• 1
  • 2
2017-10-15, 08:42
Medlem
Citat:
Olyckan inträffade vid 00.42 på Åkarps station, norr om Malmö. En man träffades av ett passerande tåg när han skulle ta sig över dubbelspåren för att komma upp på rätt sida av stationen.

Citat:
Det är en yngre man avliden och vi utreder det som en tragisk olyckshändelse. Anhöriga är underrättade, säger Anna Göransson, presstalesperson vid polisen i region syd.

https://www.expressen.se/kvallsposte...-korsa-sparet/

Någon som vet mer om händelsen?
Hur det ser ut där de försökte ta sig över?
Citera
2017-10-15, 08:57
Medlem
Lite bilder:
http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=554119
Citera
2017-10-15, 09:34
Medlem
Enligt nyheterna nu på förmiddagen var det fler än en som genade över spåren - dock hade den omkomna lite mer otur än de andra.
Händer förvånansvärt sällan med tanke på hur många det är som springer över spåren titt som tätt. Kan ibland känna att det hade varit bra om det hände betydligt oftare så att folk fick lite respekt för faran.
Citera
2017-10-15, 09:44
Medlem
Citat:
Det är en yngre man, han är över 18 år. Anhöriga är underrättade. Det ska ha varit någon form av tillställning i närheten och en större grupp har blivit vittnen till händelsen, säger K1m H1ld, presstalesperson vid polisen region syd, till TT.

Händelsen inträffade då ett stort antal personer skulle korsa spåren natten till söndagen
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6798660
Citera
2017-10-15, 10:09
Medlem
Vet exakt var det är, och tänkt gena över flera gånger.

Alla hus ligger på ena sidan (där man oftast va på fest) och för att komma över på andra sidan var man tvungen att gå en rätt lång runda. Tågen på husens sida går vidare mot HBG medan på andra sidan går dom mot Malmö dit man alltid skulle
Citera
2017-10-15, 10:53
Medlem
Hur fan går sånt här till? Man måste väl se att det kommer ett tåg? Och det är ju inte så att tåget bara dyker upp?
Citera
2017-10-15, 11:37
Medlem
Så det fanns en tunnel men i vanlig ordning ska folk springa över spåren. Vad är det som är så svårt att förstå att man inte kan springa över spåren? Det ser ut som ett Öresundståg på bilderna och de stannar inte i Åkarp utan åker förbi i 180 km/h.
Citera
2017-10-15, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Hur fan går sånt här till? Man måste väl se att det kommer ett tåg? Och det är ju inte så att tåget bara dyker upp?

Har hänt mig en gång. När jag fick mitt första jobb och inte hade körkort så brukade jag promenera till jobbet, och då brukade jag ta en genväg på 10 min genom att klättra över en 120cm stängsel som skyddade från tåg.

Tågrälsen gick igenom en skog och där jag brukade gena var det en sväng så sikten var väl max 60m. Iaf en dag när jag slutat jobbet hoppade jag som vanligt över, jag brukade lyssna innan jag sprang över och den dagen var inget undantag. När jag går över rälsen så hör jag ett svagt susande och i ögonvrån kom metallmonstret ljudlöst mot mig i hög fart, säkert 90km/h, det var bara att springa och göra en svandyk över stängslet. Jag hade säkert nån sekund till godo så det var väl inte superdramatiskt i slutändan men visst fick man upp pulsen lite.

Kontentan är att tåg kommer ofta väldigt fort och tyst och spåren är inte alltid raka kilometervis, det är därför inte speciellt konstigt att folk blir titt som tätt påkörda.
Citera
2017-10-15, 12:25
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Har hänt mig en gång. När jag fick mitt första jobb och inte hade körkort så brukade jag promenera till jobbet, och då brukade jag ta en genväg på 10 min genom att klättra över en 120cm stängsel som skyddade från tåg.

Tågrälsen gick igenom en skog och där jag brukade gena var det en sväng så sikten var väl max 60m. Iaf en dag när jag slutat jobbet hoppade jag som vanligt över, jag brukade lyssna innan jag sprang över och den dagen var inget undantag. När jag går över rälsen så hör jag ett svagt susande och i ögonvrån kom metallmonstret ljudlöst mot mig i hög fart, säkert 90km/h, det var bara att springa och göra en svandyk över stängslet. Jag hade säkert nån sekund till godo så det var väl inte superdramatiskt i slutändan men visst fick man upp pulsen lite.

Kontentan är att tåg kommer ofta väldigt fort och tyst och spåren är inte alltid raka kilometervis, det är därför inte speciellt konstigt att folk blir titt som tätt påkörda.
90 är inte mycket för ett tåg och redan det är 25 meter /sekund.
180 km/h vi pratar om här är 50 m/s.
Citera
2017-10-15, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
90 är inte mycket för ett tåg och redan det är 25 meter /sekund.
180 km/h vi pratar om här är 50 m/s.

Ja dom kommer fortare än vad man anar! Jag är ingen tågfantast så jag vet inte hurpass skyddade x2000 tågrälsen är men är det hyfsat skymd sikt på max 300m så tar det inte många sekunder innan dom är där man tänkt korsa över.
Citera
2017-10-15, 12:38
Medlem
Gena inte över spåren! Du riskerar ditt liv!

Dessutom blir lokföraren traumatiserad när han kör på dig och det tar minst ett par timmar att spola bort alla rester av din kropp, så att tåget kan köra vidare.

Så gena inte över spåren!!!
Citera
2017-10-15, 12:38
Medlem
Här är en karta/flygfoto. Man ser perrongen och var tunneln är. Så långt är det inte att ta sig runt genom tunneln!

https://kartor.eniro.se/?c=55.657601...&z=18&l=aerial
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in