål helt enkelt inte att bli tillsagd – av någon. Narcissist..
Sen kan han ha drag av även borderline med tanke på hur tvärt han alltid avslutar relationerna när han blir besviken och hur han hyllade sin fru.

Samma spektra men ändå lite mer intressant än att stämpla honom – och alla andra grovt kriminella – som psykopater.

Med schizofren situation menade jag att det blir ett omöjligt beslut för någon att fatta – än mindre för en 6åring. Hur man än gör så straffas man.

Har inte ens tänkt tanken på multipla personligheter..
Citera
2017-10-25, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Madsen kan visst känna empati för blommor, djur och till och med ubåtar. Så helt empatilös är han ju inte. Men ifall någon sätter sig emot honom och försöker ”bestämma” över honom - då är det ”no mercy” från hans sida. Han tål helt enkelt inte att bli tillsagd – av någon. Narcissist..
Sen kan han ha drag av även borderline med tanke på hur tvärt han alltid avslutar relationerna när han blir besviken och hur han hyllade sin fru.

Samma spektra men ändå lite mer intressant än att stämpla honom – och alla andra grovt kriminella – som psykopater.

Med schizofren situation menade jag att det blir ett omöjligt beslut för någon att fatta – än mindre för en 6åring. Hur man än gör så straffas man.

Jag är inte övertygad om att Madsen kan eller inte kan känna empati. Vi har inga konkreta bevis på varken det ena eller andra Min teori är att han har någon slags personlighetsstörning, huruvida det är antisocial eller narcissistisk kan jag inte avgöra eftersom jag har långt ifrån nog på fötterna för det. Även om mycket tyder på att han har starkt utpräglade narcissistiska personlighetsdrag. Vilket ju i sig inte utgör en narcissistisk personlighetsstörning.

Jag håller absolut med om att en nyanserad diskussion är väldigt mycket mer intressant än att psykopatstämpla. För det mesta lönar det sig inte alls att diskutera med människor som är "övertygade om sin sak".

Ja, "schizofren" används ofta, felaktigen, som ett adjektiv för (två-)delade eller motsägelsefulla situationer/uttalanden/etc. Trodde först att du också menade det så. Förstår fortfarande inte varför schizofren skulle vara ett träffande adjektiv för det du ville förmedla, men det kan också bero på att jag är petig med definitioner Men tack för klargörandet!
Citera
2017-10-25, 14:22
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Stark passion, stark aggression och en stor dos "galenskap" som inte för den skull behöver vara en psykisk sjukdom... och en stark drift att utforska. Utan hänsyn till andra.
Starkare indikationer på psykopati får du inte. Om inte PM är en fullblodspsykopat, så är ingen det. Samtliga kriterier uppfyllda med råge. ”Alla rätt på provet”.
Citera
2017-10-25, 14:23
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Stark passion, stark aggression och en stor dos "galenskap" som inte för den skull behöver vara en psykisk sjukdom... och en stark drift att utforska. Utan hänsyn till andra.
Starkare indikationer på psykopati får du inte. Om inte PM är en fullblodspsykopat, så är ingen det. Samtliga kriterier uppfyllda med råge. ”Alla rätt på provet”. Troligtvis en släng av Asbergers, som ett litet hallon på tårtan.
Citera
2017-10-25, 14:26
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Starkare indikationer på psykopati får du inte. Om inte PM är en fullblodspsykopat, så är ingen det. Samtliga kriterier uppfyllda med råge. ”Alla rätt på provet”.
Och troligen en släng av Asbergers som hallon på tårtan.
Citera
2017-10-25, 14:42
Medlem
Citat:

Dubbeldiagnoser är inte alls ovanliga. PM kan mycket väl vara både narcissist och borderline, precis som du skriver. Multipla personligheter är däremot något annat. det är schizofrenins främsta drag. Men man kan vara en "dubbelnatur" utan att för den skull vara schizofren. Anpassa sig efter omständigheterna och efter vilka personer man har med att göra. Många människor är ju såna, de brukar kallas falska.....
Senast redigerad av zilvereko 2017-10-25 kl. 14:57.
Citera
2017-10-25, 15:28
Medlem
Citat:
Jag kommer att tänka på Anna Wahlgren..

Dock lite mer förlåtligt att en relativt ung (26) ensamstående kvinna försöker söka tryggheten än att en ”nästan pensionär” vill skaffa en unge med en trasig kvinna som redan har mer på sina axlar än vad hon orkar bära.

Men det brukar ju heta att en kaka söker en maka. Mentalt var de säkert på samma nivå.

Det är synd om Madsen som aldrig fick en chans – vilket inte ska beblandas med att rättfärdiga hans gärningar.

Angående den här nya mannen – vars uppgift var att ”rädda” PM:s mamma – hur länge var han med i bilden? Dessa hjältar brukar inte bli långvariga gäster som vi kan se i Anna Wahlgrens fall. De har ju sin egen problematik att brottas med.

Även om pappan inte slog Madsen bokstavligen då slog han ju honom psykiskt sönder och samman. Det gjorde även hans mamma i och med att hon övergav honom.

