2017-10-22, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det stämmer inte riktigt. Hade banker kunnat skapa pengar "ur tomma intet" hade de inte behövt några egna pengar, inte behöva oroa sig över kreditförluster och absolut aldrig behöva betala ränta för att låna in pengar. Att banker kan låna ut mer än M0 är självklart, men de måste fortfarande ha pengar att låna ut (en blandning av egna pengar, insatta pengar av sparare och inlånade medel på kreditmarknaderna).

Även du kan skapa pengar ur tomma intet. Om du säger till mig att jag får låna en miljon uppstår pengarna. När du ska betala ut pengarna till mig får du dock problem.. Samma sak gäller bankerna - när transfereringen ska ske måste de ha pengarna (och då är de till största delen inlånade från privatpersoner och kapitalmarknaderna).

Du kan läsa publikationen "Money creation in the modern economy" utgiven av Bank of England, för en redogörelse hur det går till.

Pengarna skapas i samma ögonblick som lånet beviljas. De behöver inte lånas upp vare sig från privatpersoner eller kapitalmarknader.

Att du inte känner till detta är skrämmande men inte förvånande.
Citera
2017-10-22, 17:02
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Du kan läsa publikationen "Money creation in the modern economy" utgiven av Bank of England, för en redogörelse hur det går till.

Pengarna skapas i samma ögonblick som lånet beviljas. De behöver inte lånas upp vare sig från privatpersoner eller kapitalmarknader.

Nåja, i Sverige - som väl i första hand diskuteras här - så har ju bankerna kapitaltäckningskrav som gör att det inte riktigt går att skapa hur mycket pengar som helst utan att ha något i botten. Går man inte med vinst så krävs det väl i princip en nyemission för att man skall kunna öka utlåningen.
Citera
2017-10-22, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nåja, i Sverige - som väl i första hand diskuteras här - så har ju bankerna kapitaltäckningskrav som gör att det inte riktigt går att skapa hur mycket pengar som helst utan att ha något i botten. Går man inte med vinst så krävs det väl i princip en nyemission för att man skall kunna öka utlåningen.

Vi är ju speciella i det vi har mindre krav på täckning än tex. GB. Vi tillämpar inte fractional reserve lending utan zero reserve lending. Det vi har i stället är ett kapitaltäckningskrav som du mycket riktigt skriver.

Förstår inte varför du inte kan ta till dig hur bankerna skapar pengar, det går till på liknande sätt i hela västvärlden.
Citera
2017-10-22, 18:03
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Förstår inte varför du inte kan ta till dig hur bankerna skapar pengar, det går till på liknande sätt i hela västvärlden.

Vad menar du att det är som jag inte kan ta till mig?
Citera
2017-10-22, 18:16
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

Läs mitt inlägg. Jag skriver ju det - pengarna "skapas" ur tomma intet, precis som du också kan göra. När bankerna ska betala ut pengarna måste de dock ha medel för att göra det - precis som du behöver. Varför tror du att bankerna har en sådan enorm inlåning om det inte behövs? För att de gillar att betala ränta?
Citera
2017-10-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Läs mitt inlägg. Jag skriver ju det - pengarna "skapas" ur tomma intet, precis som du också kan göra. När bankerna ska betala ut pengarna måste de dock ha medel för att göra det - precis som du behöver. Varför tror du att bankerna har en sådan enorm inlåning om det inte behövs? För att de gillar att betala ränta?

'När bankerna ska betala ut pengarna' ? Vad menas? När behöver bankerna göra det? Om alla med tillgångar i en specifik bank samtidigt skulle försöka ta ut sina pengar skulle banken omedelbart gå i konkurs. Bankerna har nämligen inte dessa summor tillgängligt. Detta är ju elementärt för tusan. Det var ju en av bankernas affärsideer från början. Hela systemet bygger på att inte alla tar ut sina tillgångar samtidigt.
Citera
2017-10-22, 18:43
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
'När bankerna ska betala ut pengarna' ? Vad menas? När behöver bankerna göra det? Om alla med tillgångar i en specifik bank samtidigt skulle försöka ta ut sina pengar skulle banken omedelbart gå i konkurs. Bankerna har nämligen inte dessa summor tillgängligt. Detta är ju elementärt för tusan. Det var ju en av bankernas affärsideer från början. Hela systemet bygger på att inte alla tar ut sina tillgångar samtidigt.

