Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Konfilter ger ett kraftigt ökat intag av luft. Sen om det behövs är en annan femma. På en standardbil är det meningslöst. På lätt trimmade bilar funkar insatsfilter bättre. På kraftigt trimmade bilar kan det i vissa fall vara absolut nödvändigt att bygga om luftfilterboxen eller att ta bort den och ersätta den med ett konfilter för att kunna få in tillräckligt med friskluft.
Att det skulle komma in mer skit i motorn är inte heller helt sant utan mer beroende av vilket filter man köper, det finns både bra och dåliga. Originalfiltren är som regel av rätt dålig kvalitet och köper man billigt på Biltema och liknande är de ännu sämre så då kan det tillochmed vara bättre att köpa ett insatsfilter av bättre kvalitet.
Jag brukar inte använda konfilter själv då jag inte är så förtjust i ljudet men har haft det på många bilar. Nu kör jag Insatsfilter, senast ett HKS men i de andra bilarna KN och Pipercross.
Att LMM:en blir smutsig beror på att en del filter ska smörjas in med olja. partiklar från oljan följer med insugsluften och en del fastar på LMM-ens Mätpinne. Det är inte så bra. Torra filter är bättre men får bytas oftare.
Här behövs en del förklaringar....
Konflikter ger inte ett kraftigt ökat intag av luft bara så där....
Om originalfiltret och inluftsystemet inte begränsar motorns möjlighet att suga i sig luft så ger heller inte konflikter eller andra öppna filter någon ökad luftmängd in i motorn. Ökning eller endast om tidigare filter utgjorde en begränsning för vad motorn i sig skulle kunna suga i sig.
Reningsgraden på filter bestäms till mycket stor del av den totala filtrerande arean, och hur mycket genomsläpp aktuellt filtermedia har.
Om man har samma filterarea och ska få in mer luft så är det i princip bara möjligt om man restriktionen filtermediumet har, vilket då brukar handla om att det måste släppa igenom mera och därmed inte kan filtrera lika bra.
Har man möjlighet med utrymme, så kan man enkelt öka inluftsystemets flödeskapacitet genom att bara sätta dit dubbla originalfilter. Man dubblar då den totala filterarean och minskar flödesrestriktionen med hälften, typ. Och bibehåller samma höga reningsgrad.
Tvärt om har generellt sett originalfilter en mycket hög kvalitet och reningsgrad, bättre än allehanda trimfilter.