Det är väldigt vanligt att skilda par baktalar den ena föräldern till barnen, kräver lojalitet av dem och därmed skapar en schizofren situation åt ungarna. Men normalt klingar väl det värsta hatet mellan paret med åren. Pappa Madsen var kanske bara lite mer bestämd på den punkten?

Angående personlighetsstörningar så är man sällan renodlat det ena eller det andra utan oftast har man en släng av flera störningar samtidigt. Det är motbjudande att man direkt skriker ”psykopat” exempelvis här på FB så fort någon visar sig vara en knepig personlighet (inte riktat till dig).

Jenny Klefbom skriver att kännetecknande för psykopater är avsaknad av samvete, skuldkänslor och medkänsla. Samtidigt skriver hon att narcissister har svårt att bry sig och sätta sig i andra människors situationer samt att de sätter sig själva alltid först.

The same same..

En sak är dock säker: PM tålde inte att någon annan bestämde sig över honom. Så där är han en solklar narcissist enligt Klefbom.

P.S. På SVTplay kan man se en intressant dokument som heter ”Diagnosen” där Klefbom agerar sakkunnig och där det visar sig att dotterns 4 diagnoser inte håller – utan problemet är mamman som ville diagnostisera sin unge, eftersom hon själv inte klarade av henne.
Och pappan som inte gjorde något utan accepterade att mamman och den knasiga och lata psykologen ”visste bättre”.

Jag kan bara instämma i det mesta. Just det här med att kaka söker maka är 100% sant. Växer man upp med en personlighetsstörd förälder eller två så är det ju ett beteende man känner igen sig i. Träffar man sedan en partner som man känner igen det här beteendet hos så kanske man känner sig trygg med det. Även om det är väldigt destruktivt så har man ju inget annat att jämföra med.Karta och kompass får man ju hemifrån.

Det som just nu rullas upp i tv 4 får mig att tänka på narcissister. Eftersom dessa människor har ett så enormt bekräftelsebehov söker de sig ofta till yrken i strålkastarljuset. De är enormt karismatiska,charmiga samt formligen utstrålar energi. Men bakom kulissen eller när kameran slutat filma är det inga trevliga människor alls. Nu menar jag verkligen inte alla scen samt tvpersonligheter och jag pekar inte ut någon. Men det är mer vanligt än man tror. Det värsta är ju att de är så manipulativa.Och eftersom att de inte har så mycket samvete är det inget problem för dem att vara falska eller ljuga. Det tycks vara helt naturligt för dem. Titta bara på Donald Trump.

Jag förmodar att du läst "Felicia försvann" av Anna W.s dotter.

Ja, när det gäller personlighetsstörningar så är det vanligt med samsjuklighet och det finns flera varianter av alla sådana störningar. Tex så finns det lindriga störningar av narcissism som faktiskt har empati även om de är rätt så själviska.
Tror iallafall inte PM är psykopat eftersom det är en så allvarlig störning att det visar sig tidigt i livet. Oftast redan i tonåren. Och då tog PM hand om hemmet och sin åldriga far. Dessutom var han duktig med studierna på högstadiet och gymnasium.
Tillbringade 2,5 timmar på tåg tur och retur till Kbh. varje dag för att hålla på med raketer på fritiden. Låter faktiskt som han hade alldeles för mkt.ansvar. När hans pappa togs in på ett vårdhem precis innan han dog så gick ju PM dit för att hälsa på honom. Jag tycker inte alls att det är konstigt att han gick när han såg sin döda far genom fönstret. Han var bara 17 år och att se en död människa för första gången, dessutom en förälder kan ju vara en chock. Själv ville inte jag se min älskade morfar död. Ville minnas honom som han var i livet. Det där är ju individuellt hur man sörjer eller vad man känner. Ibland kan man känna lättnad. Att ett tungt ansvar tagit slut i och med döden.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-25 kl. 15:57.
Citera
2017-10-25, 15:54
Medlem
Citat:
Dubbeldiagnoser är inte alls ovanliga. PM kan mycket väl vara både narcissist och borderline, precis som du skriver. Multipla personligheter är däremot något annat. det är schizofrenins främsta drag. Men man kan vara en "dubbelnatur" utan att för den skull vara schizofren. Anpassa sig efter omständigheterna och efter vilka personer man har med att göra. Många människor är ju såna, de brukar kallas falska.....

Multipla personligheter har INGENTING med schizofreni att göra. Schizofreni kännetecknas av defekt perception, psykos, hallucinationer. Det är en stor skillnad på dissociativ identitetsstörning och schizofreni!! Det var just det missförståndet jag (felaktigen) trodde att sno reproducerade. Gör om gör rätt!
Citera
2017-10-25, 15:54
Medlem
Nu har jag läst ikapp om det här hemska mordet. Ubåtsmordet 2017.
Det blir ju bara värre och värre ju mer som kommer fram. Torterad till döds!? Tänk hur de anhöriga måste känt när de fick veta.

Jag undrar varför det blev just hon. Var det nåt personligt som vi inte vet om. Eller en tillfällighet - han väntade på ett lämpligt byte och hon råkade dyka upp, kontaktade honom just då.

Jag tror han har mördat flera gånger tidigare. Frågan är bara varför inget kommit fram tidigare. Om han är en seriemördare, varför har han klarat sig oupptäckt massa gånger för att sen göra såhär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in