• 1
  • 2
2017-10-19, 22:19
Medlem
populopiduss avatar
Nu är det så att jag gjort bort mig fullständigt och blivit av med i runda slängar 200.000 kr, vilket var alla mina sparpengar. Vill inte gå in på anledningen, men nu är det som det är. Jag tänker dock inte deppa ner mig och sitta i ett hörn och tycka synd om mig själv, utan ta lärdom från detta och göra allt för att spara ihop pengarna igen. Jag har ett fast jobb och tjänar run 25k rent i månaden, och kommer kunna lägga undan ca 10-15k / månad. Har sagt upp alla prenumerationer på tjänster och liknande och kommer leva minimalt (t ex köpt cykel för att slippa kostnad för kollektivtrafik). Men jag vill hitta andra sätt också.

Jag har 20k som ligger på Avanza som jag inte har gjort något med. Finns det nåt tips på aktie eller fond som jag skulle kunna chansa på, eller är det bättre att ta tillbaka dessa pengar till mitt vanliga bankkonto och skita i att äventyra dom?

Har ni något tips på extraknäck jag skulle kunna jobba med på fritiden (kvällar/helger)? Jag är duktig fotograf men har aldrig sålt några bilder och vet inte hur jag går tillväga, eller om det är något att satsa på.

Tips mottages tacksamt!
Citera
2017-10-19, 22:27
Medlem
Pallestroms avatar
4spar
Citera
2017-10-19, 22:59
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Jag har 20k som ligger på Avanza som jag inte har gjort något med. Finns det nåt tips på aktie eller fond som jag skulle kunna chansa på, eller är det bättre att ta tillbaka dessa pengar till mitt vanliga bankkonto och skita i att äventyra dom?

Gå in på aktieforumet här och läs lite, leta raketer.

(FB) Karolinska Development - KDEV

(FB) SaltX Technology - SALT B

(FB) Unibap - Unibap

(FB) Ripasso Energy - RISE MTF
Citera
2017-10-19, 23:03
Medlem
__don__s avatar
Foto är regel ett "kontaktjobb" som kräver sin tids gratisgigg innan pröjs men om du håller din plan med 10k i månaden så har du ändå tillbaka det du torskat relativt kvickt.
Kör på ett räntekonto (jag vet du kommer kanske tjäna 2000 på det allt som allt) eller fonder. Hsbc:s asienfonder har gått rätt bra.

Om du har tålamodet kan du via avanza handla med bitcoin. Den svajiga kursen gör sig ganska bra för snabba kap.

Ha Det!
Citera
2017-10-19, 23:18
Medlem
Bra du tänkt lösa problemet men ge upp idén om att chansa på aktier till snabb avkastning.

Mer långsiktigt skulle jag råda investmentbolag ex investor/svolder/latour/öresund/kinnevik/"addtech"/bure...
Släng in 7k i 3st. Och nåsta insättning ökar du dem 3 till tot 10k/st. Sen läset du på inför nästa löning vad du vill he den lönen + nästa lön +....

Skulle råda dig att undvika "snabba" pengar

Utan lägg dem i bolag som varit stabila under läng tid gärna med ökande vinst och tillväxt.
En stabil förmögenhet bör ej växa fram över natten utan kräver en del år.

Men placera inte alla pengar där, utan du bör även bygga upp kassa som är väldigt lätt att komma åt (om det inte redan finns) för akuta saker så du kan leva som normalt några månader i fall lönen krånglar eller något större som måste repareras/bytas.

Helgjobb, testa bensinmackar, 7/11, matbutiker. Då är ju även OB möjligt.
Citera
2017-10-20, 00:01
Medlem
Sälj kameran
Citera
2017-10-20, 00:20
Medlem
200k är mkt men det är inte hela världen.

Skit i aktier. Skit i även spel och allt det där.

Ät inte ute, köp billig mat som du kan laga själv, kröka inte varje helg, cykla istl för bil/buss. Sälj gamla kläder och prylar du inte behöver, kolla med jobbet/kollegor/vänner om de känner till helgjobb som du kan ta ibland, säg upp gymkortet om du har o träna hemma istl till du har tillbaka pengarna.

Finns massa annat man också kan göra.
Citera
2017-10-20, 00:45
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Nu är det så att jag gjort bort mig fullständigt och blivit av med i runda slängar 200.000 kr, vilket var alla mina sparpengar. Vill inte gå in på anledningen, men nu är det som det är. Jag tänker dock inte deppa ner mig och sitta i ett hörn och tycka synd om mig själv, utan ta lärdom från detta och göra allt för att spara ihop pengarna igen. Jag har ett fast jobb och tjänar run 25k rent i månaden, och kommer kunna lägga undan ca 10-15k / månad. Har sagt upp alla prenumerationer på tjänster och liknande och kommer leva minimalt (t ex köpt cykel för att slippa kostnad för kollektivtrafik). Men jag vill hitta andra sätt också.

Har ni något tips på extraknäck jag skulle kunna jobba med på fritiden (kvällar/helger)? Jag är duktig fotograf men har aldrig sålt några bilder och vet inte hur jag går tillväga, eller om det är något att satsa på.

Tips mottages tacksamt!

Jag antar att du bor hemma i.o.m att du kan lägga undan så mycket per månad?
Citera
2017-10-20, 03:43
Medlem
Schnyggves avatar
Kan inget om foto och sådant, men läste om en annan kille/tjej som sålde bilder till bildbyråer, det kanske kan vara något? var väl inga jättepengar men motsvarande extrajobb någon helg i månaden (spekulerar ur minnet nu) typ...du kanske har massa bra bilder på datorn eller på någon HDD som ligger och skräpar? Då kan du ju få ett litet komplement, med bilder du redan har. Kolla upp det!

Tror också snabba pengar är väldigt svårt om man inte har stor kunskap om trading eller nåt, alternativt redan har pengar. Nej den gamla klassikern minska utgifterna samt öka inkomsterna tror jag på!
Citera
2017-10-20, 08:25
Medlem
maplestorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Jag antar att du bor hemma i.o.m att du kan lägga undan så mycket per månad?

Varför skulle man behöva bo hemma för att lägga undan 10-15k? Lägger undan ca 10 varje månad själv och då får jag ut ca 20 rent. Alla har inte utgifter på 20k i månaden.
Citera
2017-10-20, 08:45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag tänker dock inte deppa ner mig och sitta i ett hörn och tycka synd om mig själv, utan ta lärdom från detta och göra allt för att spara ihop pengarna igen.
Är det något särskilt som du vill spara till som t.ex bostad?
Handlar det bara om en princip för dig själv att du vill spara ihop till summan som du förlorade så är det kanske inte så bråttom att du måste leva på existensminimum?

Ett tips är att se över dina abonnemang och tjänster hos Compricer.
Citera
2017-10-20, 08:55
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag vill höja ett VARNINGENS FINGER för något, och det är din känsla att du måste "komma ikapp" dina förlorade 200k. Högriskinvesteringar (vilket det låter som att du är ute efter) är ju en högre risk, och då finns ju möjligheten att du förlorar ännu mer, eller hur?

Om du sparar dina 10-15k i månaden så lever du riktigt gott, du kan till och med unna dig en bild och 'nöja' dig med att spara 10k/månaden. Du har tillbaka dina 200k på mindre än 2 år.

Låt inte stressen eller vredesmod influera dina beslut. En risk är alltid en risk, oavsett om man precis har dragit nitlotten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in