Citat:
Ville bara skriva att jag ångrar djupt den dagen jag lånade hennes bok från biblioteket och läste. Jag var en skör ung person, men fortfarande stabil med huvudet ovanför ytan. Jag vet inte vad det var med den boken, men i efterhand, många många år senare sittandes här med grava ångestproblem förstår jag att den var inkörsporten till min mycket destruktiva och mörka bana. Självskadebeteenden, de ena med det andra. Givetvis är inte hon helt ansvarig, men den där bokjäveln gjorde något med mig.. och inte var det något bra.
Citat:
Hade en uppsjö av väninnor som blev som förbytta och började med självskadebeteenden just efter den boken. De skars i armarna åt höger och vänster och de sminkade upp sig till vansinne. Vissa är ännu inte ute i arbetslivet eller har någonsin varit fast de är närmare 30, knaprar mediciner och och skriver långa texter på sina sociala medier om deras hårda liv.
Säger väl ej att detta är B som är att skylla, men något hände då definitivt så fort de lagt ned boken. Mycket underligt fenomen.
... Men hade väl kanske skett ändå, fast med någon annan "trigger".
Var väl också ute på hal is i yngre dagar men inte så speciellt lättpåverkad. Läste i och för sig aldrig boken då intresset var svalt för dylikt. Räckte att slänga ett getöga på omslaget och man tänkte direkt att det var någon uppmärksamhetssökande kaosdam och kändes inte speciellt givande eller allmänbildande att läsa.
Ja, ändå sitter man här i tristess en lördagsafton och läser runt bland ämnen man egentligen aldrig funderar över. Illa. Men är något osunt underhållningsvärde i denna soppa av tragikomik.
Säger väl ej att detta är B som är att skylla, men något hände då definitivt så fort de lagt ned boken. Mycket underligt fenomen.
... Men hade väl kanske skett ändå, fast med någon annan "trigger".
Var väl också ute på hal is i yngre dagar men inte så speciellt lättpåverkad. Läste i och för sig aldrig boken då intresset var svalt för dylikt. Räckte att slänga ett getöga på omslaget och man tänkte direkt att det var någon uppmärksamhetssökande kaosdam och kändes inte speciellt givande eller allmänbildande att läsa.
Ja, ändå sitter man här i tristess en lördagsafton och läser runt bland ämnen man egentligen aldrig funderar över. Illa. Men är något osunt underhållningsvärde i denna soppa av tragikomik.
Citat:
Fy fan vad tragiskt. Kan inte låta bli att fundera hur stor del B hade i Emmas död. Kommer ihåg när de träffades och Emma var till synes relativt "normal" med undantag för mindre allvarliga psykiska åkommor. Efter de bekantades med varandra så utvecklades Emma på extremt kort tid till en gravt sjuk kroniker.
Nog påverkade Berny Emma och hennes mående, även om det kanske inte var medvetet från Bs sida! Det har ju i huvudsak varit vi som redan var i riskzonen som fångades av B och böckerna (förutom att jag vet att de användes en tid som skolbok på socialhögskolan!
) Jag var en av dem som lusläste diverse emo-bloggar, och som ett brev på posten fick korn på Bönan och hennes böcker, som var i ropet just då! Av nån mysko anledning blev hon nån sorts "idol"! Nå, jag började inte självskada fysiskt, men var en tid mer destruktiv på andra områden än jag tror jag skulle varit annars.. Och det var ju även så att det nästan "tävlades" (om ni fattar vad jag menar?) i vem av oss bloggbrudar som var sjukast...