Ja, det är inte alls så jag menar.

Säg att Anna kommer in och ska låna hundra papp i form av en konsumentkredit. Banken beviljar lånet och skapar 100 000 kr på Annas konto genom att helt enkelt skriva in beloppet. Så långt allt gott, banken har skapat pengar utan att behöva göra något annat än trixa med siffrorna på kontot. MEN, när Anna använder pengarna (det är detta jag menar med "när banken ska betala ut pengarna") måste det finnas pengar att betala ut. Köper Anna en soffa för 10 tkr hos en handlare med konto i en annan bank måste banken ut med de 10 tkr till den andra banken. I detta läget måste banken ha täckning i form av inlånade pengar (och en skvätt eget kapital).
Citera
2017-10-22, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Vad menar du att det är som jag inte kan ta till mig?

Blandade ihop dig med aimbert, sorry
Citera
2017-10-22, 19:24
Medlem
Citat:

Aimberts kommentar är väldigt relevant.
Hade bankerna kunnat skapa pengar ur tomma intet, så hade de inte behövt vara skuldsatta så hårt. De hade i stället kunnat då "skapa pengar ur tomma intet" och göra sig skuldfria. (Den meningen är fantastiskt roligt för oss som inte är vidskepliga).

Här brukar ni vidskepliga komma med någon harang om att det inte är så ni menar. (För trots allt inser några av er att det ligger något i kommentaren).
Men då säger jag "skriv då inte vad ni inte menar". Skriv i stället exakt vad ni menar. (Och ska ni göra det blir det svårt för er, för det går ni inte i land med. Ni bara klarar detta på flumnivå).
Citera
2017-10-22, 19:28
Medlem
Citat:
Vi är ju speciella i det vi har mindre krav på täckning än tex. GB. Vi tillämpar inte fractional reserve lending utan zero reserve lending. Det vi har i stället är ett kapitaltäckningskrav som du mycket riktigt skriver.

Följer inte GB Basel III?

Ett skäl att inte kunna ta till sig hur bankerna skapar pengar är väl att bankerna inte skapar pengar.
Citera
2017-10-22, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du förstår inte.

1) Jag går till Nordea och övertalar Nordea att skuldsätta sig till mig mot att jag som motprestation skuldsätter mig till dom.
2) Nu har jag alltså skapat en fordran på Nordea på 10 KSEK. Och den kan jag använda som betalmedel för att folk har förtroende för Nordea och för att bankerna har ordna en betalinfrastruktur.
3) Jag köper en båt för dessa 10 KSEK av Nisse. Nisse har använder SHB och vill ha sagda fordran på SHB.
4) Jag begär då att överföra Nordeas skuld till mig till SHB.
5) Kul säga SHB till Nordea. Vi ska alltså ta över era skulder. Då får ni allt skaka fram motsvarande tillgångar.
6) För att bli av med sin skuld till mig på 10 KSEK så måste nu Nordea skaka fram tillgångar på 10 KSEK och ge till SHB. VAR kommer dessa tillgångar ifrån?

Ni som nu anser att ni vet hur pengar skapas och detta går till lär väl ha solklara detaljredogörelser på lager för att kunna svara på detta.
Eller är det så att hakan hänger ända ned till backen.
Citera
2017-10-22, 20:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Följer inte GB Basel III?

Ett skäl att inte kunna ta till sig hur bankerna skapar pengar är väl att bankerna inte skapar pengar.

"When a bank makes a loan, for example to someone taking out a mortgage to buy a house, it does not typically do so by giving them thousands of pounds worth of banknotes. Instead, it credits their bank account with a bank deposit of the size of the mortgage. At that moment, new money is created."

Frågan är vem som är mest trovärdig, bank of England eller Bagdad Bob ... förlåt Alpha 101.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in