2017-10-17, 08:34
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetningar)

Nr. 1: "...insiktsfullt och eftertänksamt"??? Powergirl??? Hoppas innerligt att du skämtar... Jösses!

Nr. 2: Att Sentio efter de två senaste riksdagsvalen (2010 och 2014) ännu får betraktas som det närmaste facit vi kan komma då det gäller SD i opinionen under mellanvalsperioderna borde inte vara så förfärligt kontroversiellt, möjligen för dig och Powergirl då... Sentios facit är utan jämförelse så överlägset mycket bättre alla andra institut. Det är en sagolik skillnad att mäta 60% fel och att mäta 1,5% fel... i två val, av två möjliga, två val i rad dessutom. Men håll du dig till Sifo, Demskop eller andra pajasinstitut om det känns tryggare att leva i förnekelse...

Att spännvidden på SD i olika opinionsmätningar just nu ligger mellan ca 15% och 30% betyder inte att 15% är den korrekta siffran. Att SD har tappat en eller ett par procent till M torde inte vara någon större överraskning med tanke på partiledarbytet och M:s "nytändning" på bl a asylpolitikens område. Det behövs inte mycket för att glänsa i jämförelse med AKB. Att jag sedan mars-april månad stack ut hakan och gång på gång upprepade att jag personligen tror att SD kommer att få någon eller några tiondelar över 30% i valet nästa år och nu också öppet säger att SD har ett "hack" i sin uppåtgående kurva betyder inte att jag tror att SD kollapsat och rasat ihop i opinionen till några 15 eller 20%. Demoskops och Sifos nuvarande siffror är - precis som tidigare i deras långa historia - fullständigt löjeväckande och helt tagna ur luften. Titta på deras förflutna, det är inte svårt att dra de rätta slutsatserna. Med stor sannolikhet har SD backat, inget snack om den saken, men inte till några 15%... De ligger med stor sannolikhet någonstans kring 23-25% i opinionen just nu och har alla möjligheter att avancera i mätningarna - vanstyret i detta land fortsätter ännu med full kraft. Det är elva långa månader och en låååång valrörelse kvar innan den 9 september nästa år. Men om du och Powergirl väljer att tro på att SD halkat ned till 15% så varsågoda, då bevisar ni bara ännu en gång hur otakt ni är i tiden och att ni drivs av ett gravt önsketänkande. Personligen är jag helt övertygad om att SD kommer att ligga bra mycket närmare 30 procentenheter än några 15 procentenheter i valet 2018. Vi får se vem som hade mest rätt...

Du måste ta åt dig när du får kritik och inte bara slå ifrån dig. En annan kritik är att du skriver aldeles för långt. Försök korta ner dina texter.

De flesta här är ändå mycket smartare än att gå på din teflonretorik om hur det går för SD. Det hade vart bra att tagga ner lite med den självgoda bergsäkerheten och in med lite ödmjukhet.

Om jag nu måste gissa och sätta min familj i pant hade jag sagt att SD ligger på snittet på status.st. Altså tidigare 20 % och nu ner mot 19.
Senast redigerad av greta75 2017-10-17 kl. 08:41.
2017-10-17, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tror du inte att S och SD är jämnstora eller till och med SD större. Jag tror SD har varit största parti men jag är öppen för att de är nummer två idag. Skjuter jag från höften gissar jag att SD och M samlar samman 40% tillsammans (25+15). Finns det några sannolika konstellationer med S och andra partier som skulle kunna hota .

Att SD är största parti får nog stanna vid en dröm. Nåväl, Sentio har visat det ett par ggr. Jag menar att dessa partiledare som nu absolut inte vill tala med SD, kan efter valet frångå detta beslut och vilja gå samman med dem. Vad kan de förlora på det? Jag tror ar SD + M kommer att bli absoluta majoriteten, och det vore ett väljarsvek att inte ta vara på det.
Det " lilla" som skiljer dem åt, EU och NATO, får ordna sig.
2017-10-17, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Efter DÖ är det fullt rimligt att ifrågasätta om (M) ens vill sitta i regeringen som riksdagen ser ut idag. Det bevisas ju av att de faktiskt inte sitter i regeringen nu utan det gör (S). Eftersom Alliansen inte lär stärkas efter 2018 så förbättras ju inte deras situation i riksdagen. Vill de inte regera nu så lär de inte vilja det efter 2018 heller.

