2017-10-16, 13:19
Medlem
Machiavellys avatar
Tja FB,
Jag har en ganska begränsad kunskap vad gäller bilar och motormodifikationer. Men jag har en Volvo S80 med 2.4l sugmotor från 1999 som jag vill installera ett sportluftfilter på. Jag har hittat ett från BSR och ett från JR som jag eventuellt tänkt köpa som passar min bil, men hur mycket skillnad kommer jag känna när jag kör med ett sportluftfilter? Det står att gasresponsen blir aningen bättre, men hur mycket bättre då?

Sen har jag även sett att vissa har såna här stora ''konfilter'' i sina bilar, som då även ger ett finare motorljud. Finns det någon sån som passar min bil? Vart ska den i sådanafall sitta? Jag antar att man sätter fast det på nån luftslang eller hur fasen går det till? Bild på det jag menar hittar ni här:

https://www.google.se/search?q=conefilter&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved= 0ahUKEwi8h-XHgvXWAhUpCpoKHeZqADAQ_AUICygC&biw=1324&bih=623#im grc=n8gcMsOZosTjpM

Någon som har någon kommentar? All hjälp uppskattas.
Citera
2017-10-16, 13:32
Medlem
autismus-maximuss avatar
Vad jag hört ska det framförallt göra att mer skit kommer in i motorn, dvs din motors livslängd kommer att minska.
Citera
2017-10-16, 14:17
Medlem
y.ys avatar
Som trimning ger det 0, insug brukar vara en av de senare flaskhalsarna. Vissa drar på det för ljudets skull.
Citera
2017-10-16, 14:44
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autismus-maximus
Vad jag hört ska det framförallt göra att mer skit kommer in i motorn, dvs din motors livslängd kommer att minska.

Min erfarenhet är att det är dåligt för LMM:en. Blir snabbt smutsig och förstörs tillslut.
Citera
2017-10-16, 16:49
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Min erfarenhet är att det är dåligt för LMM:en. Blir snabbt smutsig och förstörs tillslut.

Vad är LMM? Det står till och med på BSRs hemsida att sportfiltret rensar ännu bättre än orginal?
Citera
2017-10-16, 17:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Vad är LMM? Det står till och med på BSRs hemsida att sportfiltret rensar ännu bättre än orginal?
LMM=luftmassemätare, en grej som ser ut såhär och sitter på luftröret mellan filtret och insuget. Den är rätt känslig för smuts men går ju att göra ren om den skulle bli skitig.

Jag har också hört att sportfiltren släpper igenom mer damm men jag har aldrig provat. Jag ser inte att BSR säger att de renar bättre än original men jag har inte lusläst hela deras sajt. Jämförbart med original ser jag däremot men det betyder ju inte bättre.
Citera
2017-10-16, 17:25
Medlem
Z2361s avatar
Citat:

Luftmassemätare.

Missade att skriva att jag menar konfilter. Den andra sortens spottluttfilter har jag inte testat.
Citera
2017-10-16, 17:28
Medlem
Citat:
Tja FB,
Jag har en ganska begränsad kunskap vad gäller bilar och motormodifikationer. Men jag har en Volvo S80 med 2.4l sugmotor från 1999 som jag vill installera ett sportluftfilter på. Jag har hittat ett från BSR och ett från JR som jag eventuellt tänkt köpa som passar min bil, men hur mycket skillnad kommer jag känna när jag kör med ett sportluftfilter? Det står att gasresponsen blir aningen bättre, men hur mycket bättre då?

Sen har jag även sett att vissa har såna här stora ''konfilter'' i sina bilar, som då även ger ett finare motorljud. Finns det någon sån som passar min bil? Vart ska den i sådanafall sitta? Jag antar att man sätter fast det på nån luftslang eller hur fasen går det till? Bild på det jag menar hittar ni här:

https://www.google.se/search?q=conefilter&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved= 0ahUKEwi8h-XHgvXWAhUpCpoKHeZqADAQ_AUICygC&biw=1324&bih=623#im grc=n8gcMsOZosTjpM

Någon som har någon kommentar? All hjälp uppskattas.

