2017-10-17, 00:34
Medlem
Här är ett bra ljudklipp:
https://www.youtube.com/watch?v=Tolh73LIz9s&t=198s

Man kan höra att mer än ett vapen skjuter. Till exempel vid 2:25 in i videon. Först låter det som att två olika vapen skjuter samtidigt en lång salva. Ett vassare ljud och ett dovare. Det kan ju vara någon ekoeffekt eller överljudseffekt, men sedan upphör det dovare ljudet men det vassare ljudet hänger kvar lite och återkommer strax efter i en kortare salva utan att det dova ljudet hörs. Har väldigt svårt att tänka mig hur det skulle kunna bli så med bara ett vapen.
Citera
2017-10-17, 02:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Inte stoppar väl en skyddsväst en överljudsprojektil?
Osäker här. Rikochetter kanske. Poängen är att OM fler skyttar är inblandade så har man planerat och reperterat det hela minutiöst och då även med avsikt på eventuella risker för de inblandade.

Citat:
Jag tycker du börjar i fel ända, med mängder av felaktig information som rådata.
Rådata är per definition korrekt information. Utan den kommer man ingen vart. Om du menar att vittnesmålen är felaktiga i meningen, ej korrekt återgivning av vad som faktiskt hänt, så är det inget man kan avgöra med handviftning om att ”vittnen ofta har fel”. Man får utvärdera ett i taget och därpå försöka dra de mest rimliga slutsatserna.

Citat:
För att man ska komma någon vart måste det till en filtrering av uppgifterna. Uppgifter som alltmer framstår som oriktiga måste sorteras i en hög för sig.
Ja, filtrering sker redan mer eller mindre omedvetet redan i perceptionen, självklart. Jag menar att man bör vara reflexivt medveten om det men framförallt inte ha några förutfattade meningar om vad som ’troligtvis’ utspelat sig. Konfirmationsbias, osv.

Citat:
Framför allt måste man fokusera på vad som är korrekt, i detta fall att någon sköt ifrån två rum på Mandalay Bay, att innehavaren till ett av rummen ägde de vapen som användes vid beskjutning från Mandalay Bay, att han var en skum person med ett förflutet som revisor på skattemyndigheten och på försvaret, varefter han från noll plötsligt var ägare till stora fastigheter med många hyresgäster. För att som pensionär ägna sig åt penningtvätt via spel på pokermaskiner och dessutom tycktes vara stolt över detta.
Jag har inte diskuterat Paddock i någon större utsträckning men självklart gäller samma sak här. Vad gäller hans ”pengartvätt” så är det väl inte fullt ut bevisat vad jag förstår.

Citat:
Det räckte med en skytt ...
Hur vet du det?

Citat:
och teorier om många skyttar får många problem som ska förklaras. Att okritiskt framhålla mängder av felaktig information skapar ett kaos som bara är i eventuella konspiratörers intresse.
Det ingår ofta i psy ops riktade mot allmänheten att lägga lager på lager av aktivitet för att grumla vattnet och skapa största möjliga förvirring. Man har även plan B, C, osv i den händelse saker går fel. Det är därför man bör detaljstudera den tillgängliga råa informationen innan man presenterar någon mer elaborerad teori om vad som hänt.

Menar du att jag ”okritiskt framhållit mängder av felaktig information” så får du i så fall ge exempel på det.
Citera
2017-10-17, 03:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Menar du att jag ”okritiskt framhållit mängder av felaktig information” så får du i så fall ge exempel på det.
Jag syftade inte just på dig utan på den ständiga ström av mer eller mindre konstiga påståenden som hävdats sedan massakern. Ni som framför påståenden av typen flera skyttar verkar inte alls intresserade av motargument.

Jag har inte sett någon av dem som hävdade att det sköts från fönster på lägre våningar på Mandalay Bay kommentera det faktum att fönsterna var hela och i praktiken inte möjliga att öppna. När ett rykte visats vara falskt kommer inga kommentarer mer utan nya vilda idéer lanseras istället. Vilket inte är konstruktivt.
Citera
2017-10-17, 03:59
Avstängd
Citat:
Jag syftade inte just på dig utan på den ständiga ström av mer eller mindre konstiga påståenden som hävdats sedan massakern. Ni som framför påståenden av typen flera skyttar verkar inte alls intresserade av motargument.

