2017-10-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Id- koll görs, men bakgrundskoll skulle bli helt omöjligt administrativt att utföra och även omöjligt att dra gränser på vilka brott som skulle innebära att man inte får delta. Som det är nu, krävs ingen föranmälan.
Men det finns ju fall där gärningsmannen själv har varit med och sökt vid försvinnanden, så det finns naturligtvis ett behov av att veta vilka som deltar.

"Medtag alltid giltig legitimation till sökinsatsen"
"Det behövs ingen föranmälan."

https://www.facebook.com/MPSweden

Njae. Det STÅR att det man ska ha med giltigt legitimation. Har dock inte sett kontroll en enda gång. Några jag känner säger samma sak, ingen kontroll! Men kontroll vore klart på sin plats. Vilka som dyker upp på söken kan kanske vara av intresse. Sedan håller jag med om att det är svårt att få något som håller rent praktiskt. Och som du säger, om det finns en gärningsman bland sökdeltagarna är det ju ytterst olustigt.
Citera
2017-10-19, 18:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av digitaldigger
Njae. Det STÅR att det man ska ha med giltigt legitimation. Har dock inte sett kontroll en enda gång. Några jag känner säger samma sak, ingen kontroll! Men kontroll vore klart på sin plats. Vilka som dyker upp på söken kan kanske vara av intresse. Sedan håller jag med om att det är svårt att få något som håller rent praktiskt. Och som du säger, om det finns en gärningsman bland sökdeltagarna är det ju ytterst olustigt.

Ja, du har rätt. Noterade formuleringen.
Tog för givet att det innebar att man kollade id.
Kanske är det en standardtext till alla sök som grund och beroende på omständigheterna kollar man leg, t ex vid misstanke om brott.
Det måste finnas gränsfall där man inte direkt har misstanke om brott, men man ändå inte kan utesluta det helt. Så jag tycker (utan att ha varit med på ett enda sök) att det vore bra att göra en id -koll, som en säkerhet. Har ingen aning om det är ens möjligt när det kommer en stor mängd personer till söket.
Citera
2017-10-19, 20:20
Medlem
Citat:
På FIKKs sök tas id. Tror faktisk det görs på Missing People sök också så att försäkringen gäller.
Citera
2017-10-19, 22:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zubelina
På FIKKs sök tas id. Tror faktisk det görs på Missing People sök också så att försäkringen gäller.

Kan tänka mig att det är lite olika på olika sök, lite beroende på vem som leder söket och vilken typ av försvinnande det gäller. Vissa ledare kanske slarvar lite med detta, men att det helst ska göras?
Kanske man informerar i början om att det är bra att legitimera sig för försäkringen, men att det är upp till var och en. Sedan kan man ju ansluta sig under dagen om man vill också. Lätt att det missas då.Det ligger ju lite i den deltagandes eget intresse att anmäla sig/visa id för att försäkringen ska gälla.

Även om det finns väldigt otrevliga människor ute på nätet, så tror jag att det är långsökt att någon som varit på MPS facebooksida ska komma på söket för att göra något skumt. Och tror inte heller att det ligger brott bakom Patriks försvinnande och att någon gärningsman skulle vara med och leta efter honom. Men säker kan man förstås aldrig vara.
Citera
2017-10-20, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zubelina

Märk att det är skillnad på att själv få skriva upp sitt namn och personnummer på ett A4 mot att någon annan skriver av det från ditt körkort/id. Brukar vara det förstnämnda jag varit med om (i olika konstellationer). Stämmer personnumret, fine, försäkringen gäller. Här är det lätt att det hamnar i en falsk trygghet. Att skriva själv är inte kontroll.
Citera
2017-10-20, 08:01
Medlem
Tror att ha med id är viktigt också för om man ser yngre ut än 18 så ska man kunna bevisa att så inte är fallet.
Citera
2017-10-20, 08:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Märk att det är skillnad på att själv få skriva upp sitt namn och personnummer på ett A4 mot att någon annan skriver av det från ditt körkort/id. Brukar vara det förstnämnda jag varit med om (i olika konstellationer). Stämmer personnumret, fine, försäkringen gäller. Här är det lätt att det hamnar i en falsk trygghet. Att skriva själv är inte kontroll.

På tal om Missing People:

Här är ett fall om en försvunnen kille, Jimmy, som trots efterlysning inte kunde identifieras hos polisen pga deras bristande matchningsmöjligheter i datasystemet. Det är väldigt föråldrat. Detta trots att killen hade sitt förnamn tatuerat på halsen och att anhöriga anmälde honom försvunnen två gånger.

