2017-10-21, 12:39
Medlem
Hallå, delar f.n. bostad med en kompis, vi har varsitt rum och delar kök. Vil vill båda ha möjlighet att ta med oss musiken vi lyssnar på i våra rum till köket, gärna utan att hålla på och stänga av och koppla om. Jag är van att ha högtalare i flera rum så jag kan lyssna på samma musik i hela bostaden - men då har jag ju bara en källa. Tänker att det här går att lösa på nåt smart sätt med wifi men kommer ej på hur. Hjälp?
Citera
2017-10-21, 12:52
Medlem
Finskpinnes avatar
Vad har ni för högtalare? Har högtalarna en inbyggd förstärkare eller kör ni en separat förstärkare som högtalarna är kopplade till? Vad är det för förstärkare isf?
Citera
2017-10-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Vad har ni för högtalare? Har högtalarna en inbyggd förstärkare eller kör ni en separat förstärkare som högtalarna är kopplade till? Vad är det för förstärkare isf?

Nej alltså vi har ingen lösning alls idag, nyinflyttade... Jag har tillgång till lite av varje (klassiska högtalare, datorhögtalare, gammal klassisk förstärkare) men kan också tänka mig att handla något, inte för kostsamt, för att lösa det hela. Ljudkälla är ju våra datorer och mobiler i resp rum, där vi f.n. sitter med datorhögtalare.
Citera
2017-10-21, 13:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Hallå, delar f.n. bostad med en kompis, vi har varsitt rum och delar kök. Vil vill båda ha möjlighet att ta med oss musiken vi lyssnar på i våra rum till köket, gärna utan att hålla på och stänga av och koppla om. Jag är van att ha högtalare i flera rum så jag kan lyssna på samma musik i hela bostaden - men då har jag ju bara en källa. Tänker att det här går att lösa på nåt smart sätt med wifi men kommer ej på hur. Hjälp?

Varför inte bara en bluetoothhögtalare?
Citera
2017-10-21, 13:42
Medlem
Finskpinnes avatar
Om du kan tänka dig att köpa nytt så är den smidigaste lösningen ett par trådlösa högtalare från Sonos, då kan spela olika låtar i olika rum via Wifi (det går givetvis också att spela samma musik om man vill).
Om några dagar kommer nya Sonos One (ca 2500 kr/högtalare m. inbyggd förstärkare), men det går även att nyttja samma funktion med den nuvarande Play:1 (samma pris, men kanske går att hitta billigare nånstans nu när en ny modell är på g).
Citera
2017-10-21, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför inte bara en bluetoothhögtalare?

Berätta mer! Har aldrig använt sådana... (!) Om vi har en sådan i köket jag vill ha med mig musiken från mitt rum - hur skulle det funka menar du? Vad måste jag göra för manövrar innan jag får musik i köket? Vill inte ha massa meck...

Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Om du kan tänka dig att köpa nytt så är den smidigaste lösningen ett par trådlösa högtalare från Sonos, då kan spela olika låtar i olika rum via Wifi (det går givetvis också att spela samma musik om man vill).
Om några dagar kommer nya Sonos One (ca 2500 kr/högtalare m. inbyggd förstärkare), men det går även att nyttja samma funktion med den nuvarande Play:1 (samma pris, men kanske går att hitta billigare nånstans nu när en ny modell är på g).

Ok... måste vi då ha sådana högtalare även i våra rum?

Vad jag är ute efter är egentligen samma som jag tidigare löst analogt när jag bott på egen hand - jag har då haft ett reglage på förstärkaren och eller en högtalarfördelare som gör att jag kopplat till förstärkaren kan ha flera par högtalare i bostaden som jag med ett enkelt knapptryck kan slå av och på. Men i detta fallet är det alltså en person till i hushållet som ska kunna göra samma sak, med samma högtalare.
Senast redigerad av mnemanic 2017-10-21 kl. 14:10.
Citera
2017-10-21, 14:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Berätta mer! Har aldrig använt sådana... (!) Om vi har en sådan i köket jag vill ha med mig musiken från mitt rum - hur skulle det funka menar du? Vad måste jag göra för manövrar innan jag får musik i köket? Vill inte ha massa meck...

Du säger att ljudkälla är t.ex. mobil. Kör Spotify från den till BT-högtalaren, det kan båda göra.
Citera
2017-10-21, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du säger att ljudkälla är t.ex. mobil. Kör Spotify från den till BT-högtalaren, det kan båda göra.

Ja okej men säg att jag har en anläggning på mitt rum med mobilen kopplad till tex förstärkare eller datorhögtalare - kan jag då slå på så att ljudet även går till bt-högtalarna, eller måste jag välja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in