Innan DÖ tog alla för givet att (M) ville ta makten från (S). Då behövde de inte prata om regeringsfrågan. Nu är det mer tveksamt. Det spelade bort sin trovärdighet. Jag personligen litar inte på Kristersson när han säger att han kommer att göra allt för att fälla Stefan Löfven. Helt enkelt eftersom det inte finns någon anledning att vänta tills efter valet. Varför inte agera nu?

Då, vid DÖ - dags, hade AKB kastats in i partiledarrollen, och på det dessutom pådyvlas ansvaret för regering, blev för mycket.
Nu är läget ett annat. Kristersson har ett år på sig och värme i ryggen. (?) Jag tror han vill regera. När han då finner att Alliansen har decimerat, så är han fri att fria till SD. Allt annat vore förräderi mot väljarna.
2017-10-17, 10:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferenc-Ferdinand
Nu har SD varit tyst, och gynnats av detta, men i och med Ms nya vindar måste de börja agera.
Exakt. Nu måste en ny mer aktiv strategi börja rullas ut för att fortsätta ökningen i opinionen.
2017-10-17, 10:36
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Du måste ta åt dig när du får kritik och inte bara slå ifrån dig. En annan kritik är att du skriver aldeles för långt. Försök korta ner dina texter.

De flesta här är ändå mycket smartare än att gå på din teflonretorik om hur det går för SD. Det hade vart bra att tagga ner lite med den självgoda bergsäkerheten och in med lite ödmjukhet.

Om jag nu måste gissa och sätta min familj i pant hade jag sagt att SD ligger på snittet på status.st. Altså tidigare 20 % och nu ner mot 19.

Har inte minsta problem att ta kritik. Men när det kommer så mycket nonsens och rappakalja från sådana som t ex dig och Powergirl då har man närmast en skyldighet att åtminstone belysa det. Du tror på 20% och nu ner mot 19%. Och valresultatet? Ännu lägre? Eller? Då står vi oerhört långt från varandra. Vad beträffar dina ord om "teflonretorik" så beskriver den på ett utmärkt sätt ditt fullständiga ignorerande av de opinionsinstitut som historiskt sett mätt SD långt mycket bättre än några andra.
Senast redigerad av Smoothman 2017-10-17 kl. 10:46.
2017-10-17, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är det inte något institut som haft. Däremot har SD potentialen till dessa procent i och med att de varit så underskattade och de haft all time high på över 27 procent.

De faktorer som lett till att SD ökat finns ju kvar och i oförminskad kraft.

Socialdemokraterna har haft över 50 procent och moderaterna över 30. Men det som gjorde att de var så stora då finns inte längre.

Ett kvalificerat strategiskt inlägg som i grunden förklarar varför SD kommer att öka opinionsstödet inför 2018!

Obeaktat de orsaker som förklarar de exeptionella framgångarna för SD-politiken i Österrike och S-vetsarpartiets kollaps.

Naturligtvis kommer mönstret med säkerhet, att kopieras inför vår valrörelse...
2017-10-17, 11:13
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferenc-Ferdinand
Kurz är minst sagt en spännande person, han kombinerar nästan osannolikt flera på ytan motsatsegenskaper: handlingskraftig-eftertänksam, tydlig-lyhörd och progressiv-konservativ .

Hur man kan vända ett insomnat stelt parti från 15% (och sjunkande) till 30% och stigande är något för svenska partistrateger att försöka kopiera, men det är nästan omöjligt och mycket bygger på Kurz personliga egenskaper. Kan vi skaka fram en Svensson-Kurz skulle det sopa många gamla spelpjäser av brädet. En konservativ tilltalande kraft som rensar ut gamla unkna strukturer, och gör det på ett sätt som låser upp gamla knutar.

Skulle SD försöka ta efter är det flera av greppen som de skulle kunna använda, tydligare fokus på partiledare, tydligare vision och tydligare konkreta åtgärder. Nu har SD varit tyst, och gynnats av detta, men i och med Ms nya vindar måste de börja agera.

Ett briljant inlägg! Håller med till 100%. Just det där med att göra allt för att låsa upp gamla knutar är helt avgörande om Sverige ska börja gå i rätt riktning igen. Du borde arbeta som partistrateg åt SD
2017-10-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Ett briljant inlägg! Håller med till 100%. Just det där med att göra allt för att låsa upp gamla knutar är helt avgörande om Sverige ska börja gå i rätt riktning igen. Du borde arbeta som partistrateg åt SD
Jag med, som längre propagerat för att byta ut Jimpan mot en mer karismatisk person, eller hur?
2017-10-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Exakt. Nu måste en ny mer aktiv strategi börja rullas ut för att fortsätta ökningen i opinionen.