På en i övrigt otrimmad bil, så ger dig detta filter inte ett jota mer som du behöver eller ens kommer att märka än ett större hål i plånboken, risk för sämre rening och risk för framtida problem med LMM. Möjligen kanske en gnutta mer insugsbröl på fullgas, vilket man ytterst sällan ändå nyttjar. Så ter sig det för mig som fullständigt bortkastade slantar på fåfängans altare...Att BSR säger si eller så kan väl möjligen ha att göra med att de gärna vill sälja filter.....
Citera
2017-10-16, 21:14
Medlem
killawifes avatar
Konfilter ger ett kraftigt ökat intag av luft. Sen om det behövs är en annan femma. På en standardbil är det meningslöst. På lätt trimmade bilar funkar insatsfilter bättre. På kraftigt trimmade bilar kan det i vissa fall vara absolut nödvändigt att bygga om luftfilterboxen eller att ta bort den och ersätta den med ett konfilter för att kunna få in tillräckligt med friskluft.
Att det skulle komma in mer skit i motorn är inte heller helt sant utan mer beroende av vilket filter man köper, det finns både bra och dåliga. Originalfiltren är som regel av rätt dålig kvalitet och köper man billigt på Biltema och liknande är de ännu sämre så då kan det tillochmed vara bättre att köpa ett insatsfilter av bättre kvalitet.
Jag brukar inte använda konfilter själv då jag inte är så förtjust i ljudet men har haft det på många bilar. Nu kör jag Insatsfilter, senast ett HKS men i de andra bilarna KN och Pipercross.

Att LMM:en blir smutsig beror på att en del filter ska smörjas in med olja. partiklar från oljan följer med insugsluften och en del fastar på LMM-ens Mätpinne. Det är inte så bra. Torra filter är bättre men får bytas oftare.
Citera
2017-10-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Konfilter ger ett kraftigt ökat intag av luft. Sen om det behövs är en annan femma. På en standardbil är det meningslöst. På lätt trimmade bilar funkar insatsfilter bättre. På kraftigt trimmade bilar kan det i vissa fall vara absolut nödvändigt att bygga om luftfilterboxen eller att ta bort den och ersätta den med ett konfilter för att kunna få in tillräckligt med friskluft.
Att det skulle komma in mer skit i motorn är inte heller helt sant utan mer beroende av vilket filter man köper, det finns både bra och dåliga. Originalfiltren är som regel av rätt dålig kvalitet och köper man billigt på Biltema och liknande är de ännu sämre så då kan det tillochmed vara bättre att köpa ett insatsfilter av bättre kvalitet.
Jag brukar inte använda konfilter själv då jag inte är så förtjust i ljudet men har haft det på många bilar. Nu kör jag Insatsfilter, senast ett HKS men i de andra bilarna KN och Pipercross.

Att LMM:en blir smutsig beror på att en del filter ska smörjas in med olja. partiklar från oljan följer med insugsluften och en del fastar på LMM-ens Mätpinne. Det är inte så bra. Torra filter är bättre men får bytas oftare.

Här behövs en del förklaringar....

Konflikter ger inte ett kraftigt ökat intag av luft bara så där....

Om originalfiltret och inluftsystemet inte begränsar motorns möjlighet att suga i sig luft så ger heller inte konflikter eller andra öppna filter någon ökad luftmängd in i motorn. Ökning eller endast om tidigare filter utgjorde en begränsning för vad motorn i sig skulle kunna suga i sig.

Reningsgraden på filter bestäms till mycket stor del av den totala filtrerande arean, och hur mycket genomsläpp aktuellt filtermedia har.

Om man har samma filterarea och ska få in mer luft så är det i princip bara möjligt om man restriktionen filtermediumet har, vilket då brukar handla om att det måste släppa igenom mera och därmed inte kan filtrera lika bra.

Har man möjlighet med utrymme, så kan man enkelt öka inluftsystemets flödeskapacitet genom att bara sätta dit dubbla originalfilter. Man dubblar då den totala filterarean och minskar flödesrestriktionen med hälften, typ. Och bibehåller samma höga reningsgrad.

Tvärt om har generellt sett originalfilter en mycket hög kvalitet och reningsgrad, bättre än allehanda trimfilter.
Citera
2017-10-16, 23:53
Medlem
Machiavellys avatar
Med andra ord borde jag alltså skita i att montera ett sportluftfilter?
Citera
2017-10-17, 02:06
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Med andra ord borde jag alltså skita i att montera ett sportluftfilter?
Svar ja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in