2017-10-10, 19:36
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Ville bara skriva att jag ångrar djupt den dagen jag lånade hennes bok från biblioteket och läste. Jag var en skör ung person, men fortfarande stabil med huvudet ovanför ytan. Jag vet inte vad det var med den boken, men i efterhand, många många år senare sittandes här med grava ångestproblem förstår jag att den var inkörsporten till min mycket destruktiva och mörka bana. Självskadebeteenden, de ena med det andra. Givetvis är inte hon helt ansvarig, men den där bokjäveln gjorde något med mig.. och inte var det något bra.

Citat:
Ursprungligen postat av BlueSnow
Hade en uppsjö av väninnor som blev som förbytta och började med självskadebeteenden just efter den boken. De skars i armarna åt höger och vänster och de sminkade upp sig till vansinne. Vissa är ännu inte ute i arbetslivet eller har någonsin varit fast de är närmare 30, knaprar mediciner och och skriver långa texter på sina sociala medier om deras hårda liv.

Säger väl ej att detta är B som är att skylla, men något hände då definitivt så fort de lagt ned boken. Mycket underligt fenomen.

... Men hade väl kanske skett ändå, fast med någon annan "trigger".

Var väl också ute på hal is i yngre dagar men inte så speciellt lättpåverkad. Läste i och för sig aldrig boken då intresset var svalt för dylikt. Räckte att slänga ett getöga på omslaget och man tänkte direkt att det var någon uppmärksamhetssökande kaosdam och kändes inte speciellt givande eller allmänbildande att läsa.

Ja, ändå sitter man här i tristess en lördagsafton och läser runt bland ämnen man egentligen aldrig funderar över. Illa. Men är något osunt underhållningsvärde i denna soppa av tragikomik.

Citat:
Ursprungligen postat av motyl
Fy fan vad tragiskt. Kan inte låta bli att fundera hur stor del B hade i Emmas död. Kommer ihåg när de träffades och Emma var till synes relativt "normal" med undantag för mindre allvarliga psykiska åkommor. Efter de bekantades med varandra så utvecklades Emma på extremt kort tid till en gravt sjuk kroniker.

Nog påverkade Berny Emma och hennes mående, även om det kanske inte var medvetet från Bs sida! Det har ju i huvudsak varit vi som redan var i riskzonen som fångades av B och böckerna (förutom att jag vet att de användes en tid som skolbok på socialhögskolan! ) Jag var en av dem som lusläste diverse emo-bloggar, och som ett brev på posten fick korn på Bönan och hennes böcker, som var i ropet just då! Av nån mysko anledning blev hon nån sorts "idol"! Nå, jag började inte självskada fysiskt, men var en tid mer destruktiv på andra områden än jag tror jag skulle varit annars.. Och det var ju även så att det nästan "tävlades" (om ni fattar vad jag menar?) i vem av oss bloggbrudar som var sjukast...
Citera
2017-10-10, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av motyl
Fy fan vad tragiskt. Kan inte låta bli att fundera hur stor del B hade i Emmas död. Kommer ihåg när de träffades och Emma var till synes relativt "normal" med undantag för mindre allvarliga psykiska åkommor. Efter de bekantades med varandra så utvecklades Emma på extremt kort tid till en gravt sjuk kroniker.

Minns när Berny nästan lite skrytfullt berättade att hon hade gett Emma nycklarna för att undersöka sitt inre/psyke, att hon hjälpte Emma upptäcka vem hon är, eller något i den stilen. Äckligt värre.

För en tjej som Emma, som uppenbarligen dansade på en skör lina, var ett umgänge med Berny och till och med en kärleksrelation, det sista hon behövde.

Men att Berny skulle tänka på någon annan i första hand, vet vi sedan länge att hon inte gör.
Citera
2017-10-11, 23:05
Medlem
Och nu är hon gravid.
Citera
2017-10-12, 10:03
Medlem
Hyperexiums avatar
Jag gick in här för att delvis leta upp en post utav en ganska känd postare (som jag nu inte minns namnet på) men den verkar vara raderad tyvärr. Väldigt djup post om skarp självkritik (utav postaren själv delvis) och bokförlags ansvar generellt bla.

Väldigt trist detta med Emma för jag har ett minne utav att jag bara fick en bra känsla om henne generellt och deras förhållande. Citat från Bernys blogg:

Citat:
Vi skrattade ihop vi älskade våra hundar vi hade det fint vi pratade mycket. Vi festade och fånade oss och älskade på sätt och vis varandra. Men jag sörjde Nicklas och hon började släppa sin mask. Insåg att hon var mer en en blond bimbo.

Detta är faktiskt känslan jag fick också pga ett "överdrivet yttre" som Emma hade som uppenbar mask för att dölja något genuint som hon då antagligen inte hann få mycket insikt i tragiskt nog.

Det är väl risk för att jag får denna post raderad pga OT men när jag läser här idag så ser jag inte en bunt personer som jag "halv-hatar" utan den vanliga något bistra vardagen i samhället med bla grupptryck och div trender som gör folk förvirrade och sårbara. SVÅRT att hitta EN sak eller EN person i detta samhälle och denna värld som skulle ha "det egentliga ansvaret". Ansvaret ligger ju alltid på en själv i slutändan men ett allmänt fucked up samhälle (som jag anser det är) gör nog sin stora del till varför det går som det går för vissa.

