2017-10-12, 10:44
Medlem
JayGatsbys avatar
Det pratas mycket om Sveriges play-offchanser, men vad tror vi om Gli Azzuri?
Klarar de sina potentiella motståndare (vilka är det förresten förutom Sverige? )
Citera
2017-10-12, 18:59
Medlem
sebastian_s avatar
Den här videon från 2001 är sevärd. Den visar det italienska landslaget inför vm 2002. När Totti var typ bäst i världen och tröjorna var bäst i historien. De visar även hur folket vill ha med Baggio.

https://www.youtube.com/watch?v=D08zg0hfrfM
Citera
2017-10-12, 19:09
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Den här videon från 2001 är sevärd. Den visar det italienska landslaget inför vm 2002. När Totti var typ bäst i världen och tröjorna var bäst i historien. De visar även hur folket vill ha med Baggio.

Magiskt
Citera
2017-10-12, 20:52
Medlem
JayGatsbys avatar
Läste i Svenska Dagbladet att Italien står på nummer 17 på FIFAs världsranking.
Kroatien är precis bakom på nr 18, men Schweiz anser de ligga på nr 7.

Väldigt märkligt.
Citera
2017-10-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Det pratas mycket om Sveriges play-offchanser, men vad tror vi om Gli Azzuri?
Klarar de sina potentiella motståndare (vilka är det förresten förutom Sverige? )
Under september och oktober har Italien spelat mot Spanien (förlust 3-0), Israel (vinst 1-0), Makedonien (oavgjort 1-1), och Albanien (vinst 0-1).

Man har varit usla, både spelmässigt och resultatmässigt. Playoff kommer att spelas om en månad, och just nu kan Italien förlora mot alla kvalificerade lag.

Ventura behöver vara lite cyniskt smart, samt spela efter de spelare som finns tillgängliga. Och så hoppas vi att Verratti, Belotti osv kommer att vara tillgängliga då...
Citera
2017-10-13, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Jag kommer ihåg hur jävla upprörd jag var att Baggio inte var med. Samtidigt hade gli Azzurri Totti och Del Piero samtidigt som Zola briljerade i PL. Så man hade fyra 10or av absolut världsklass.

Jag har tidigare hävdat att gli Azzurri 2002 var bättre än 2006. Det som kanske skulle kunna göra 2006 lika bra eller kanske t o m bättre, var Pirlo.
Citera
2017-10-14, 14:47
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag kommer ihåg hur jävla upprörd jag var att Baggio inte var med. Samtidigt hade gli Azzurri Totti och Del Piero samtidigt som Zola briljerade i PL. Så man hade fyra 10or av absolut världsklass.

Jag har tidigare hävdat att gli Azzurri 2002 var bättre än 2006. Det som kanske skulle kunna göra 2006 lika bra eller kanske t o m bättre, var Pirlo.

Hela mästerskapet var egentligen bättre 2002. Många stjärnspelare i finallagen 2006 var bättre eller åtminstone fräschare 2002. Zidane, Henry, Trezeguet,Thuram, Viera. Totti, Del piero, Buffon(tveksamt), Inzaghi.

I vm 2002:
Portugal hade ett fantastiskt lag från em 2000 med Figo och Rui Costa. De gick till semifinal 2006, men 2002 var de bättre.

Argentina hade Veron, Batistuta och Crespo på anfallet och var favoriter till slutsegern.

Brasilien hade ett bättre lag än det överskattade 2006-laget. En Ronaldinho på väg upp istället för på väg ner, En riktig Ronaldo istället för köttbullen 2006, en fantastisk Rivaldo.

Ett av problemen med 2002 var att turneringen började redan 30 maj(!), det måste ha varit väldigt uttmattande för de europeiska spelarna med tidsomställningen och allt.

2002 var det mest profilstarka och bländande mästerskapet jag har sett på pappret, och det mest frustrerande och korrupta skitet jag har sett i verkligheten, med Korea och Turkiet i bronsmatchen...
Senast redigerad av sebastian_ 2017-10-14 kl. 14:49.
Citera
2017-10-14, 20:13
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Lysande! Vi har nog försummat litteraturen den senaste tiden?

Jag har jobbat på bokförlag i över 10 år samt älskar antikvariat. Jag hade flera tusen böcker som jag gav bort tidigare i år. Behöll kanske tio böcker som betydde alltför mycket…

Eftersom jag njuter av alzheimers light och alltid har föredragit att leva nu och blicka framåt, så kan det bli svårt att komma ihåg Calcio-böcker som jag läst den senaste tiden. Däremot köpte jag ”Daniele Conti la mia vita in Rossoblú” förra veckan. Förord av Bruno Conti. En liten bok på 132 sidor som jag ännu inte börjat läsa.

Ja, jag tycker alltid att jag läser för lite. Sen släpps det väl inte allt för många böcker om calcio på engelska heller, tyvärr. Läsa på svenska har jag gett upp för många år sedan. Men jag köper mer böcker än vad jag läser. Har kanske 200 totalt, snart en hel hylla med böcker om fotboll. Inte riktigt på den nivån du var, men jag kämpar på.

Jag läste Coaching Soccer: Match Strategy and Tactics av Luca Prestigiacomo, i vintras. En intressant bok om hur en tränare jobbar varje vecka och under match. Spallettis betyg, eller en kort recension som det är, står på baksidan.
"This is a good book, written with passion and competence about the tactical management of a soccer match. It will help the public see things from the point of view of the coach, and understand how, as far as he is concerned, a match lasts for much longer than those all-important 90 minutes. It gives excellent insight into the preparation hidden behind the plays that are put on show during the competition itself."

Sen har jag ett par andra böcker som ligger och väntar. A Season with Verona har jag t.ex. inte läst än. Men den får vänta ett tag till. Jag har en bok som jag måste läsa klart, sen hoppar jag nog på Creative Attacking Play. Den har både Allegri och Conte så den kommer jag att prioritera.
Citera
2017-10-14, 21:39
Medlem
JayGatsbys avatar
Juventus - Lazio 1-2
Första segern i Turin för Lazio sedan 2002!
Citera
2017-10-14, 22:14
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Juventus - Lazio 1-2

Första segern för någon på över två år, på Juventus stadium.
Citera
2017-10-14, 22:42
Medlem
Knugen37s avatar
Grande Napoli, detta är deras år. Jag kan känna det i hela kroppen!
Citera
2017-10-14, 22:51
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Juventus - Lazio 1-2
Vilken perfekt match att se på. Avslutningen när Juventus är så där som bara de kan vara och får en feldömd straff i 95e minuten, och missar den. Jag var skakig i kroppen under hela non mollare mai efter matchen.
Så symtomatiskt när Mertens inte fick straff i slutet av den matchen i en situation som var mer straff, och att Napoli ändå klarar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in