Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
'När bankerna ska betala ut pengarna' ? Vad menas? När behöver bankerna göra det? Om alla med tillgångar i en specifik bank samtidigt skulle försöka ta ut sina pengar skulle banken omedelbart gå i konkurs. Bankerna har nämligen inte dessa summor tillgängligt. Detta är ju elementärt för tusan. Det var ju en av bankernas affärsideer från början. Hela systemet bygger på att inte alla tar ut sina tillgångar samtidigt.
Du förstår inte.
1) Jag går till Nordea och övertalar Nordea att skuldsätta sig till mig mot att jag som motprestation skuldsätter mig till dom.
2) Nu har jag alltså skapat en fordran på Nordea på 10 KSEK. Och den kan jag använda som betalmedel för att folk har förtroende för Nordea och för att bankerna har ordna en betalinfrastruktur.
3) Jag köper en båt för dessa 10 KSEK av Nisse. Nisse har använder SHB och vill ha sagda fordran på SHB.
4) Jag begär då att överföra Nordeas skuld till mig till SHB.
5) Kul säga SHB till Nordea. Vi ska alltså ta över era skulder. Då får ni allt skaka fram motsvarande tillgångar.
6) För att bli av med sin skuld till mig på 10 KSEK så måste nu Nordea skaka fram tillgångar på 10 KSEK och ge till SHB.
VAR kommer dessa tillgångar ifrån?
Ni som nu anser att ni vet hur pengar skapas och detta går till lär väl ha solklara detaljredogörelser på lager för att kunna svara på detta.
Eller är det så att hakan hänger ända ned till backen.