Berny gravid. Offentlig kommentar om det här. Hennes kropp, hennes val - jag hoppas och önskar att ALLT går bra med detta!
Citera
2017-10-12, 23:08
Medlem
Berny har ju alltid sagt att hon inte vill ha barn. Bland annat skrev hon ett blogginlägg om saken när hon var gravid 2014:

Citat:
”Den heliga regeln. Att jag aldrig ska skaffa barn. Ja den har alltid varit så jävla självklar för mig. Nu tvekar jag men inte i grund och botten. Jag kan bara inte. Föda ett barn som fått narkotika dom första veckorna, som kommer få hepatit c och som kommer få ett jobbigt liv på alla sätt. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte göra så.

Men nu vet jag att jag faktiskt skulle vilja. Kunna skaffa barn. Jag också. Men jag kan inte. Jag kan inte göra så mot en mini-berny som aldrig skulle få känna sig trygg. För jag kan inte bara glänsa med att jag är bra på att nå fram till barn, leka med dom, förklara svåra saker för dom, skriva levande barnsagor. För allt det där kan jag. Men jag kan inte föda ett liv som är beroende av mig och min hälsa och mina val.”

Nu verkar det ju uppenbarligen som om hon faktiskt är gravid, och barnet beräknas komma i maj nästa år. Undrar vad det är som har fått henne att ändra åsikt om barn. För även om hon inte använder narkotika längre, så har hon fortfarande en viss problematik som inte försvinner i första taget. Dessutom verkar Andreas inte direkt vara världens bästa pappa, även om Berny och Andreas verkar ha en någorlunda bra och regelbunden kontakt och umgänge med ett av hans barn.
Citera
2017-10-15, 08:17
Medlem
Thunderwomans avatar
Märkte att hon tyvärr har låst sin blogg nu. Igår kväll gick det bra, så det måste skett nyss. Lite tråkigt, för jag är genuint intresserad av B, inte bara för skvallers skull.
Senast redigerad av Thunderwoman 2017-10-15 kl. 08:19.
Citera
2017-10-15, 15:39
Medlem
Yerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Märkte att hon tyvärr har låst sin blogg nu. Igår kväll gick det bra, så det måste skett nyss. Lite tråkigt, för jag är genuint intresserad av B, inte bara för skvallers skull.

Hade med problem med att komma in igårkväll. Men den fungerar nu igen iaf för mig.
Vet ärligt inte om jag ska skratta eller gråta om det faktum att hon faktiskt är gravid. Tycker så synd om detta barn. Hon lär la börja röka sen igen och lägga upp osmakliga bilder där hon har en cigg i ena och ungen i andra och skriva om hur ungen får spendera hela dagarna och nätterna framför tvn (det blir ju lugnast så...) nej usch.
Citera
2017-10-16, 02:22
Medlem
moralhoras avatar
Grejen är att Berny kommer att bli den perfekta supermorsan i åtminstone två månader.

Men som allt i Bernys liv så kommer det bara vara en fasad - hon kommer tappa intresset precis som med sina husdjur. Skillnaden är givetvis att ansvaret för barn är livslångt. Det är inget hon kan komma undan när livet blir jobbigt.

Bernys beslut att skaffa barn är katastrofalt. Stackars stackars unge.
Citera
2017-10-23, 16:55
Medlem
Jag förstår faktiskt inte varför Berny skuldbeläggs för Emmas död/fall? Emma måste väl ha varit vuxen (omk 25 år?) när hon valde att börja hänga, och till och med flytta ihop, med Berny? Berny är en vidrig ursäkt till människa, jag påstår inget annat. Men hur hon bär skuld till Emmas, dvs en vuxen människa med färdigutvecklad hjärna fri att göra sina egna val, död förstår jag inte?
Citera
2017-11-05, 18:49
Medlem
Bloggen är lösenordsskyddad nu.
Citera
2017-11-05, 20:05
Medlem
Då håller hon väl på och plockar bort något opassande. Förra gången rensade hon ju referenser till alkohol.
Citera
2017-11-05, 20:51
Medlem
motyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Grejen är att Berny kommer att bli den perfekta supermorsan i åtminstone två månader.

Men som allt i Bernys liv så kommer det bara vara en fasad - hon kommer tappa intresset precis som med sina husdjur. Skillnaden är givetvis att ansvaret för barn är livslångt. Det är inget hon kan komma undan när livet blir jobbigt.

Bernys beslut att skaffa barn är katastrofalt. Stackars stackars unge.

Huvudet på spiken. Berny kommer vara supermorsa i några veckor, tills det blir jobbigt och det krävs att du sätter barnet i första hand och dig själv i andra.

Stackars henne när hon inser att hon inte kan göra som med sina hundar och lämna bort dem så fort det blir jobbigt.

Berny, om du läser detta, räcker det inte med de ungar Andreas redan har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in