2017-10-25, 14:33
Medlem
Milovinas avatar
Polischefen Lena Matthijs i GP:

– Vi vet inte vem som har gjort det här och i nuläget vi kan inte garantera att det här bara var ett brott som var riktat mot en enskild individ. Det är bra att vara lite extra vaksam och att man tar med sig en vän om man ska ut och promenera tills vi har rett ut det här, säger Lena Matthijs.

http://www.gp.se/polischefen-kan-vara-helt-random-1.4765062
Citera
2017-10-25, 14:34
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Googla på folk som är födda 1957 och finn att sextioåriga kvinnor inte automatiskt går med käpp och har grått, krulligt hår.

60-årsåldern kan innebära runt 57-63 år. Och precis som du skriver, så ser dagens 60-åringar inte alltid ut som om gamla skröpliga åldringar.

Med anledning av den aktuella Martin Timell-affären så kom jag tänka på Timells f.d. kollega Lulu Carter. Hon är visserligen "bara" 56 år, men skulle nästan kunna benämnas som en kvinna i 60-årsåldern.
Citera
2017-10-25, 14:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Missar gumman tiden med en till två timmar så får man anta att det fanns nåt som fick polis att börja söka nästan omedelbart, känns mindre troligt att polis agerar åt en svartsjuk gubbe där hemma som blir galen över en minimal försening. Nån "hotbild" säkert då man vidtar åtgärder direkt.

Inte så konstigt. När Ida Johansson var försvunnen, och även Lisa Holm, så slog man på stora trumman ganska ögonblickligen – trots att det inte fanns någon känd hotbild. Det behöver i och för sig inte innebära att man tror att det rör sig om ett brott, men hon kan ju exempelvis gått vilse, skadat sig eller drabbats av plötslig sjukdom, då är det ju viktigt att man så snabbt som möjligt hittar henne.

Just en joggingtur tenderar ju inte heller att dra ut en eller två timmar över tiden. Så redan i ett tidigt skede tydde nog mycket på att något var galet – även om det inte finns någon känd hotbild.
Citera
2017-10-25, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om folk är rädda för att gå ut i skogen så må det vara hänt, men det ligger utanför trådens ämne.

Om du med sådana här fall menar: "Person hittad död i joggingspår" så skulle jag hålla med dig. Om det hade varit det enda vi visste, så skulle jag säga att det mest sannolikt att det inte rör sig om ett brott.

Men nu vet vi mer, vi vet att polisen utreder det som ett misstänkt mord, vi vet att polisen varnar personer för att gå ensamma i just det skogsområdet, vi vet att polisen har sagt att man utreder en eventuell koppling till hennes arbete som ett eventuellt spår, vi vet att det finns uppgifter som säger att hennes glasögon hittades på spåret, medan hon själv hittades en bit inne i skogen. Om vi väljer att ta hänsyn till också dessa omständigheter, så lutar jag snarare åt att det rör sig om ett brott.

Att utredarna utreder ev. koppling till hennes arbete beror på att det än så länge är ett spaningsmord och då måste de arbeta förutsättningslöst. Kopplingen kan inte avfärdas, men det finns inte heller någonting som styrker den.

Ett populärt joggingspår känns som en dålig plats för att förfölja någon.
Citera
2017-10-25, 14:38
Medlem
mjohan84s avatar
https://www.ulricehamn.se/innehall/2015/01/Lassalyckan-Spårkarta-2014-11-13.pdf

Karta över det aktuella området, är obekant med platsen men börjar man vid fotbollsplanerna när man börjar rundan ? Pilen går ju sedan motsols och om det är så har personen dött i slutet av rundan (enligt media var hon funnen nära golfbanan )
Citera
2017-10-25, 14:40
Medlem
MarkDamons avatar
Herregud vad många idioter det är på Flashback nu för tiden. Snillen spekulerar... Dödad av djur? Vet ni hur ovanligt det är att människor utsätts för dödligt våld av djur i Sverige? Lägg där till att det enligt POLISEN är mycket som tyder på brott, samt det faktum att de går ut med en varning till allmänheten. Håll er till vad som framkommit istället. Kvinna, 60 årsåldern, attackerad under joggingtur i välbesökt motionsspår, polisens agerande. Mot bakgrund av dessa omständigheter gissar jag på psykiskt störd person/sexualbrott eller en kombination av de båda.
Citera
2017-10-25, 14:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Att utredarna utreder ev. koppling till hennes arbete beror på att det än så länge är ett spaningsmord och då måste de arbeta förutsättningslöst. Kopplingen kan inte avfärdas, men det finns inte heller någonting som styrker den.

