2017-10-24, 20:58
Medlem
Han sitter i fängelse för grovt bokförings och skattebrott. 2 år blev det.
Vill börja med att säga att jag jag förstår att han har brutit mot lagen och ska straffas , men VARFÖR måste han sitta i ett anstalt där det finns ingen annan som har gjort ett brott på papper! Han sitter en anstalt där det sitter endast ca 10% svenskar och dom sitter där för mord, mordförsök, grovt narkotikabrott. Resten är mörka som sitter också för förenämnda men också för grova våldtäkter och misshandel.
Idag fick jag brev från honom att det kom in en ny fånge som har gjort grovt vapenbrott. Fick 11 månader och ska flyttas till öppet anstalt inom 2 månader!!!!!
Vad händer i Sverige, att människors liv längre inte har någon betydelse, men om man inte betalar skatt tillräckligt, är det värsta du har gjort! Han har betalat det innan utan problem eller ens tanke på annat. Slutade betala så mycket efter han insåg att man inte ens får en ok läkarvård längre. Världens högsta skatt var inte meningen för att betalas för att försörja alla andra länder och skit i oss och våra barn! Sa tänkte han.
Tyvärr visste jag inte ens att han är skatteskyldig. Han berättade mig allt efter ca 15 pers plus polishund va hem hos oss.
Kan man anställa en advokat som bara sysslar med sånt eller finns inte såna special advokater som är inriktad på det? Sökte på Google men hittar inte.
Vill ju hjälpa så att han kommer klass 3 anstalten. Eller iaf där vi har en möjlighet att prata i telefon mer än 15 min i månader bara för att jag har endast mobil. Så fel allt, men kanske bara jag. Man blir så ensam och hjälplös när det gäller myndigheter.
Citera
2017-10-24, 21:00
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2017-10-24, 21:09
Medlem
Fängelse är fängelse, det är ju inte precis som att man får välja sina grannar som när man köper bostad.

Prata med hans advokat, om det är illa på riktigt och inte mer bekvämlighet.

Menar du att samtal blir färre för att det är till mobilnummer? Det låter stenålders.. Kan du kanske isf vara vid ett fast nummer tider och dagar ni bestämmer i förväg, hos en vän, granne eller på något kreativt ställe?
Citera
2017-10-24, 21:10
Medlem
King-kuntaas avatar
Citat:
Han har betalat det innan utan problem eller ens tanke på annat. Slutade betala så mycket efter han insåg att man inte ens får en ok läkarvård längre. Världens högsta skatt var inte meningen för att betalas för att försörja alla andra länder och skit i oss och våra barn! Sa tänkte han.
Han ljuger. Din kille blev girig och blev påkommen med handen i kakburken. Ytterst få vill betala skatt men de flesta gör det ändå utan att efterrationaliseras och normalisera deras brott för att skattefinansieringen är undermålig.
Citera
2017-10-24, 21:10
Medlem
Wounderingtwos avatar
För det första. Som dömd får man själv komma med önskemål på en anstalt där man vill avtjäna sitt straff. Åtminstone fick man det på min tid. Var det något han gjorde?

Om han dömdes till 2 års fängelse som ostraffad så måste brottet han begått varit extremt grovt.

Dömdes han till två år så är han snart ute. Man avtjänar bara två tredjedelar av sitt straff och sköter han sig så är han snabbt ute på permissioner. Dessutom är chansen stor att han inom kort förflyttas till en öppen anstalt. Sista tiden kan han ansöka om fotboja om han önskar. Tiden han sitter på anstalt är alltså väldigt kort och passerar väldigt fort. Om han sköter sig vill säga och inte samlar på sig en massa rapporter och varningar.

Vilken anstalt sitter han på?

Varför får ni bara prata i telefon 15 minuter i månaden? Det låter helt absurt. Jag har avtjänat ett straff på en anstalt med den största säkerhetsklassan för kvinnor och där kunde vi prata i telefon hur länge vi ville innan vi blev inlåsta. Det var länge sedan dock men tvivlar på att detta förändrats.
Citera
2017-10-24, 21:14
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
För det första. Som dömd får man själv komma med önskemål på en anstalt där man vill avtjäna sitt straff. Åtminstone fick man det på min tid. Var det något han gjorde?

