Citat:
Ursprungligen postat av
ladernacken
Visst delegerar man ansvar, där har du inte satt dig in i delegationsordningens lagstiftning,.
Vid t.ex. en olycka på arbetsplatsen tittar åklagare först på vilka som finns inskrivna i den delegationsordningens som finns ska finnas dokumenterad i internkontrollen, det vet jag eftersom jag tagit fram ett sådant dokument åt företaget jag jobbat i, ett sådant dokument är lagstadgat och måste finnas.
I detta står vad som delegerat nedåt i beslutandeledet, och det bestämmer också vem som straffas. Många tror att det alltid är vd:n som alltid är ansvarig, men så är inte fallet, det finns ingen vd i världen som kan hålla koll på vad tusentals anställda, kanske utspridda på olika orter, gör, då delegerar man.
Den som skrivit på att han/ hon mottagit och godkänt de befogenheter som delegerat, är alltså ensamt ansvarig i det fallet, och inte ens vd:n kan gå in och beordra något utan att dra tillbaka delegationen.
Det var inte nazisterna själva, det ligger i Tyska generna att vara ytterst organiserade i allt de företar sig, jag jobbade 1.5 år hop med tyska tekniker på en ny typ av värmebehandlingsanläggning de tagit fram, varenda liten skruv var katalogiserad på ritningarna, och de dubbelkolla allt.
Det är därför jag alltid köper tyska bilar.
Men deras nitiskhet i att föra register och övriga typer av bokföring blev ju orsaken till deras avrättningar.
Jag är mer insatt än vad du någonsin kommer att bli. Nej, man kan aldrig delegera ansvar. Kan inte du ge ett exempel på när en VD delegerat arbetsuppgifter till en underlydande som i sin tur misslyckats totalt varpå styrelsen sen befriat VDn från ansvar? Att den anställde kan få sparken för sitt misstag innebär inte att ansvaret delegerats. Arbetsuppgifter och rätten att fatta beslut kan och bör delegeras medan ansvaret aldrig kan göra det.
Att anställda kan straffas på olika sätt ifall de brutit mot det externa eller interna regelverket har inget med delegering att göra. Dessutom har företaget fortfarande principalansvar för de anställda. Vilket blir väldigt tydligt när tredje part drabbas. Ett konkret exempel är BPs Deepwater Horizon i Mexikanska gulfen 2010. BP kunde alltså inte lägga över ansvar på några anställda och deras eventuella handhavandefel eller missbedömningar.
Tyskar är välorganiserade men situationen när NSDAP vann valet 1933 lämnade mycket i övrigt att önska. Det är en grav missuppfattning att Tredje Riket var centraldirigerat. NSDAP införde i Tyskland samma decentraliseringsprinciper som Hitler tillämpat i partiet sedan tidigt 1920-tal. Det blev en mycket effektivare organisation inom alla områden.
Jag kan se att Motståndsrörelsen är organiserat i enlighet med de principer som gällde i Tredje Riket. Och i framgångsrika företag. I Sverige har vi tyvärr under längre tid kunnat se hur marxistiskt tänkande letat sig in överallt. Inte bara att man åsidosätter meriter till förmån för principer vid tillsättning av högre tjänster. Nej, det rör sig också om olika försök att kollektivisera beslutsfattande genom kommittéer, arbetsgrupper, externa konsulter etc. Vilket syftar till att fördunkla ansvaret och skapar massiv byråkrati.