2017-10-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teacher80
Detta är från antagning till alternativt urval på KI.

1. Jag har inte läst alla kurser som krävs för behörighet, kan jag bli antagen via ett alternativt urval ändå?

Du kan anmäla dig till något av de alternativa urvalen även om du läser sista terminen på gymnasiet eller kompletterar för att bli behörig. Vi bedömer inte om man uppfyller behörighetskraven förrän sista kompletteringsdag har passerat (se viktiga datum på antagning.se). Om du då inte uppfyller behörighetskraven så kommer du att bli struken, oavsett om du fått ett bra meritvärde. De alternativa urvalsgrupperna är alltså inget sätt att visa att man har rätt förkunskaper, utan endast ett tredje sätt att konkurrera om en plats för dem som är behöriga i tid.

Då är ju historien riktigt märklig, hur i hela friden kom dom in då?
Historien var ju i och för sig märklig även tidigare men då trodde jag åtminstone att det fanns en förklaring.
Citera
2017-10-15, 10:38
Medlem
Kan det rör sig om några som har gått i skolan i England och därför har fått hoppa över en klass? Sen kanske de var skitsmarta och fick hoppa över en till klass.
Citera
2017-10-15, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teacher80
Enligt läkartidningen studerar nu en 15- och 16-åring på universitet till läkare. Universitet uppger att de är behöriga och att det regelmässigt inte finns någon åldersgräns bara behörigheten finns.

Detta leder till två frågor. 1) Hur har de blivit behöriga och vem har godkänt denna behörighet? 2) Vilka är de och hur har de fått denna ålder och kunna gå vid universitet?

Svaren på dessa frågor kan naturligtvis ges av en kvalificerad gissning så som att de är utomeuropeiska parasitmuslimer som ljugit rejält vid sin asylansökning om åldern och köpt ett utländskt diplom vilket inte är ovanligt och därmed fått "behörighet".

Dock så är en utländsk MENAitutbildning långt ifrån jämförbar med en svensk utbildning vilket innebär att både universitet och de som har godkänt deras behörighet skarvat rejält med godkännandet och gett dem plats på universitet trots att de med viss sannolikhet har fått gå före i studentkön.

Detta påminner om Uppsala universitets juridikutbildning där två unga kvinnor med höga betyg blev överkörda i antagningsprocessen till två utomeuropeiska MENAiters fördel med sämre betyg. Kan det då vara som så att även här har samma sak skett där två MENAiter har med tvivelaktiga betyg fått läkarplatser och ska få leka doktor med svenska patienter?

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2017/10/Programansvariga-bekymrade-over-extremt-unga-lakarstudenter/

P.S Eftersom detta är ett samhällsproblem med politiska konnotationer valde jag att sätta det i inrikes. Var god flytta eller skrota om tråd redan finns!

Så barn måste alltså vara MENA för att få tillgodoräkna sig den utbildning de behöver?

Jag kan lova dig att den här pojken kan betydligt mer matematik och fysik än vad de "högutbildade" civilingenjörerna kan i den här tråden.

https://www.youtube.com/watch?v=Q25Ooy51ZEU
https://www.youtube.com/watch?v=2DUerSdSgG0 <--- Kvantmekanik 3 år senare

Men vem vet, han kan vara en förklädd arab.

Sedan kan inte barn jobba som läkare förrän de är över 18 år och fått sin licens. Därav studerar de inte till läkare utan de studerar medicin.
Citera
2017-10-15, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellovic
Då är ju historien riktigt märklig, hur i hela friden kom dom in då?
Historien var ju i och för sig märklig även tidigare men då trodde jag åtminstone att det fanns en förklaring.

Vad är det du inte förstår? Barnen har helt enkelt läst in gymnasiala kurser i grundskolan. Det finns barn som går på universitet vid 8-12 års ålder.
Citera
2017-10-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Så barn måste alltså vara MENA för att få tillgodoräkna sig den utbildning de behöver?

Jag kan lova dig att den här pojken kan betydligt mer matematik och fysik än vad de "högutbildade" civilingenjörerna kan i den här tråden.

https://www.youtube.com/watch?v=Q25Ooy51ZEU
https://www.youtube.com/watch?v=2DUerSdSgG0 <--- Kvantmekanik 3 år senare

Men vem vet, han kan vara en förklädd arab.

Sedan kan inte barn jobba som läkare förrän de är över 18 år och fått sin licens. Därav studerar de inte till läkare utan de studerar medicin.
De studerar till läkare därför att i utbildningen ingår att träffa patienter. Vilka patienter som vill träffa dessa "studenter" är ju en annan fråga.
Citera
2017-10-15, 11:14
Medlem
Citat:
Vad är det du inte förstår? Barnen har helt enkelt läst in gymnasiala kurser i grundskolan. Det finns barn som går på universitet vid 8-12 års ålder.

Jag har hört talats om barn som hoppat över två årskurser, aldrig hört talats om barn som läst in behörighet på gymnasienivå under grundskolan för att därefter söka in på universitetet. Hade enbart hört om en förvisso anekdotisk berättelse om ett barn som levererat på högskoleprovet och därefter sökt.

Så, som svar din fråga om vad jag inte förstår så vad det just det, hade inte hört talats om det.

Har du möjligen en källa till ditt påstående att just dessa barn läst in gymnasiala kurser i grundskolan?
Citera
2017-10-15, 11:17
Medlem
Citat:
Jag har hört talats om barn som hoppat över två årskurser, aldrig hört talats om barn som läst in behörighet på gymnasienivå under grundskolan för att därefter söka in på universitetet. Hade enbart hört om en förvisso anekdotisk berättelse om ett barn som levererat på högskoleprovet och därefter sökt.

Så, som svar din fråga om vad jag inte förstår så vad det just det, hade inte hört talats om det.

Har du möjligen en källa till ditt påstående att just dessa barn läst in gymnasiala kurser i grundskolan?

Du fick just länkar till ett barn som redan vid 11 års ålder UNDERVISAR på ett universitet!
Citera
2017-10-15, 11:23
Medlem
Citat:
Du fick just länkar till ett barn som redan vid 11 års ålder UNDERVISAR på ett universitet!

Jo, men denna diskussion handlar om helt andra barn, du påstår att just dessa barn har läst in gymnasiala kurser under grundskolan för att därefter söka och komma in på läkarlinjen.

Så frågan kvarstår – har du nån källa på det påståendet?
Citera
2017-10-15, 11:26
Medlem
Citat:
Jo, men denna diskussion handlar om helt andra barn, du påstår att just dessa barn har läst in gymnasiala kurser under grundskolan för att därefter söka och komma in på läkarlinjen.

Så frågan kvarstår – har du nån källa på det påståendet?

Eftersom att det krävs en grundläggande högskolebehörighet kan vi bara antaga att barnen har läst in detta.
Citera
2017-10-15, 11:39
Medlem
Citat:
Eftersom att det krävs en grundläggande högskolebehörighet kan vi bara antaga att barnen har läst in detta.

Så med andra ord, du gissar att barnen läst in gymnasiala kurser i grundskolan och framför detta som en sanning, bra, då vet jag hur jag ska tolka det du skriver i fortsättningen.

Citat:
Citera
2017-10-15, 11:40
Medlem
irrelevants avatar
Bra mycket troligare att de börjat skolan vid 6 år och har hoppat över några klasser. Inte särskilt troligt att läsa in 2500 gymnasiepoäng mellan 12-15. Möjligtvis har de tentat av kurser under gymnasietiden och därmed kunnat få ett slutbetyg tidigare? Jag tycker ärligt talat inte att detta är så konstigt. Låter väldigt långsökt med MENA-teorier. Finns det inte något sätt att kolla upp vilka dessa ungar är?
Citera
2017-10-15, 11:43
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Hur kan du starta en tråd där du lägger upp två teorier (grundade på dina - förlåt, rasistiska värderingar) och sen varken motbevisa dem eller stödja senare? Denna tråd blir ju värdelös då..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in