Om han dömdes till 2 års fängelse som ostraffad så måste brottet han begått varit extremt grovt.

Dömdes han till två år så är han snart ute. Man avtjänar bara två tredjedelar av sitt straff och sköter han sig så är han snabbt ute på permissioner. Dessutom är chansen stor att han inom kort förflyttas till en öppen anstalt. Sista tiden kan han ansöka om fotboja om han önskar. Tiden han sitter på anstalt är alltså väldigt kort och passerar väldigt fort. Om han sköter sig vill säga och inte samlar på sig en massa rapporter och varningar.

Varför får ni bara prata i telefon 15 minuter i månaden? Det låter helt absurt. Jag har avtjänat ett straff på en anstalt med den största säkerhetsklassan för kvinnor och där kunde vi prata i telefon hur länge vi ville innan vi blev inlåsta. Det var länge sedan dock men tvivlar på att detta förändrats.

Låter snarare som att det var någonting annat han FAKTISKT blev dömd för... Någonting lite grövre än skattesmitande...
Citera
2017-10-24, 21:15
Medlem
Innerfittefetts avatar
Låter som bullshit!
Ingen hamnar bland grovt kriminella våldsblattar om man torskat för ekonomisk brottslighet!
Trolla nån annan stans.
Citera
2017-10-24, 21:20
Medlem
Du kan ju registrera din mobil så du har typ ett abonnemang och betalar på faktura. Då har han möjlighet att få ett bättre telefon tillstånd.
Skriv brev ofta, det är alltid roligt att få brev när man sitter inne, skicka tidningar som intresserar honom.
Hälsa på kan du ju också göra. Då kan du även smuggla in någon medicin (förslagsvis mellan benen) han kan må gott på.
2 årigt straff fick han säger du, då sitter han ju i 16 månader. Permission får han också söka typ efter ca 3-4 månader på anstalten.
Han borde ju fått komma på en öppen anstalt för gränsen går vid 2årig straff där tror jag. Går ju även att söka sig till en öppen anstalt som ksnske är känd för mildare brottslingar, vet ej riktigt vilka men googla eller fråga vidare här.

Lycka till
Citera
2017-10-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo

Ja, bara 15 min om man inte har en fast telefon hemma. Får inte va kopplad till internet. Som gamla goa tider alltså. Ringde till Telia som jag har allt kopplad i mitt hem men dom nästan skrattade över mig. Sånt försvinner så förstår inte att en anstalt har 0 uppdatering från stenålder.
Det var miljonbelopp det handlade om. Därför så hög straff. Blev ju inte ens släppt mellan domen och fängelset. Bara skickades dit direkt. Helt sjukt. Fick se honom 40 minuter inom 2 månader.
Har gråtit så mycket och blivit totalt mentalt störd. Inte ens en ok advokat fick han. Hon hittade på massa och ljög både till min kille och hans dotter och mig. 90% av tiden så svarade hon inte ens telefon.
Citera
2017-10-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Låter som bullshit!
Ingen hamnar bland grovt kriminella våldsblattar om man torskat för ekonomisk brottslighet!
Trolla nån annan stans.

Önskar att det va det!
Då skulle jag ju fan frågat råd för det istället!
Citera
2017-10-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kessu
Här finns artikel på han: http://www.allehanda.se/blaljus/brott/redovisade-inte-intakter-for-flera-miljoner-kronor-foretagare-doms-till-tva-ars-fangelse

Ska även tillägga att det inte står i artikel att han betalade 2,5 milj till skatt 2015!
Rövhål.
Citera
2017-10-24, 21:42
Medlem
King-kuntaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kessu
Här finns artikel på han: http://www.allehanda.se/blaljus/brott/redovisade-inte-intakter-for-flera-miljoner-kronor-foretagare-doms-till-tva-ars-fangelse
Jag skulle inte hänga ut honom sådär med tanke på hur han beskrev sina medintagna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in