Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-14, 08:08
  #1
Medlem
Då jag bodde i grannbyn vid den tiden tycker jag fallet är intressant Väldigt lite finns att läsa om detta fall Vilka var mördarna? Varför mördade de henne? Lysell hette hon i efternamn Senare mördades en person till i samma lägenhet!
Någon som vet mer?
http://www.ystadsallehanda.se/tomeli...-dods-med-yxa/
Citera
2017-10-14, 10:23
  #2
Medlem
Limhamns avatar
Hade helt missat detta. Intressant.

Någon som vet hur det gick med gärningsmännen? Föll tillbaka i gamla synder eller klarat av att leva "hederliga"?
Citera
2017-10-14, 10:26
  #3
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vi testar här i stället.

Aktuella brott och kriminalfall --> Kriminalhistoria
/Moderator
Citera
2017-10-14, 10:56
  #4
Medlem
Alltid intressant med gamla mordfall.

Jag hittade en artikel till om detta fallet som tar upp att mördaren kan få nåd av regeringen:
http://www.ystadsallehanda.se/tomeli...av-regeringen/
Citera
2017-10-14, 11:04
  #5
Medlem
Jag har skickat ett PM till användaren som lade upp domarna i denna tråden och hoppas de är kvar:
(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP) Kriminalhistoria

Om de är kvar så kommer jag be h*n att lägga upp dessa här eller skicka de till mig och då kommer jag lägga upp de här.
Citera
2017-10-14, 11:11
  #6
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Fungerande länkar till domar i detta inlägg: https://www.flashback.org/sp59348644

Mord i missbrukarkretsar. Mördarna lever i dag, eller gjorde åtminstone så för något år sedan.
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-10-14 kl. 11:16.
Citera
2020-05-14, 10:01
  #7
Medlem
MissDecibellas avatar
Mordet på Ingrid Lyzell, Smedstorp 1993

Har läst fup:en då den finns här på flashback, men hittar för övrigt ingen information om detta fall.

Jag gick under några år på lågstadiet i samma klass som hennes son In*emar L*zell (är inte så hej på hur/vad man får skriva ut när det kommer till namn) och även hans lillasyster gick på den skolan.

Ingrid var väl känd i trakten för att hon bla prostituerade sig och ryktet gick att även barnen var inblandade i detta på något vis?
Hade en klasskompis som bodde på samma gata som familjen och varje gång man gick förbi deras hus så tittade vi ungar alltid lite extra. Har ingen aning om vad det var vi tittade efter nu såhär i efterhand men så gjorde vi.

Minns bara en dag i skolan att fröken berättade för oss att In*emar nu hade flyttat och inte skulle gå i våran klass längre och så var det med det.

Dock hörde vi ju hur dom vuxna pratade och det tog inte lång tid förrän vi förstod vad som hade hänt. Bla var en nära familjemedlem ”involverad” med en av gärningsmännen vid tidpunkten för mordet har jag fått veta i vuxen ålder.

Har inte riktigt kunna släppa detta fallet, dels för att jag faktiskt kände sonen, och dels för att jag senare i mina ungdomsår träffade på Ingrids syster vid flera tillfällen. Bla gick systerns ena dotter i min klass i ca en termin eller två. Dock omhändertogs hennes barn senare av socialtjänsten och det kom sig så att jag jobbade ”med” yngsta sonen inom LSS i några år.

Någon som sitter på mer information om Ingrid och hur hon faktiskt var som människa? Jag undrar ju såklart om allt som sades om henne stämde mer eller mindre?

Hoppas jag lagt denna tråden rätt, annars tar jag tacksamt emot hjälp av mod.


Länk till sidan här på Flashback där fup ligger;
(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP) Kriminalhistoria
Citera
2020-05-14, 11:12
  #8
Medlem
Ettsjutrettons avatar
(FB) Yxmordet i Smedstorp 1993

Vidare är det inte FUP du har läst, utan domarna från tings- och hovrätt.
Citera
2020-05-14, 12:27
  #9
Medlem
Bodde in byn när det skedde, kan dock inte säga så mycket om varken offer eller gärningsmän, då jag faktiskt inte vet vilka det var.

Tidningarna skrev saker som "Höll hela byn i skräck" osv, men varken jag eller mina kompisar (och vi bodde rätt nära) hade varken hört om att det skulle finnas nån prostituerad i byn, eller kände till de här missbrukarna.


Och Smedstorp är inte så stort direkt, så man hade ju rätt bra koll på vilka som bodde i byn.

Var i övre tonåren 93
Citera
2020-05-14, 12:30
  #10
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Har läst fup:en då den finns här på flashback, men hittar för övrigt ingen information om detta fall.

Jag gick under några år på lågstadiet i samma klass som hennes son In*emar L*zell (är inte så hej på hur/vad man får skriva ut när det kommer till namn) och även hans lillasyster gick på den skolan.

Ingrid var väl känd i trakten för att hon bla prostituerade sig och ryktet gick att även barnen var inblandade i detta på något vis?
Hade en klasskompis som bodde på samma gata som familjen och varje gång man gick förbi deras hus så tittade vi ungar alltid lite extra. Har ingen aning om vad det var vi tittade efter nu såhär i efterhand men så gjorde vi.

Minns bara en dag i skolan att fröken berättade för oss att In*emar nu hade flyttat och inte skulle gå i våran klass längre och så var det med det.

Dock hörde vi ju hur dom vuxna pratade och det tog inte lång tid förrän vi förstod vad som hade hänt. Bla var en nära familjemedlem ”involverad” med en av gärningsmännen vid tidpunkten för mordet har jag fått veta i vuxen ålder.

Har inte riktigt kunna släppa detta fallet, dels för att jag faktiskt kände sonen, och dels för att jag senare i mina ungdomsår träffade på Ingrids syster vid flera tillfällen. Bla gick systerns ena dotter i min klass i ca en termin eller två. Dock omhändertogs hennes barn senare av socialtjänsten och det kom sig så att jag jobbade ”med” yngsta sonen inom LSS i några år.

Någon som sitter på mer information om Ingrid och hur hon faktiskt var som människa? Jag undrar ju såklart om allt som sades om henne stämde mer eller mindre?

Hoppas jag lagt denna tråden rätt, annars tar jag tacksamt emot hjälp av mod.


Länk till sidan här på Flashback där fup ligger;
(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP) Kriminalhistoria
Det var väl ett mord i "missbrukarkretsar" som man säger?
Citera
2020-05-14, 13:42
  #11
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det var väl ett mord i "missbrukarkretsar" som man säger?


Ja men precis. Gärningsmännen var ju kända (eller snarare ökända) i trakten för att inte ”tacka nej till en sup” om man säger så. Och detsamma gällde offret.

Mycket möjligt (och högst troligt) att även andra substanser var vanliga i deras vardag, både gärningsmän och offer, men det var jag på tok liten för att förstå då.
Citera
2020-05-14, 13:44
  #12
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Ja men precis. Gärningsmännen var ju kända (eller snarare ökända) i trakten för att inte ”tacka nej till en sup” om man säger så. Och detsamma gällde offret.

Mycket möjligt (och högst troligt) att även andra substanser var vanliga i deras vardag, både gärningsmän och offer, men det var jag på tok liten för att förstå då.
Helt sjukt att det hände 1993. Känns inte allt för avlägset.
Det skrevs rätt mycket om det vill jag minnas, detta var ju på den tiden det inte var vardagsmat med skjutningar, bomber och diverse klankrig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback