2017-10-14, 17:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
ingen fara om det skulle vara ett minneskort, inte än iallafall, dels finns det vattentäta minneskort, sen är det så att det inte är något mekaniskt som kan gå sönder.
ligger det väldigt länge så kan chansen minska att kortet går att läsa, men än sålänge ska det inte vara några problem.

Det beror på både det ena å andra. Svårt att säga. Noderna kan ju rosta snabbt. Vet någon hur pass syrefattigt kögebukten är?

Sen så spelar väl det ganska stor huruvida mobilen var påslagen eller inte när den hamnade i vattnet?
Senast redigerad av Netherworld 2017-10-14 kl. 18:44.
Citera
2017-10-14, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det beror på både det ena å andra. Svårt att säga. Noderna kan ju rösta snabbt. Vet någon hur pass syrefattigt lägenheten är?

Sen så spelar väl det ganska stor huruvida mobilen var påslagen eller inte när den hamnade i vattnet?
Vilken lägenhet?
Citera
2017-10-14, 18:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Men så verkligen PM att "alla" är ok. Nellepelle säger sig ha hört delar av VHF samtalet.

"Detta stämmer inte. Hörde delvis VHF-kommunikationen mellan räddningshelikopter och PM själv, när den hängde över honom efter upptäckt. Han fick frågan om allt var OK och svarade "ja". Inget vatten i båten. Han uppgav att han hade 2.5 tim in till kaj i Kphmn. Några min senare sjunker ubåten och PM hoppar över i en fritidsbåt som råkar vara på plats."

https://www.flashback.org/sp61467451

Han säger b la till en reporter innan han går in i polisbilen att ” det var bara mig i båten”
Citera
2017-10-14, 18:04
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Ser nu att han vänt tillbaka mot fritidsbåten efter han knutit skosnöret och passerat i skuggan av styrhytt en ännu en gång, nu utan dröjsmål.

I vilken video ser du det? Kan du vara så snäll att posta ett link?

Har nu redigerat min post:
OK hittade det nu själv, vid 0:46 sekunder inne i videoen jag postade länk til ser man det du beskriver.

Här är länk igen:
http://www.tv2.no/v/1225038/
Senast redigerad av Theforeigner 2017-10-14 kl. 18:16.
Citera
2017-10-14, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
https://www.svd.se/madsen-kan-omhaktas-i-fyra-veckor
Slänger in en länk

Tack för det, där uttalar sig tydligen en domare från byretten gällande jurymål vilket är det aktuella numera i detta fall.

Alltså som domaren säger deltar tre juristdomare i dessa juryfall, både i by- och landsretten. Juryantalet skiljer, 6 i byret och 9 i landsretten. Men jag väljer att fylla ut artikeln och talar om att juristdomarna i byretten har två röster var och i landsretten har juristdomarna tre röster var. Juryn har endast en röst var.

Var och en kan på så vi se att juristdomarna fast dom är färre i antal når upp till jurymedlemmarnas röster i båda rätter. Lekmännen kan inte/får inte ha något som helst övertag inom det danska rättsväsendet i jurymålen och bra är det då de är just lekmän och inte juridiskt kunniga.

Stor skillnad mot det svenska systemet, speciellt i tingsrätten där en rådman sitter ensam med fyra okunniga nämdemän. Vilket skämt, inte undra på att nästa hälften av alla svenska tingsrättsdomar ändras mer eller mindre av hovrätten.

Nog om detta från mig, nu lördag med allt vad det innebär.
Citera
2017-10-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag har läst en hel del studier på området, samt metastudier som sammanfattar kunskapsläget. Min uppfattning är att den äldre forskningen i stor grad menar att psykopati är socialt betingat, medan i stort sett all sentida forskning konkluderar med att det handlar om en genetisk anomali. Personer som vanvårdas som barn och utvecklar sexuell sadism, gör alltså det eftersom de har en allvarlig variant av psykopati, inte eftersom de vanvårdades. Och de vanvårdades eftersom deras föräldrar hade samma genetiska fel som barnet sedan ärvt.
Det är hemskt svårt att utreda vad som är kausala samband och vad som är korrelationer, eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt många tvillingpar med allvarliga fall av psykopati som separerats vid födseln och sedan utvecklar sexuell sadism.

Min uppfattning är iallafall att den sociala uppväxtmiljön tillskrivs mindre och mindre av ”skulden” för att somliga individer utvecklar psykopati med sadistiska böjelser. Man menar dock att uppväxtmiljön kan göra psykopater lite mindre horribla, men modern forskning visar att föräldrarna har betydligt mindre ansvar för hur psykopatin utvecklar sig än vad man tidigare menat. För att markera detta har man också bytt namn på avvikelsen från sociopati till psykopati.

Ja, och med de möjligheter som den tekniska utvecklingen gett forskare via att man kan studera hjärnans strukturella konstruktion som möjliggör att man via tester t.ex. att visa bilder på olika händelser kan studera vilka områden som aktiveras hos "normalpersoner" studera /jämföra med vad/vilka områden som aktiveras hos psykopater och till vilken grad. Graden av forskningsprojekt inom just "Hjärnan och Psykopati" har ökat nästan explosionsartad.

Exempel

Vissa studier tyder på 60% ärftlighet
http://www.forskning.se/2017/10/11/charmen-med-en-psykopat/

Läste nyligen en förteckning/översikt över aktuella projekt Läkartidningen, se källa nedan.
www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/11294/LKT0906s361_365.pdf

Googla på Hjärnan och Psykopati, så hittar du massor.
Citera
2017-10-14, 18:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det beror på både det ena å andra. Svårt att säga. Noderna kan ju rösta snabbt. Vet någon hur pass syrefattigt lägenheten är?

Rösta= rosta?

Vilket ord autokorrigerade till lägenheten?
Citera
2017-10-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
läste nånstans härinne att sågen som hittades låg i en påse (?) - men det är väl inte sant, och inga källor eller uttalanden om det heller i detalj har framkommit media. Det har bara framkommit att sågen hittades - men varken i påse el annat. Undvik egna analyser som "sanning" ange korrekt källfakta tack.

Har redan bett om ursäkt för den lapsusen. Posen existerade inte.
Citera
2017-10-14, 18:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Tack för det, där uttalar sig tydligen en domare från byretten gällande jurymål vilket är det aktuella numera i detta fall.

Alltså som domaren säger deltar tre juristdomare i dessa juryfall, både i by- och landsretten. Juryantalet skiljer, 6 i byret och 9 i landsretten. Men jag väljer att fylla ut artikeln och talar om att juristdomarna i byretten har två röster var och i landsretten har juristdomarna tre röster var. Juryn har endast en röst var.

Var och en kan på så vi se att juristdomarna fast dom är färre i antal når upp till jurymedlemmarnas röster i båda rätter. Lekmännen kan inte/får inte ha något som helst övertag inom det danska rättsväsendet i jurymålen och bra är det då de är just lekmän och inte juridiskt kunniga.

Stor skillnad mot det svenska systemet, speciellt i tingsrätten där en rådman sitter ensam med fyra okunniga nämdemän. Vilket skämt, inte undra på att nästa hälften av alla svenska tingsrättsdomar ändras mer eller mindre av hovrätten.

Nog om detta från mig, nu lördag med allt vad det innebär.

Ja, nämdemän är ett skämt!!!!

Tur att det inte förhåller sig så i Danmark. Tack för infon.
Citera
2017-10-14, 18:27
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han säger b la till en reporter innan han går in i polisbilen att ” det var bara mig i båten”
Jepp, och sista frågan i den videon frågar reportern Peter "Är du anhållen?" varpå polismannen svarar "Nej" och börjar schasa bort honom samtidigt som polisen mumlar något odefinierat.
Citera
2017-10-14, 18:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jepp, och sista frågan i den videon frågar reportern Peter "Är du anhållen?" varpå polismannen svarar "Nej" och börjar schasa bort honom samtidigt som polisen mumlar något odefinierat.

Det uppfattade jag inte. Tack för den, jag ska lyssna igen.

Jag lyssnade på den danska polisens senaste presskonferens och jag lyckades inte höra när den svenska TV4 reportern frågar Jens Möller om huvudet. Jag hörde den live då den gavs och är säker på att Jens Möller antydde att parteringen av huvudet kunde vara en möjlig dödsorsak som svar på TV4 reporterns fråga.
Citera
2017-10-14, 18:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vilken lägenhet?

Hahaha dumma mobil! Kögebukten ska det va.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in