Han låg avliden i sex månader(!) på rättsmedicin, utan att kunna identifieras och att anhöriga fick besked. Till slut lyckades man med hjälp av Missing People och deras datasystem. De kan göra frisökningar på metadata och de lyckades identifiera honom via de speciella tatueringar han hade.

TV
Familjen efterlyste Jimmy, 33 – samtidigt låg han död i polisens kylrum ✓ Se hela

Nu får man väl hoppas att något liknande inte har har hänt Patrik. Hans fall är ju så uppmärksammat till skillnad från Jimmys. Men man vet inte vad man ska säga om att något sådant kan hända i Sverige idag.........
Citera
2017-10-20, 23:56
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Så skönt att det äntligen blir ett nytt sök!
Tittade i förmiddags på MPS facebooksida, men då hade inget sök skrivits in. Patriks efterlysning hade hamnat sorgligt långt ner på sidan.

Vet inte vad meningen nedan innebär under kommentarerna efter sökandet efter den försvunne Pontus som försvann 30/9:

"Missing People Sweden Ett stort tack till alla jägare i Vislanda med omnejd för all hjälp när jakt pågått. "

Kanske innebär det enbart att jägarna haft ett jaktuppehåll under pågående sök, men kanske jägare även deltog och bidrog i sökandet?

Det har hänt att jägare är med och söker, även om det inte är jaktsäsong. De har nog bra koll på terrängen, i alla fall den terräng där de vanligtvis jagar i.
Citera
2017-10-21, 00:08
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Kan tänka mig att det är lite olika på olika sök, lite beroende på vem som leder söket och vilken typ av försvinnande det gäller. Vissa ledare kanske slarvar lite med detta, men att det helst ska göras?
Kanske man informerar i början om att det är bra att legitimera sig för försäkringen, men att det är upp till var och en. Sedan kan man ju ansluta sig under dagen om man vill också. Lätt att det missas då.Det ligger ju lite i den deltagandes eget intresse att anmäla sig/visa id för att försäkringen ska gälla.

Även om det finns väldigt otrevliga människor ute på nätet, så tror jag att det är långsökt att någon som varit på MPS facebooksida ska komma på söket för att göra något skumt. Och tror inte heller att det ligger brott bakom Patriks försvinnande och att någon gärningsman skulle vara med och leta efter honom. Men säker kan man förstås aldrig vara.

Den unga asiatiska kvinnan, där man senare hittade hennes ben i någon träbyggnad uppåt landet, om jag minns rätt, hennes pojkvän eller killkompis var väl med och letade efter henne?
Citera
2017-10-21, 00:33
Medlem
everythingiss avatar
Det har hittats en kropp i Svedala som ligger typ 2 mil från Malmö. Jag vet att Patrik sågs senast i Hallsberg, men han var väl från Malmö väl? Det var missing people som fann kroppen I en damm har jag för mig. Självklart så hoppas jag att det här fallet får en lösning och de anhöriga får svar på sina frågor... Mina tankar är hos dem.
Citera
2017-10-21, 08:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Det har hittats en kropp i Svedala som ligger typ 2 mil från Malmö. Jag vet att Patrik sågs senast i Hallsberg, men han var väl från Malmö väl? Det var missing people som fann kroppen I en damm har jag för mig. Självklart så hoppas jag att det här fallet får en lösning och de anhöriga får svar på sina frågor... Mina tankar är hos dem.

Kan det vara den här personen:

MPS letade efter en försvunnen person. Tänker att det måste vara någon annan de letat efter isf.

SKÅNE/SVEDALA:
"Har någon sett 69-åriga Anne-Marie?
Hon är försvunnen sedan den 2 oktober 2017 då hon sågs i Svedala.
"
https://www.facebook.com/MPSweden/

"Klockan 20.37 på fredagskvällen blev polisen kontaktad av frivilligorganisationen Missing People, som meddelade att man hade inlett en sökinsats efter en försvunnen person."
https://www.sydsvenskan.se/2017-10-20/avliden-person-hittad-i-damm-i-svedala
Citera
2017-10-21, 08:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Den unga asiatiska kvinnan, där man senare hittade hennes ben i någon träbyggnad uppåt landet, om jag minns rätt, hennes pojkvän eller killkompis var väl med och letade efter henne?

Jo, om jag minns rätt försökte han dessutom avleda övriga sökande genom att säga att han redan letat där.

Så det kan ju vara bra av flera skäl att man tar id-koll på de som är med och söker.

Jag vill dock inte kritisera MPS, de gör ett fantastiskt arbete. Och helt utan ersättning på frivillig basis. Utan dom hade många personer aldrig hittats!
Senast redigerad av notknapparen 2017-10-21 kl. 08:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in