Jag har inte sett någon av dem som hävdade att det sköts från fönster på lägre våningar på Mandalay Bay kommentera det faktum att fönsterna var hela och i praktiken inte möjliga att öppna. När ett rykte visats vara falskt kommer inga kommentarer mer utan nya vilda idéer lanseras istället. Vilket inte är konstruktivt.
Här blandar du friskt ”inte just på dig” med ”ni som framför påståenden av typen flera skyttar”, vilket inbegriper just mig.

Hur ska du ha det? Kritiserar du mig eller någon annan?
Citera
2017-10-17, 04:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Här blandar du friskt ”inte just på dig” med ”ni som framför påståenden av typen flera skyttar”, vilket inbegriper just mig.

Hur ska du ha det? Kritiserar du mig eller någon annan?
Min kritik gäller er alla som för fram teorier utan att diskutera deras svagheter. Du har inte någon gång visat intresse för vad som talar emot flera skyttar.
Citera
2017-10-17, 04:45
Avstängd
Citat:
Min kritik gäller er alla som för fram teorier utan att diskutera deras svagheter. Du har inte någon gång visat intresse för vad som talar emot flera skyttar.
Inte? Det är ju för fan det enda jag så här långt har intresserat mig för. Att sedan argumenten mot andra skyttar så här långt har visat sig dåligt underbyggda är ju knappast mitt fel. Jag har i detalj och med specifik referens till respektive vittnesmål och data förklarat varför jag tror att det var flera skyttar. Så, antingen har du inte läst mina inlägg eller så försöker du dig på en liten fuling för att dölja din egen renons på goda argument.

Utredningen pågår och det kan vara så att ansvarigas ovilja att diskutera om flera skyttar var i farten beror på att man inte vill skrämma upp folk i onödan innan alla trådar är uppföljda. Det kan också vara så att man mörklägger fler skyttar för att inte framstå som inkompetenta. Det kan vara så att det faktiskt inte var fler skyttar, men att man så här långt inte har haft tid att förklara hur man har kommit fram till det, givet ett stort och växande antal vittnesmål och audio-analyser som säger motsatsen. Slutligen kan det vara så att utredningens ansvariga är del i en konspiration av något slag.

Att som du, tvärsäkert hävda att det endast var en skytt med noll underlag är däremot just det du beskyller mig för. Att propagera för en teori som inte på något sätt är belagd i det material som så här långt gjorts tillgängligt för allmänheten.

Att du vill diskutera din pet theory utan störande uppgifter på annat är sedan länge belagt i tråden. Säg till när du vill diskutera vittnesmål och data. Jag finns kvar här.
Citera
2017-10-17, 05:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Inte? Det är ju för fan det enda jag så här långt har intresserat mig för. Att sedan argumenten mot andra skyttar så här långt har visat sig dåligt underbyggda är ju knappast mitt fel. Jag har i detalj och med specifik referens till respektive vittnesmål och data förklarat varför jag tror att det var flera skyttar. Så, antingen har du inte läst mina inlägg eller så försöker du dig på en liten fuling för att dölja din egen renons på goda argument.

Utredningen pågår och det kan vara så att ansvarigas ovilja att diskutera om flera skyttar var i farten beror på att man inte vill skrämma upp folk i onödan innan alla trådar är uppföljda. Det kan också vara så att man mörklägger fler skyttar för att inte framstå som inkompetenta. Det kan vara så att det faktiskt inte var fler skyttar, men att man så här långt inte har haft tid att förklara hur man har kommit fram till det, givet ett stort och växande antal vittnesmål och audio-analyser som säger motsatsen. Slutligen kan det vara så att utredningens ansvariga är del i en konspiration av något slag.

Att som du, tvärsäkert hävda att det endast var en skytt med noll underlag är däremot just det du beskyller mig för. Att propagera för en teori som inte på något sätt är belagd i det material som så här långt gjorts tillgängligt för allmänheten.

