2017-10-17, 22:26
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Flygrost är ju mer brunt än svart.

Japp, diesel är ju kemiskt väldigt närbesläktat med både lacknafta, kallavfettning, "Prickbort", tändvätska, lampolja, Jet-A flygbränsle och liknande kolväten och löser upp asfalt ungefär lika bra.
Japp, men TS beskrivning att avfattningen inte tar på det då TS gnuggar gör att jag utesluter tjär/asfalt fläckar då det går bort ganska enkelt.
Citera
2017-10-17, 22:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Japp, men TS beskrivning att avfattningen inte tar på det då TS gnuggar gör att jag utesluter tjär/asfalt fläckar då det går bort ganska enkelt.
Jo men var det inte petroleumbaserad avfettning så är det inte så konstigt för den biter inte på asfaltsfläckar. De andra sorterna är bra till annan smuts men inte just asfalt.
Citera
2017-10-17, 22:33
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kör inte med dubbla hinkar men låter vattnet flöda rejält och rotar inte i botten på hinken.
Använder oftast lammullshandske från Bollnäs.

Men jag tror du missar lite. De mikrorepor jag talar om uppstår inte vid tvätten utan vid torkningen.

Lacken är ren vad jag vet då jag avfettat tvättat lerat polerat spritat och förseglat, allt med helt ok produkter och noga. Så lacken är väldigt ren och blank. Och inga problem vid tvättandet men kan ofta bli sådana hologram direkt vid första draget vid torkning med Bollnäs Våffelduk. Dessa tvättar jag separat utan sköljmedel och har testat allt från 30 till 90 grader.

Okey vi torkar olika, jag lägger på en stor typ 30x70 fluffig torkduk som suger in och jag sedan bara drar i bilen riktning, har 3st som jag använder och sedan tvättar dem 30C utan sköljmedel.
Citera
2017-10-17, 22:39
Medlem
Citat:
Det var jäveln, blåser du bilen torr med lövblåsen? Funkar det bra? I så fall är det jag som går och köper en lövblås på momangen. Så sent som i morse tänkte jag på hur dåliga sådana ser ut för att flytta på löv när jag körde förbi någon kommunalarbetare men kan man torka bilen snabbt och skonsamt så ska jag ha en ändå.

Tillägg: Allt finns ju på Tuben: https://www.youtube.com/watch?v=csQP7sjRQfE
Kanske inte jätteeffektivt, man får ta det sista med trasa/handduk men rätt ok.

Det funkar ihop med avrinningsmedel, 😎 det blir inte så farligt om man har lite vatten kvar då ytspänningen försvinner på dropparna.
Off topic dom batteridrivna är underbara på att ersätta sopborste. Har aldrig haft så rent runt husen.
Citera
2017-10-17, 22:43
Medlem
Citat:
Har aldrig upplevt nåt medel eller schampoo som klarar att bryta upp den grå trafikfilmen utan att man själv rör om på lackytan med svamp eller tvätthandske.

Högtryck och https://www.bollnasbilvard.se/alkalisk-avfettning/3842-bbv-arti-green-25l-1201025.html
Blir inget kvar!
Citera
2017-10-17, 22:46
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Vilken kallavfettning som helst funkar. Det är ju ett konstigt namn, den andra avfettningen används ju inte varm heller men här avses alltså petroleumbaserad avfettning.

Jag använder "miljövänlig" avfettning annars men just asfaltsprickar biter den inte på utan där måste det vara lite gammaldags nafta. Det går lika bra med tändvätska, lacknafta och liknande, alla sådana ämnen löser upp asfalt hur bra som helst. Jag brukar klara mig med någon dl till hela bilen, man behöver inte vräka på det.

Lika löser lika så ditt råd om petroleumbaserad avfettning är helt rätt.
Finns på ÖoB, Biltema eller OK:s svindyra svarta flaska för drygt 80 spänn.

Det finns ett antal ”knallpulver” att använda om man är lite nördig och hänger på ”putsforum” och köper därifrån.

5.56 funkar helt okej att lösa asfaltsfläckar med också.
Avsluta med avfettning för att få bort 5.56-medlet.
Citera
2017-10-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Okey vi torkar olika, jag lägger på en stor typ 30x70 fluffig torkduk som suger in och jag sedan bara drar i bilen riktning, har 3st som jag använder och sedan tvättar dem 30C utan sköljmedel.

Torkar ungefär så jag med, och torkduken ska inte repa sägs det. Men gnidrepor blir det hur försiktig jag än är vid torkningen, trots att det inte blir några repor hur jag än gnider med stamp eller tvätthandske vid tvätten. Märkligt...
Citera
2017-10-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Lika löser lika så ditt råd om petroleumbaserad avfettning är helt rätt.
Finns på ÖoB, Biltema eller OK:s svindyra svarta flaska för drygt 80 spänn.

Det finns ett antal ”knallpulver” att använda om man är lite nördig och hänger på ”putsforum” och köper därifrån.

5.56 funkar helt okej att lösa asfaltsfläckar med också.
Avsluta med avfettning för att få bort 5.56-medlet.

299 kr 5 liter gör rent hus på 3 minuter.

https://www.bollnasbilvard.se/kallavfettning/3335-blue-green-degreaser-wet-avfettning-5l-201805.html
Citera
2017-10-17, 22:57
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Torkar ungefär så jag med, och torkduken ska inte repa sägs det. Men gnidrepor blir det hur försiktig jag än är vid torkningen, trots att det inte blir några repor hur jag än gnider med stamp eller tvätthandske vid tvätten. Märkligt...

Men är det inte bara gamla synder som syns, det kan vara så enkelt. Men vaxar du så försvinner dem eller?
Citera
2017-10-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Men är det inte bara gamla synder som syns, det kan vara så enkelt. Men vaxar du så försvinner dem eller?

Jag har haft bilen i 10 år, polerat den flera gånger, lacken är blank och repfri efter polering och lackföregling. Dessa repor finns inte vid tvätten, utan jag kan se att de uppstår direkt vid torkning, då man ser dem direkt efter ett drag med torkduken, exakt så som torkduken drogs.
Citera
2017-10-17, 23:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag använde våffelduk förut men numera en lurvig mikrofiberduk från Biltema som jag tycker känns bättre. Jag har dock inte undersökt om det är någon skillnad i repbenägenhet.
Citera
2017-10-17, 23:12
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Jag har haft bilen i 10 år, polerat den flera gånger, lacken är blank och repfri efter polering och lackföregling. Dessa repor finns inte vid tvätten, utan jag kan se att de uppstår direkt vid torkning, då man ser dem direkt efter ett drag med torkduken, exakt så som torkduken drogs.

Jag blir fundersam, tvättar du ute och sedan får damm som hinner bildas i en mjuk klarlack när du torkar, mina tvättrepor jag hade efter nypolerad lack var mitt eget fel när jag använde tvättsvamp istället för handske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in