2017-10-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om en förening har låga avgifter för att den har extra inkomster t ex via kommersiell uthyrning är det en sak. En del föreningar idag håller dock nere avgifterna genom att minimera amorteringar och inte sätta av tillräckligt med pengar till framtida underhåll. Ser man en högt belånad förening med låga avgifter skall man lusläsa årsredovisningen för att se hur de lyckats med det tricket.

Om en förening har låga avgifter för att den har extra inkomster t ex via kommersiell uthyrning så skulle jag faktiskt anse att det är ytterligare en riskparameter som man måste ta hänsyn till. Om bolånebubblan spricker så är lågkonjunkturen där som ett brev på posten och eventuella hyresinkomster för föreningen som kan subventionera medlemmarnas avgifter är då knappast något som man kan förlita sig till
Citera
2017-10-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Tack!

Angående det fetade. Menar du reporäntan? För den är ju idag på -0.5, och inflationen är väl högre än så?
Eller pratar vi bankernas ränta?

Hur som, intressant inlägg! Värt att tänka på om man är i köpa hus-tankar.

Reporäntan. Annars skulle staten gå back på alla utlånade pengar om reporäntan var lägre än inflationen. Som det är just nu så går staten back.

Jag förstår inte hur jävla svårt det ska vara att få igång inflationen i Sverige? Det är ju bara att trycka upp en massa pengar. Riksbanken går politikernas ärenden, inte det svenska folkets. Korruptionen är total inom svenska staten. Ökar inflationen så ökar även räntorna på lånen och det är inte bra när det är valår.
Citera
2017-10-19, 22:45
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
https://unv.is/di.se/analys/henrik-mitelman-sverige-ar-ruskigt-likt-spanien-ar-2007

Har Henrik rätt i sin iakttagelse, finns det stora likheter mellan Spanien före krisen och Sverige år 2017?

Är våra förutsättningar bättre än vad Spaniens var om det nu blir en likvärdig eller värre smäll? Spontant tänker jag att minusränta nu under högkonjunktur, en ekonomi som är tokberoende av konsumtion för lånade pengar samt ett par 100k tärande individer inom landets gränser kommer ställa till med en jävla oreda när det väl bär av.

Vad säger Flashback?

Det är nog snarare värre.

Man får inte glömma att Spanien har något som inte Sverige har om vi råkar i liknande härdsmälta.
De har ett klimat som är eftertraktat internationellt och som därför tagit udden ur den värsta nergången för att sedan nu hjälpa till i prisuppgång.

Vad har Sverige?, och vem är intresserad av att köpa bostäder här?, tja bidragsflyktingar som handlar med skattebetalarnas pengar i övrigt mycket sparsamt.

Sverige är i betydligt värre läge totalt sett mot för kraschen 1990. Vi är inte ens en nation mer.

I stort sett hela vår "artificiella" högkonjunktur består av avkastning på redan producerade värden.

Det är inte frågan om "om", utan om när?.

Det som bär upp är statens låga statsskuld men när den börjar skena så är Svenskarna bland de som ligger sämst till av välfärdsländerna skulle jag tippa.
Citera
2017-10-19, 22:54
Medlem
Jofs avatar
Skulle det inte vara rimligt med en sanering? Det är ju fråga om något som är upplåst.
Citera
2017-10-19, 22:55
Medlem
Blahfackss avatar
Jag skulle säga att Sverige är ett gigantiskt luftslott. Vi kommer se ordentliga besparingar i offentlig sektor framöver, samma sektor vars utgifter som står för cirka 1/2 av BNP och som sysselsätter cirka 1/3 av den sysselsatta befolkningen. När luften går ur kreditbubblan, konjunkturen dalar och migrationskostnaderna drabbar kommunerna på riktigt då blir det verkligen intressanta tider. Allt som förmodligen kommer inträffa samtidigt kombinerat med högre räntor!

Att Sverige skulle bli ett av Europas svarta får är inte otänkbart.

Det är tur att vi till skillnad från Spanien har ett bra klimat och en bra social sammanhållning!
Senast redigerad av Blahfacks 2017-10-19 kl. 23:20.
Citera
2017-10-19, 22:55
Medlem
mjaubrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag sparar detta inlägget, ska bli roligt att ta fram det framöver !

Om du möjligtvis precis köpt en bostadsrätt på 40 kvm i Stockholm för 6-7 miljoner kronor med till största delen lånade pengar, där föreningen har lån på säg 8000 kr/kvm så borde du vara ruskigt nervös nu. Det är dessa personer som kommer att ta den hårdaste smällen.

Vi andra kommer att drabbas också, med arbetslöshet och social oro.

Högt belånade hushåll kommer dock ta den största smällen, så var det 1993-95 och så kommer det att bli igen...

Antagligen är du bara så ung att du inte upplevt det. Nästan alla nya barnfamiljer som sätter bo idag är i åldern 25-35 år gamla, de har aldrig sett en lågkonjunktur (jag räknar inte in Lehman Brothers-kraschen 2009, då det bara blev ett litet hack i den uppåtgående kurvan).