Aktiv strategi?

Naturligtvis - men fungerande och effektiv

Med beaktande av:

Ursprungligen postat av TheLucky

Däremot har SD potentialen till dessa procent i och med att de varit så underskattade och de haft all time high på över 27 procent.

De faktorer som lett till att SD ökat finns ju kvar och i oförminskad kraft.

Socialdemokraterna har haft över 50 procent och moderaterna över 30. Men det som gjorde att de var så stora då finns inte längre.
Senast redigerad av Charnadios 2017-10-17 kl. 11:31.
2017-10-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jo det har jag men det du skrivit var inte svar på min fråga som löd:

Jag får väl slipa till frågan också eftersom det framgår av ditt svar att du inte uppfattade min frågeställning som jag hade tänkt.

Så summasummarum så är du bergsäker på att hur insatserna fördelas (oavsett vilken spelartyp de kommer ifrån) inte påverkar oddset ett jota på nämnda spel?

Om du läser en gång till skrev jag att man antagligen inte är sugna på miljonbelopp i risk på politik = att man tillslut korrigerar oddsen om fiskarnas spel enbart hamnar på samma sida i för stor utsträckning.
2017-10-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Han menar naturligvis att M skall göra allt som de kan för att ta regeringsmakten BORTSETT från att samarbeta med SD. Det har de försökt en gång och det var politiskt självmord som krävde en partiledares avgång.

M sitter i en rävsax och det enda de kan göra är att försöka öka antalet som röstar på dem fram till valet och se vilka möjligheter som öppnas. De får troligtvis inte med sig L och C med SD varken nu eller senare.

Nu försöker de istället ta efter SD's politik och det verkar funka bättre i opinionen.

Visst att kopiera (SD) politik kommer nog att leda till högre opinionssiffror. Jag tror egentligen inte att särskilt många (C) eller (L) väljare vill ha det nya spännande mångkulturella Sverige heller. Särskilt inte då insikten att den skenande brottsligheten är en följd av migrationspolitiken. Det finns potential för (M) att ta väljare från fler än (SD) faktiskt.

Däremot kommer det inte att räcka till för att Alliansen skall kunna få majoritet. Alltså finns det ingen väg till regeringsmakten för (M) som inte innebär samarbete med antigen (SD) eller (S). Det är bara för partiledningen att välja: Samarbete med (SD) eller med (S) eller så får de sitta still i ett hörn och tjura en mandatperiod till. Själv tror jag att det sista alternativet ligger närmast till hands just nu.

Det enda som leder till (SD) samarbete och ett (M) i regeringsställning tror jag är om regeringsfrågan blir den viktigaste i valrörelsen, med följden att alliansen spricker och både (C) och (L) tydligt tar ställning för regerande tillsammans med (S). Då kan (M) känna sig pressade att söka samarbete med (SD).
2017-10-17, 11:57
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag med, som längre propagerat för att byta ut Jimpan mot en mer karismatisk person, eller hur?

Absolut! SD behöver alla bra partistrateger de kan hitta. Ulf Kristersson är en halare och mer slug jäkel än de flesta anar. Om SD inte ser upp kommer han ensam att decimera SD med sin inlindade, hala och lögnaktiga retorik.

Om SD hittar en karismatisk "Svensson-Kurz" som Ferenc-Ferdinand skrev, så har jag inget emot att byta ut Åkesson. Just nu är dock Åkesson det minst dåliga alternativet, men han måste bli mer engagerad, fräsa tillbaka ordentligt (men på ett lika städat sätt som hittills), det måste bli mer glöd och passion och mycket mer konkret, fast politik. Lösningar måste presenteras. Konkreta, inte bara abstrakta. Samhällsproblemen måste belysas, lyftas upp, gång på gång på gång... Hur många vet att Migrationsverket räknar med över 30 000 asylsökande till Sverige under 2018 - och då räknar vi inte med anhöriginvandringen. Var ska dessa bo? SD måste våga prata repatriering, ännu hårdare tag, ännu fler poliser, mer lag och ordning, mer krav, en långt tuffare invandringspolitik, man måste rycka upp fattigpensionärerna som lever i misär på 7000:- per månad, ordning och reda i skolorna, de 130 utanförskapsområdena (som moderaterna nu talar så mycket om) måste "upplösas" och bli en del av det övriga svenska samhället, inga sharia-poliser på gator och torg i dessa områden... flörtandet med M och KD måste omedelbart upphöra, osv, osv... det finns att göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in