Ett populärt joggingspår känns som en dålig plats för att förfölja någon.

Min poäng var: Att man utreder kopplingar till hennes arbete tyder ju på att man är rätt säkra på att det är ett mord. Jag tror inte att det finns en koppling till hennes arbete.
Citera
2017-10-25, 14:45
Medlem
Citat:
Precis, det var det inlägget jag syftade på när jag skrev att det rör sig om obekräftade uppgifter.

Okej. De må kanske vara obekräftat men jag tror att detta har ett samband oavsett om de e bekräftat eller inte.
Denna bekanta skrev om detta ca 30 min innan L.H påträffades död.
Citera
2017-10-25, 14:46
Bannlyst
Citat:
Inte så konstigt. När Ida Johansson var försvunnen, och även Lisa Holm, så slog man på stora trumman ganska ögonblickligen – trots att det inte fanns någon känd hotbild. Det behöver i och för sig inte innebära att man tror att det rör sig om ett brott, men hon kan ju exempelvis gått vilse, skadat sig eller drabbats av plötslig sjukdom, då är det ju viktigt att man så snabbt som möjligt hittar henne.

Just en joggingtur tenderar ju inte heller att dra ut en eller två timmar över tiden. Så redan i ett tidigt skede tydde nog mycket på att något var galet – även om det inte finns någon känd hotbild.

Vi talar timme här på sin höjd, maken kontaktade polis direkt utöver det for han till plats där polis mötte upp. Något har fått dessa snutar att direkt agera och med hennes arbetsplats på agendan för polis gällande utredningen finns det något som man agerar utifrån.
Citera
2017-10-25, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarkDamon
Herregud vad många idioter det är på Flashback nu för tiden. Snillen spekulerar... Dödad av djur? Vet ni hur ovanligt det är att människor utsätts för dödligt våld av djur i Sverige? Lägg där till att det enligt POLISEN är mycket som tyder på brott, samt det faktum att de går ut med en varning till allmänheten. Håll er till vad som framkommit istället. Kvinna, 60 årsåldern, attackerad under joggingtur i välbesökt motionsspår, polisens agerande. Mot bakgrund av dessa omständigheter gissar jag på psykiskt störd person/sexualbrott eller en kombination av de båda.

Tycker dock inte att man helt kan avskriva djurspåret med tanke på alla tänkbara "GM" - grävling kan bitas riktigt illa. Förr i tiden la man faktiskt ofta kol i stövlarna när man rörde sig i grävlingmarker just för att de jävlarna biter till det krasar.
Citera
2017-10-25, 14:49
Medlem
Citat:
Min poäng var: Att man utreder kopplingar till hennes arbete tyder ju på att man är rätt säkra på att det är ett mord. Jag tror inte att det finns en koppling till hennes arbete.

Helt rätt och bra poäng.
Citera
2017-10-25, 14:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Vi talar timme här på sin höjd, maken kontaktade polis direkt utöver det for han till plats där polis mötte upp. Något har fått dessa snutar att direkt agera och med hennes arbetsplats på agendan för polis gällande utredningen finns det något som man agerar utifrån.

Jag tror du har fel. Ska man jogga (exempelvis) 5 kilometer och det vanligen tar 30 minuter, så kan man anta att det är något fel om hon inte är hemma när det gått långt över en timme. Att man har råkat ut för något; ramlat, gått vilse eller drabbats av sjukdom. Att polisen åker ut på det är inte konstigt. Det kan också vara så att hon hade mobilen med sig och inte svarar på den.

Vet i och för sig inte varifrån du får den där timmen ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in