2017-10-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Jag blir fundersam, tvättar du ute och sedan får damm som hinner bildas i en mjuk klarlack när du torkar, mina tvättrepor jag hade efter nypolerad lack var mitt eget fel när jag använde tvättsvamp istället för handske.

Spelar ingen roll om jag tvättar ute eller inne, dessa mikrorepor blir ändå och det är ju extra drygt när det sker direkt när bilen är nypolerad. Ser för jäkligt ut när solen ligger på.
Citera
2017-10-17, 23:30
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Spelar ingen roll om jag tvättar ute eller inne, dessa mikrorepor blir ändå och det är ju extra drygt när det sker direkt när bilen är nypolerad. Ser för jäkligt ut när solen ligger på.

Vad tusan, kan det vara lacken som är för mjuk, vet du om den var miljövänlig typ vattenbaserad?
Citera
2017-10-18, 12:11
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra122
Kan verkligen rekommendera denna produkt på sommare, tar trafikfilm insekter och bromsdamm helt.

https://www.bollnasbilvard.se/alkalisk-avfettning/3842-bbv-arti-green-25l-1201025.html

Har en alkalisk avfettning som inte funkar.

Helt ärligt så tycker jag inte alkaliska avfettningen tar bort något överhuvudtaget, känns så svagt.
Citera
2017-10-18, 12:41
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Hej,

Har fått svarta prickar som ser ut som tjära/smuts som fastnat till sig ordentligt på lacken. Testade gnugga ordentligt med svamp samt avfettning (inte kall) men trots försök så är nu prickarna kvar.

Dessutom är bilen vit, så prickarna stör mig något riktigt.

Bästa och skonsammaste lösningen? det är en ny bil så vill helst inte experimentera med medel som kan skada lacken.

Tacksam för alla svar.
Mekonomen har en produkt från CRC som är överjävligt bra.
Nu har jag försökt hitta den på bådas sidor utan resultat.
Det jag gjorde var att beskriva problemet för personalen o det var samma som för dig. Tjärfläckar på en vit bil. Skiten rann av.
Jag kan återkomma med namnet i kväll då flaskan ligger kvar i bilen just nu.
Men det är starka grejer o då måste vaxa efteråt.

Jag har använt denna i ett par år nu o då inför juss vaxning. Mellan dessa får fläckarna sitta kvar för min del.
Citera
2017-10-18, 14:09
Medlem
killawifes avatar
En sak som funkar väldigt bra för att ta bort asfaltsprickar och som är väldigt billig med är vanlig tändvätska. Lacknafta funkar med då det är nästan identiskt med tändvätska. Man måste dock vaxa bilen efteråt för det löser effektivt upp allt vax och tar även bort lackbehandling typ Ditec och sånt.
Citera
2017-10-18, 14:31
Medlem
Andremasks avatar
Diesel fungerar väldigt bra att lösa upp asfaltsfläckar med.
Citera
2017-10-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Vad tusan, kan det vara lacken som är för mjuk, vet du om den var miljövänlig typ vattenbaserad?

Vet inte vad det är för lack, men om det vore att den skulle vara mjuk så borde det väl lika lätt bli liknande repor när man tvättar, eller vara väldigt lättpolerad. Men när jag kör med polermaskin och Menzerna Final Cut så kan jag ligga på hårt och länge utan att det varit nåt tecken på att avverka mycket, och det tar en stund att jobba bort repor etc i lacken.

Och när man torkar rent från polerrester med mikrofiberduk så blir inga repor utan ytan blir bara tokblank.
Citera
2017-10-18, 14:40
Medlem
Provocative2.0s avatar
Finn ett fel.
Anledningen till att jag inte hittade den där jag sökte beror på att det inte var CRC utan Sonax Tjärlösare.
Parkerade just nu en nyvaxad o kritvit Kia Piccanto på parkeringen. Den var allt annat än vitt för en vecka sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Mekonomen har en produkt från CRC som är överjävligt bra.
Nu har jag försökt hitta den på bådas sidor utan resultat.
Det jag gjorde var att beskriva problemet för personalen o det var samma som för dig. Tjärfläckar på en vit bil. Skiten rann av.
Jag kan återkomma med namnet i kväll då flaskan ligger kvar i bilen just nu.
Men det är starka grejer o då måste vaxa efteråt.

Jag har använt denna i ett par år nu o då inför juss vaxning. Mellan dessa får fläckarna sitta kvar för min del.
Citat:
Har en alkalisk avfettning som inte funkar.

Helt ärligt så tycker jag inte alkaliska avfettningen tar bort något överhuvudtaget, känns så svagt.
Citera
2017-10-19, 08:19
Medlem
Mjoksas avatar
Citat:
Hej,

Har fått svarta prickar som ser ut som tjära/smuts som fastnat till sig ordentligt på lacken. Testade gnugga ordentligt med svamp samt avfettning (inte kall) men trots försök så är nu prickarna kvar.

Dessutom är bilen vit, så prickarna stör mig något riktigt.

Bästa och skonsammaste lösningen? det är en ny bil så vill helst inte experimentera med medel som kan skada lacken.

Tacksam för alla svar.

Tjena,

Låter mest som asfaltfläckar. det du ska använda är Clay (lera) finns att köpa på biltema.
Bästa, den tar bort allt även flygrost som sitter värre än svarta prickar.
Citera
2017-10-19, 10:35
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjoksa
Tjena,

Låter mest som asfaltfläckar. det du ska använda är Clay (lera) finns att köpa på biltema.
Bästa, den tar bort allt även flygrost som sitter värre än svarta prickar.

Tack för alla tips och råd, köpte en flaska prick bort.
Vad jag uppfattade det som så ska detta vara en kallavfettning med lite annat shit för just svarta prickarna/asfaltsresterna?

Får testa och återkomma om resultat.
Citera
2017-10-19, 18:03
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra122
Det funkar ihop med avrinningsmedel, 😎 det blir inte så farligt om man har lite vatten kvar då ytspänningen försvinner på dropparna.
Off topic dom batteridrivna är underbara på att ersätta sopborste. Har aldrig haft så rent runt husen.

Like a boss men ska det inte låta när man gör de så grannarna kan störa sig på en?? Jag ska investera i en snarast

Ps flest grejer när man dör vinner 😁
Citera
2017-10-19, 18:04
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Finn ett fel.
Anledningen till att jag inte hittade den där jag sökte beror på att det inte var CRC utan Sonax Tjärlösare.
Parkerade just nu en nyvaxad o kritvit Kia Piccanto på parkeringen. Den var allt annat än vitt för en vecka sedan.

Felet som jag ser det är att du har en picanto

😛
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in