Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 17:26
  #1
Medlem
Har en fråga om Brasilien fonden, den som Handelsbanken har. Den har ju högst avkastning om man ser till en 3 månadersperiod och jag funderar på att kastbyta från Spiltan aktiefond tills något annat ligger högre på en 3 månadersperiod. Men den har ju sjuk avgift? Är den berättigad tycker ni? Vi snackar 1,85%.

Vad säger ni andra om den?
Citera
2017-10-12, 17:43
  #2
Medlem
Det är ju inte handel på Stockholmsbörsen vi snackar om så självklart är kostnader relaterade till förvaltningen högre när det gäller "exotiska" fonder såsom denna.

Var dock försiktig, Brasilien är otroligt volatilt och stora nedgångar kan komma plötsligt och vara över på någon vecka eller två, så snabbt att du knappt ens hinner sälja av. Flera månaders avkastning kan slås ut på några dagar.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2017-10-12 kl. 17:45.
Citera
2017-10-12, 17:56
  #3
Medlem
Håller med ovanstående. Brasilien har mycket problem just nu kring företagsklimat, brottslighet, politiskt kaos, fattigdom, statliga myndigheter, korruption osv. De flesta analyser pekar på att alla dessa områden kommer att förvärras framöver, så var försiktig.
Citera
2017-10-12, 18:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Håller med ovanstående. Brasilien har mycket problem just nu kring företagsklimat, brottslighet, politiskt kaos, fattigdom, statliga myndigheter, korruption osv. De flesta analyser pekar på att alla dessa områden kommer att förvärras framöver, så var försiktig.


Ok! Finns någon annan fond att rekomendera som är möjligtvis stabilare men som går bättre än spiltan?
Citera
2017-10-12, 18:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Ok! Finns någon annan fond att rekomendera som är möjligtvis stabilare men som går bättre än spiltan?

I det stora hela skulle jag nog avvakta med att gå in i några fonder just nu. Det finns väldigt mycket oro i världen, nationer som riskerar att bli insolventa, potentiella bankkrascher, hot mot eu-samarbetet, övervärderad asien-marknad, en us-dollar/petroliumdollar som utmanas som reservvaluta, länder som lever på konstgjord ekonomisk andning (grekland, portugal, till viss del spanien och italien), möjliga krig som hägrar i luften mellan stora marknader (ryssland/japan t ex), ATH på flera marknader osv...
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2017-10-12 kl. 18:25.
Citera
2017-10-12, 18:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
I det stora hela skulle jag nog avvakta med att gå in i några fonder just nu. Det finns väldigt mycket oro i världen, potentiella bankkrascher, hot mot eu-samarbetet, övervärderad asien-marknad, en us-dollar/petroliumdollar som utmanas som reservvaluta, möjliga krig som hägrar i luften mellan stora marknader, ATH på flera marknader osv...

Hmm alltså skulle du säga att dra ut pengar i befintliga fonder till och med? Har blandfonder mesta dels.
Citera
2017-10-12, 18:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Hmm alltså skulle du säga att dra ut pengar i befintliga fonder till och med? Har blandfonder mesta dels.

Blandfonder är bra då dessa brukar innehålla ganska stor andel räntebärande papper. Fast eventuellt vill du kanske själv föra över en större andel av ditt kapital till just sådant.

Själv har jag inga fonder, men har däremot aktier. Funderar på att spara min högrisk-andel på marknaden (20%), och sedan hitta andra placeringsalternativ för resten, typ räntebärande papper och fysiskt guld.

Om du tror att Sverige håller sig stabilt genom en eventuellt stundande kris så kan du ju överväga statsobligationer. Jag hade i varje fall hellre haft staten som säkerhet framför företag.

Räntefonder skulle jag hålla mig borta ifrån då dessa tappar i värde om räntorna går upp, vilket mycket tyder på att kommer ske inom kort. Då kommer man att kunna köpa premieobligationer igen, vilket då kan bli intressant.

Vissa andra diversifierar sin portfölj med Bitcoin också, men jag gör inte det då jag kan för lite om det, har svårt att få grepp om dess framtidsutsikter och för att den just nu verkar vara på ATH. Känns som en högrisk-spekulation och är inget jag skulle förlita mina investeringar i.

Det jag försöker säga är att du borde göra det som känns bäst för dig. Vissa andra skulle säga helt tvärtemot mig, och mena på att ekonomin kommer att blomstra framöver, att satsa på hyresbolag då marknadsregleringarna kanske lättas upp i framtiden (särskilt om M vinner nästa val) osv osv... Svårt att sia om framtiden
Citera
2017-10-12, 21:23
  #8
Medlem
avanza zero är väl avgiftsfri?
Citera
2017-10-12, 21:51
  #9
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Ok! Finns någon annan fond att rekomendera som är möjligtvis stabilare men som går bättre än spiltan?
Vill du ha snäppet högre risk och potentiell avkastning än Spiltan så är ju Swedbank Robur Ny Teknik det klockrena valet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback