Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Inte stoppar väl en skyddsväst en överljudsprojektil?
Osäker här. Rikochetter kanske. Poängen är att OM fler skyttar är inblandade så har man planerat och reperterat det hela minutiöst och då även med avsikt på eventuella risker för de inblandade.
Citat:
Jag tycker du börjar i fel ända, med mängder av felaktig information som rådata.
Rådata är per definition korrekt information. Utan den kommer man ingen vart. Om du menar att vittnesmålen är felaktiga i meningen, ej korrekt återgivning av vad som faktiskt hänt, så är det inget man kan avgöra med handviftning om att ”vittnen ofta har fel”. Man får utvärdera ett i taget och därpå försöka dra de mest rimliga slutsatserna.
Citat:
För att man ska komma någon vart måste det till en filtrering av uppgifterna. Uppgifter som alltmer framstår som oriktiga måste sorteras i en hög för sig.
Ja, filtrering sker redan mer eller mindre omedvetet redan i perceptionen, självklart. Jag menar att man bör vara reflexivt medveten om det men framförallt inte ha några förutfattade meningar om vad som ’troligtvis’ utspelat sig. Konfirmationsbias, osv.
Citat:
Framför allt måste man fokusera på vad som är korrekt, i detta fall att någon sköt ifrån två rum på Mandalay Bay, att innehavaren till ett av rummen ägde de vapen som användes vid beskjutning från Mandalay Bay, att han var en skum person med ett förflutet som revisor på skattemyndigheten och på försvaret, varefter han från noll plötsligt var ägare till stora fastigheter med många hyresgäster. För att som pensionär ägna sig åt penningtvätt via spel på pokermaskiner och dessutom tycktes vara stolt över detta.
Jag har inte diskuterat Paddock i någon större utsträckning men självklart gäller samma sak här. Vad gäller hans ”pengartvätt” så är det väl inte fullt ut bevisat vad jag förstår.
Citat:
Det räckte med en skytt ...
Hur vet du det?
Citat:
och teorier om många skyttar får många problem som ska förklaras. Att okritiskt framhålla mängder av felaktig information skapar ett kaos som bara är i eventuella konspiratörers intresse.
Det ingår ofta i psy ops riktade mot allmänheten att lägga lager på lager av aktivitet för att grumla vattnet och skapa största möjliga förvirring. Man har även plan B, C, osv i den händelse saker går fel. Det är därför man bör detaljstudera den tillgängliga råa informationen innan man presenterar någon mer elaborerad teori om vad som hänt.
Menar du att jag ”okritiskt framhållit mängder av felaktig information” så får du i så fall ge exempel på det.