Vadå liten lågkonjunktur? det kanske inte var någon kris som på 90-talet men majoriteten av mina då ~20åriga kompisar var säkert arbetslösa i ett år från att året innan få jobb hur lätt som helst. Så som alltid slår lågkonjunkturen på se mest utsatta som du säger men jag tror inte man behöver uppleva en paniksäljning av huset för att förstå vad en lågkonjunktur är.
Citera
2017-10-19, 23:15
Medlem
Drozds avatar
Nybyggnationen under fastighetsboomen i Spanien såldes troligen i mycket hög utsträckning till utlänningar. Det borde innebära att siffran 130% belåning i relation till medelårsinkomsten inte riktigt går att jämföra med siffran 180% för Sverige (där de flesta nybyggda bostäder säljs till svenskar). En skenbart låg siffra för Spanien alltså jämfört med Sverige.

Inte för att jag betvivlar att vi har en bostadsbubbla, men ändå...
Citera
2017-10-19, 23:38
Medlem
Som jag förstår det så gör bankerna så att när de lånat ut en massa pengar till bostadslån så buntar de ihop ett antal lån och säljer dem som obligationer. Tror inte de ligger inte och lånar "overnight" från riskbanken på bostadslånen.

Så säg att snitträntan de får in från låntagarna på en bunt lån är 2% på 100 millar. De får in pengarna till lånen genom att sälja obligationer för 100 millar med bostadslånen som säkerhet och betalar ut säg 1% ränta till de som köpt obligationerna. De tjänar mellanskillnaden på 2-1 =1%

Detta fungerar ju bra sålänge det finns någon som vill köpa obligationerna men om det blir osäkerhet i marknaden kan det snabbt bli så att ingen vill köpa bankernas bostadsobligationer.

Det som händer då är att bankerna inte kan låna ut lika mycket till bostadslån och alla de som är beroende av att låna för att köpa bostad kan plötsligt betala mycket mindre för bostaden och nedgången är ett faktum. Det kan bli en tvärnit i kredittillgången.

I övrigt så är utbudet av nyproduktion historiskt högt och många nya lägenheter kommer stå klara de närmaste 2-3 åren. Även om det talas om bostadsbrist så känns det svårt att tro att efterfrågan kommer öka i takt med utbudet varför det borde bli billigare med bostäder.
Citera
2017-10-19, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Det är nog snarare värre.

Man får inte glömma att Spanien har något som inte Sverige har om vi råkar i liknande härdsmälta.
De har ett klimat som är eftertraktat internationellt och som därför tagit udden ur den värsta nergången för att sedan nu hjälpa till i prisuppgång.

Vad har Sverige?, och vem är intresserad av att köpa bostäder här?, tja bidragsflyktingar som handlar med skattebetalarnas pengar i övrigt mycket sparsamt.

Sverige är i betydligt värre läge totalt sett mot för kraschen 1990. Vi är inte ens en nation mer.

I stort sett hela vår "artificiella" högkonjunktur består av avkastning på redan producerade värden.

Det är inte frågan om "om", utan om när?.

Det som bär upp är statens låga statsskuld men när den börjar skena så är Svenskarna bland de som ligger sämst till av välfärdsländerna skulle jag tippa.

Instämmer. Jag vet allvarligt talat inte vad Sverige ska göra när den totala kollapsen kommer. Jag tror vi kommer att bli ett industriland igen men med till kraftigt sänkta löner. Socialdemokraterna och facken kommer att vara historia. Sverige kommer att vara extremt beroende av utlandsinvesteringar och då kommer kapitalet att bestämma allt. Om USA har en tuff arbetsmarknad så kommer den att blekna jämfört med hur det kommer att vara i Sverige.
Citera
2017-10-19, 23:49
Medlem
Är för övrigt väldigt tveksam till att man försökt så ihärdigt att få upp inflationen med hjälp av att sänka räntan. Det enda som hänt är ju att folk kunnat låna mer och låst in pengarna i bostäder. På så sätt har man också riskerat en bostadsbubbla. Man har målat in sig i ett hörn för skulle man börja höja räntan nu skulle mycket mer av folks pengar gå till räntekostnader och konsumtionen minskar då är man i en snabbt nedåtgående spiral och till slut står ekonomin helt still.

Vill man ha enkel inflation är det lättare och säkrare att trycka pengar och satsa på infrastrukturprojekt och höja lönerna ordentligt för stats, landstings och kommunalanställda så att man ökar deras köpkraft direkt och samtidigt ökar penningmängden. Så får man upp priserna på vanliga varor och tjänster om man nu så gärna vill ha inflation.

För övrigt är låter det här 2% målet på inflation jävligt godtyckligt, det enda man kan säga är att det varit "gynnsamt historiskt". Är det gynnsamt att riskera en fet bostadsbubbla för att nå 2% målet på inflation?
Citera
2017-10-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Nu talar du om en siffra som presenteras den 14 november. Det hinner rinna mycket vatten under Stockholms broar innan dess. Jag tror att storstädernas bostadsmarknad sjunker mer eller mindre på daglig basis just nu.

Var följer ni denna utveckling på bostadspriserna månad för månad?

Hoppas det börjar byggas så in i helvetes mycket.
Ska köpa snart så hoppas på minus 50% inom 2 år
Citera
2017-10-20, 00:11
Medlem
Skanska sänker priser (ser ut som att de försöker sälja en visninglslägenhet via mäklare) i Norra Djurgårdsstaden Stockholm. Sänkte den med 1 mille från 8,6 till 7,6 dvs 12% så lite trögt går det nog nu.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3,5rum-norra-djurgardsstaden-stockholms-kommun-drevergatan-1,-2-tr-12318878

Ska tilläggas att "begagnade" lägenheter i samma storleksklass i samma område ligger ute för ca 7,6 så antar att premien folk vill betala för helt nytt inte är så stor längre vilket säljaren av denna lägenhet insett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in