• 3
  • 4
2016-08-01, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Jag r lite frvnad ver all kritik mot tidskriften i denna trd.

Visst, den r inte allt den kunde vara och blir kanske ven under Hakelius ibland lite vl PK, men relativt ofta tycker jag faktiskt den bjuder p riktigt intressanta artiklar. I brist p bttre alternativ vill jag absolut inte vara utan den till helgen.

(Men jag nskar de skulle sluta med sin fniga rliga kommunrankning...)
r det 69 000 lsare de har? D r du ju inte ensam om att gilla tidningen.

Eller, fr att spetsa till det ltt osakligt, nrmare 99 procent av Sveriges vuxna befolkning, icke-lsarna, kan ju inte ha fel...
Citera
2016-09-12, 13:13
Medlem
"Allt fler tidningar bestr mest av blaj. Det menar Fokus chefredaktr Johan Hakelius.

I den ngsliga jakten p lsare vgar f lita p innehllet. Allt blir spektakulrt och skrikigt. Och i grund och botten tomt. Fokus r motsatsen till det."

http://www.resume.se/nyheter/artikla...nativekampanj/

ny skribent: ann heberlein.

contradiction in terms?
Citera
2017-08-30, 16:41
Moderator
Siegfrids avatar
Och nu slutar Johan Hakelius som chefredaktr fr att fortstta som politisk chefredaktr.
In kommer en plitlig Bonnier-profil, Claes de Faire som tidigare lett Resum.

de Faire fr titeln publisher vilket normalt betyder att chefredaktr och vd r samma person. Han har tidigare haft samma position p Resum och Veckans Affrer.

Resum frgar naturligtvis om Hakelius ftt sparken pga att han inte sjungit med nglarna om NMR.
Citat:
Har det hr beslutet pverkats ngonting av den kritiserade text du skrev i somras?

Nej, den hr processen satte igng redan i vras. Det finns en mrklig id om att gare inte skulle tycka om nr man skriver ngot som kritiseras och fr uppmrksamhet. Det r det som r mitt jobb. Hade det varit s att garna hade ngra synpunkter skulle de inte tillta mig att f ytterligare utrymme att skriva, avslutar Hakelius.

https://www.resume.se/nyheter/artikl...-chefredaktor/
Citera
2017-10-25, 10:47
Medlem
InnesIs avatar
Jag har nyligen brjat lsa Fokus och har uppskattat den mest av de nyhetsmagasin jag tagit del av. perfekt format ocks. Lagom lngt och utkommer en gng i veckan. Att lsa dagstidningar har jag inte tid eller ro att gra och mnadsmagasin r en helt annan sak. Fokus r det perfekta mellanlget.

Hakelius r skarp. Jag hller naturligtvis inte med om allt men han r alltid tnkvrd. Jag upplever ocks att sikterna som vdras i allmnhet inte r lika fastkedjade i siktskorridoren.

Jag fr Fokus gratis genom jobbet men en prenumeration tycker jag nog det skulle vara vrt pengarna. Hoppas kvaliteten hlls uppe trots ny chefredaktr.
Citera
2017-10-25, 16:05
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Tidningen Fokus r vl mest knd som tidningen som fegade ur en planerad granskning av vnsterextrema Researchgruppen (tidigare AFAs kartlggningsgrupp) efter ett drev frn extremvnstern p bland annat Twitter. Istllet kom tidningen Dagens Samhlle att publicera det granskade reportaget.

Om man r en vn av yttrandefrihet och obekvma granskningar s r inte tidningen Fokus ngot att rekommendera.
Citera
2018-02-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Och nu slutar Johan Hakelius som chefredaktr fr att fortstta som politisk chefredaktr.
In kommer en plitlig Bonnier-profil, Claes de Faire som tidigare lett Resum.

...

Har ngon som prenumererat lnge p tidningen ngon uppfattning om den blivit bttre efter de Faire tog ver? Jag slutade prenumerera efter Hakelius blev chefredaktr.
Citera
2020-10-09, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oceanliner
Har ngon som prenumererat lnge p tidningen ngon uppfattning om den blivit bttre efter de Faire tog ver? Jag slutade prenumerera efter Hakelius blev chefredaktr.

Jag svarar p min egen frga om ngon annan hittar hit. Har ter brjat prenumerera p Fokus och tycker den r mycket bra! Kan varmt rekommendera att lsa denna tidning, som kommer ut en gng i veckan, framfr att scrolla i ett click-bait nyhetsflde. Jag r mer plst och insatt i senaste tidens hndelser n vnner och bekanta som lser nyheter dygnet runt i sina telefoner trots att jag anvnder en flera hundra r gammal teknik: det tryckta ordet. Och nej jag r inte 70+ eller baktstrvare.
Citera
2021-03-06, 09:12
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:
Jag svarar p min egen frga om ngon annan hittar hit. Har ter brjat prenumerera p Fokus och tycker den r mycket bra! Kan varmt rekommendera att lsa denna tidning, som kommer ut en gng i veckan, framfr att scrolla i ett click-bait nyhetsflde. Jag r mer plst och insatt i senaste tidens hndelser n vnner och bekanta som lser nyheter dygnet runt i sina telefoner trots att jag anvnder en flera hundra r gammal teknik: det tryckta ordet. Och nej jag r inte 70+ eller baktstrvare.

Kul att hra, det lter riktigt bra. Tack fr att du delar med dig, ska nog starta en prenumeration
Citera
2021-03-06, 10:23
Bannlyst
Citat:

Fy fan. Den dr tidningen intresserade mig ngra gnger fr 15 r sedan men insg ju snabbt att det inte var ngon Time (inte ens Time duger, Time r slask fr pretentisa). Fokus lsare r ocks pretton, ofta folkpartister.

Jag r ocks intresserad av gammal media. Bcker. Men inte att "flja med". Journalister r ju pack.
Senast redigerad av Mertillen 2021-03-06 kl. 10:27.
Citera
2021-05-12, 13:42
Medlem
Fokus verkar nu ha vrvat folket som lmnade Bulletin.

Citat:
Susanna Popova och Alice Teodorescu Mwe bidrar med en krnika vardera, var tredje vecka. Markus Kallifatides och Thomas Gr ska skriva under vinjetten En halv grek och en turk. Dr tar de sig an en aktuell frga, samma fr bda, utifrn ett vnster respektive hgerperspektiv.

Sedan tidigare finns Nina Lekander dr.

Teodorescu inleder med en artikel som handlar om cancel culture p Mittenuniversitetet men med en rubrik som tydligt anspelar p Bulletin: "snart vinner den som trycker p mute frst".

Utver nya krnikrer s Fokus ven ha ftt en ny betalvgg.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in