Att du vill diskutera din pet theory utan störande uppgifter på annat är sedan länge belagt i tråden. Säg till när du vill diskutera vittnesmål och data. Jag finns kvar här.
Jag kommer inte längre med "antalet vapen som skjuter samtidigt" utan att försöka studera saken vetenskapligt och hur jag än skulle lyckas med det så skulle nog responsen från andra bli dålig. Jag går på min intuition där.

Men teorin om skyttar på festivalen som springer omkring och skjuter folk med pistoler medan de själva riskerar att bli skjutna med automateld är så dålig att jag avstår från att diskutera detta mer så länge det inte kommer självkritik från dem som framför den.

Så här låter det med flera skyttar:

https://www.youtube.com/watch?v=GkxVL7lB9bQ
Senast redigerad av iesho 2017-10-17 kl. 05:20.
Citera
2017-10-17, 09:58
Medlem
Citat:
Jag kommer inte längre med "antalet vapen som skjuter samtidigt" utan att försöka studera saken vetenskapligt och hur jag än skulle lyckas med det så skulle nog responsen från andra bli dålig. Jag går på min intuition där.

Men teorin om skyttar på festivalen som springer omkring och skjuter folk med pistoler medan de själva riskerar att bli skjutna med automateld är så dålig att jag avstår från att diskutera detta mer så länge det inte kommer självkritik från dem som framför den.

Så här låter det med flera skyttar:

https://www.youtube.com/watch?v=GkxVL7lB9bQ

Det enda som talar för att det var en skytt är nog detta.

https://www.youtube.com/watch?v=hqjxC2rdeGo
Citera
2017-10-17, 12:24
Medlem
Parodin växer

Where is Jesus Campos?

Från foxnews
Las Vegas guard Jesus Campos vanished after visiting urgent-care clinic, union leader says

Finns det någon kvar som tror på vad de säger?

Jesus Campos var för de som inte läst tråden han som påstås ha blivit skjuten av Paddock och sa till polisen var Paddock fanns.

Hur stor är sannolikheten att någon får prata med Jesus Campos igen?
Citera
2017-10-17, 12:31
Medlem
I-van-Toers avatar
Vad är "Enlightened Society For Global Transformation" som är ett registrerat varumärke av Mandalay Resort Group sen 1995?

ENLIGHTENED SOCIETY FOR GLOBAL TRANSFORMATION Trademark Information
https://www.trademarkia.com/enlightened-society-for-global-transformation-74349850.html

Lite bakgrund och kopplingar till James Murren.
http://investmentwatchblog.com/prime-suspect-ceo-of-mandalay-bay-james-murren-is-on-the-dhs-infrastructure-advisory-council/
Citera
2017-10-17, 13:43
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Här är ett bra ljudklipp:
https://www.youtube.com/watch?v=Tolh73LIz9s&t=198s

Man kan höra att mer än ett vapen skjuter. Till exempel vid 2:25 in i videon. Först låter det som att två olika vapen skjuter samtidigt en lång salva. Ett vassare ljud och ett dovare. Det kan ju vara någon ekoeffekt eller överljudseffekt, men sedan upphör det dovare ljudet men det vassare ljudet hänger kvar lite och återkommer strax efter i en kortare salva utan att det dova ljudet hörs. Har väldigt svårt att tänka mig hur det skulle kunna bli så med bara ett vapen.

Ändras riktningen på mynningen åt olika håll borde de resultera i olika ekoeffekter. Tycker de låga och de höga smattrandet är synkat i början av salvan 2:25 in i videon du länkar till.
Citera
2017-10-17, 17:52
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Ändras riktningen på mynningen åt olika håll borde de resultera i olika ekoeffekter. Tycker de låga och de höga smattrandet är synkat i början av salvan 2:25 in i videon du länkar till.

Det bör inte leda till någon större skillnad då ljudet, givet att man är några tiotal meter från vapnet, approximeras väldigt väl av en punktkälla, dvs ljudet sprider sig sfäriskt symmetriskt. Det bygger på förhållandet mellan avståndet till källan och källans storlek.

Man kan höra att ekona kommer med några sekunders fördörjning, vilket motsvarar ganska långa avstånd givet ljudhastigheten på ca 340 m/s i luft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in