Citat:
Nästan bara godhetsposerande och inlärda såssefloskler som vanligt från dig. Rent organisatoriskt finns det givetvis ingen som helst skillnad mellan Motståndsrörelsen och företag. Eller militären för den del. Auktoritet och hierarkier är nämligen det naturliga sättet människor organiserar sig på och så har det varit i alla tider.
En bolagsstyrelse sköter normalt sett INTE den operativa verksamheten förövrigt utan det gör VD och företagsledning. Endast i undantagsfall finns sånt som arbetande styrelseordförande. Ansvar delegeras aldrig i ett företag. Det har du fått om bakfoten. Däremot arbetsuppgifter. Du får gärna nämna något bolag annars där VDn inte har det högsta ansvaret för den operativa verksamheten.
En bolagsstyrelse sköter normalt sett INTE den operativa verksamheten förövrigt utan det gör VD och företagsledning. Endast i undantagsfall finns sånt som arbetande styrelseordförande. Ansvar delegeras aldrig i ett företag. Det har du fått om bakfoten. Däremot arbetsuppgifter. Du får gärna nämna något bolag annars där VDn inte har det högsta ansvaret för den operativa verksamheten.
Måste varit längesedan du jobbade i ett större företag gissar jag, delegering är genomgående i företag idag, jag har själv blivit delegerad många uppdrag av vår VD, t.ex. skriva företagets policy i internkontroll, förhandlingar med andra företag där vi har gemensamt intresse, blivit skickad till dotterföretag ute i världen för att fixa olika problem, blivit delegerad ansvaret för investeringsäskanden, o.s.v. jag var alltså ansvarig inför VD:n eftersom han delegerat till mig.
VD:n är ansvarig inför bolagsstyrelsen, men bara för de områden bolagsstyrelsen har delegerat ansvaret till VD, och han kan delegera vidare efter eget tycke.
Jag har suttit i flera olika bolagsstyrelser också, så jag känner till hur det går till.
Alla företag med självaktning har en delegationsordning, och att förkorta beslutsvägarna så drastiskt som möjligt, det är nödvändigt med snabba beslut om man vill hänga med i konkurrensen.
Kallas för "att skapa en för bolaget ändamålsenlig organisation har styrelsen emellertid möjlighet att inrätta, som det heter i 8 kap. 3 § 3 st. ABL, ”andra organ” än de ABL stadgar om. I praktiken är det
också vanligt att beslut fattas på bolagets vägnar av annan än de organ som särskilt föreskrivs i lagen. I större företag kan den faktiska organisationen ha avlägsnat sig långt från lagens mönster."
Jag har också erfarenhet av militären efter att varit engagerad i totalförsvaret sedan 1967, och i ett vanligt kompani är det flera olika befäl som bestämmer, men i det lilla kompani jag tjänstgjorde i, ett specialförband för s.k. informationsinhämtmning var gradbeteckningar obefintliga, det är ju ingen vits med grader när grupperna på 4 man vardera var utspridda över flera kvadratmil, och den enda kontakten var via radio med staben. Grupperna skulle också vara utbildade så att alla kunde alla andras tjänst inom gruppen, alltså fanns ingen hierarki.
En strikt hierarki inom militären är farlig, en av fiendens första uppgift är att se till att befälsordningen bryts, alltså ta livet av de med befälstecken, det var också en av mina uppgift inom min grupp eftersom jag var den bästa skytten på långa avstånd.
Ryssarna har en strikt befälsordning i alla truppslag, vilket räknas som deras stora svaghet i strid, bara en person känner till vilka order som tagits emot, om befälet dödas utbryter kaos, inge känner till vad som ska göras.