2017-10-12, 09:07
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo Ulf Kristersson har en tacksam situation just nu. Han är bättre än AKB i debatter och han har en massa tuff politik att presentera (anonyma vittnen, bidragstak, skattesänkningar, etc). Klart att det ger uppmärksamhet.

Jag tror dock inte att det kommer att vara särskilt länge. Grundproblemet med Anna Kindberg-Batra var nämligen inte politiken utan att hon inte hade en tydlig plan för att ta regeringsmakten och faktiskt genomföra politiken.
Hennes problem var även att hon inte lyckades förmedla vad den politiken var och vad hon egentligen ville.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Istället för att acceptera (SD) stöd även om man tvingas dumpa (C) och (L) har ju snarast Ulf satsat på att vitalisera Alliansen. Det finns inga som helst förutsättningar för att det kommer att leda till regeringsmakten. Regeringsfrågan kommer att fortsätta hemsöka (M) ända fram till valet.
Den kommer även hemsöka S om de vinner. Eller för den delen SD om de skulle bli största blocket.

Vi har sett i länder som Nederländerna och Tyskland att det kan ta månader att snickra ihop en regering efter valet. Så kommer det se ut i framtiden även här.
Tiden när en ny regering kunde presenteras dagen efter valresultatet är permanent förbi.
2017-10-12, 09:14
Medlem
Media trollar er och ni går rakt i fällan.
2017-10-12, 09:30
Medlem
Sperssons avatar
.
SD bör inte söka samarbete med Moderaterna då deras asylpolitik är alldeles för svag.
Socialdemokraterna har åtminstone ryggrad nog att sparka ut folk som inte har i Sverige att göra.
2017-10-12, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro

De är inte intelligentare än så storsnackarna i den här tråden. Mycket snack lite verkstad.
2017-10-12, 09:48
Medlem
greta75s avatar
För det första är det ingen ide att få panik för varje OI som sänker SD med 1-3% nu i Oktober. Eftersom man nu kan konstatera att SD defintivt tappat stöd så kommer det bli samma resultat i alla undersökningar. Det är ju först när det blir ny månad eller att det gått ett par veckor som det blir interssant att se den nya förändringen. Fortsätter raset eller har det stannat upp?

Jag har vart helt säker i ett halvår att den här sättningen skulle komma. Detta baserat på följande killgissningar:

1) Det sanslösa momentumet SD hade hösten 2015 som skapade en isande skräck hos alla vanliga människor är helt som bortblåst. SD kändes som ostoppbara vinnare, jag tror ingen har känt så på ett bra tag.

2) I takt med att immigrationsfrågan upplevs som helt utagerad så tror jag svenskarna inte bekymrar sig för det i någon stor grad längre. (här vet jag att många på den här tråden tror anorlunda)

3) Jag kan detektera en enorm mättnadskänsla på den förhatliga SD-svansen på sociala medier som aldrig kan uppföra sig. Det som förr var SD's styrka har nu blivit deras svaghet. Folk har ruttnat på SD-svansen. Det är inte längre det gäng man vill tillhöra.

Till skillnad från många här så tror jag att många anhängare står och väger. Och står man och väger på om man skall rösta SD och till slut bestämmer sig för det så tror jag det krävs tid och speciella saker för att man skall kunna ta steget tillbaka. Vanliga rasistskandaler har inte påverkat mycket traditionellt på SD's väljarkår. Men när man grabbigt håller varandra om ryggen och pissar på en snygg, vacker och smart svensk blondin som var en av deras egna, ja då tror jag gränsen passerats för vad som anses vara OK.

Wighaffären blev det som utlöste något som länge legat och grott.
Senast redigerad av greta75 2017-10-12 kl. 10:17.
2017-10-12, 09:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro

Så ser jag det också. En liten reservation att Sentio har SD nere. De är fortfarande att betrakta som facit. Men det övriga tramsandet att M sjunker för att AKB öppnade dörren till SD eller M ökar på bekostnad av SD eftersom UK nu stängt dörren köper jag inte för fem öre.

Pung och Oyto har hela tiden hävdat att SD ska dra längre och längre ut för att dra med sig de andra och det har de helt rätt i. Det enda som kan förklara SDs eventuella nedgång är att de uppfattas som kontrollerad opposition eller att de mjuknat så att de blir färglösa, ungefär som en tidigare självsäker kul kille som tofflat ner sig fullständigt för att passa in i tjejens familj. Man går inte från 7K till SD för att sedan sitta och ha mysafton med 7K. Det 7K har gjort är oförlåtligt! Det är 7K som ska svansa runt SD och inte tvärtom. SD får ha lite mer självförtroende, för 7 år sedan hade SD under 6%. För dryga 3 år sedan var det fortfarande tveksamt om SD eller MP låg på tredje platsen med sina 10%. Folk har strömmat till SD av en enda anledning. Strömmen kan lika gärna fortsätta förbi SD.

Istället för att redan innan valet är avgjort ge upp alla krav på sin politik ska de om de får frågan tänker ni kasta ut invandrare så kan de svara utgångspunkten är att alla ska få resa hem och därefter gör vi undantag för de som vill/får stanna. Att få stanna kräver att man är helt ren i polisregister inklusive misstankeregister samt att man arbetat i alla år och i övrigt visar att man är fullt integrerad. Noll misstanke om ljug/fusk i ursprungliga ansökan är en förutsättning. Först därefter kan man komma ifråga. Tveksamheter någonstans diskvalificerar personen att få stanna i Sverige. Beslutet går inte att överklaga. Slutsnackat.
2017-10-12, 10:03
Medlem
Sooks avatar
Fast det partiet du beskriver är inte SD. Är detta vad du vill ska ske ser jag ingen orsak för sig att rösta på SD. Jag tror det är väldigt många som säger sig rösta på SD som egentligen inte, av olika orsaker, tycker om partiets politik. Många har antagligen skaffat sig sig en egen uppfattning om vad SD står för och sen sakta men säkert insett att SD inte alls står får det man trodde.

Är man ute efter att alla invandrare ska kastas ut så är SD lika illa att rösta på som Miljöpartiet.
2017-10-12, 10:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Så ser jag det också. En liten reservation att Sentio har SD nere. De är fortfarande att betrakta som facit. Men det övriga tramsandet att M sjunker för att AKB öppnade dörren till SD eller M ökar på bekostnad av SD eftersom UK nu stängt dörren köper jag inte för fem öre.

Pung och Oyto har hela tiden hävdat att SD ska dra längre och längre ut för att dra med sig de andra och det har de helt rätt i. Det enda som kan förklara SDs eventuella nedgång är att de uppfattas som kontrollerad opposition eller att de mjuknat så att de blir färglösa, ungefär som en tidigare självsäker kul kille som tofflat ner sig fullständigt för att passa in i tjejens familj. Man går inte från 7K till SD för att sedan sitta och ha mysafton med 7K. Det 7K har gjort är oförlåtligt! Det är 7K som ska svansa runt SD och inte tvärtom. SD får ha lite mer självförtroende, för 7 år sedan hade SD under 6%. För dryga 3 år sedan var det fortfarande tveksamt om SD eller MP låg på tredje platsen med sina 10%. Folk har strömmat till SD av en enda anledning. Strömmen kan lika gärna fortsätta förbi SD.

Istället för att redan innan valet är avgjort ge upp alla krav på sin politik ska de om de får frågan tänker ni kasta ut invandrare så kan de svara utgångspunkten är att alla ska få resa hem och därefter gör vi undantag för de som vill/får stanna. Att få stanna kräver att man är helt ren i polisregister inklusive misstankeregister samt att man arbetat i alla år och i övrigt visar att man är fullt integrerad. Noll misstanke om ljug/fusk i ursprungliga ansökan är en förutsättning. Först därefter kan man komma ifråga. Tveksamheter någonstans diskvalificerar personen att få stanna i Sverige. Beslutet går inte att överklaga. Slutsnackat.
SD har dock positionerat sig till höger om M och S.
Detta trots att M har snott en rad av SD's förslag och lanserat dem som sina.
Dock har SD svårt att nå ut, ska bli intressant att se vad valrörelsen bär med sig.

Känns som att LO/S har lagt in stora propagandaväxeln. Gissar att det kommer bli en extremt ful valrörelse.

Tror dock fortfarande på att SD kommer landa runt 30 % när krutröken lagt sig.
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-10-12 kl. 10:54.
2017-10-12, 10:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast det partiet du beskriver är inte SD. Är detta vad du vill ska ske ser jag ingen orsak för sig att rösta på SD. Jag tror det är väldigt många som säger sig rösta på SD som egentligen inte, av olika orsaker, tycker om partiets politik. Många har antagligen skaffat sig sig en egen uppfattning om vad SD står för och sen sakta men säkert insett att SD inte alls står får det man trodde.

Är man ute efter att alla invandrare ska kastas ut så är SD lika illa att rösta på som Miljöpartiet.
Vem vill kasta ut alla invandrare? Är du helt imbecill?
Att bromsa asylturism och dela upp välfärden så att ickeproducerande asylturister inte får automatisk del av kakan är däremot SD's politik.
2017-10-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det ligger i luften.
Egentligen är det otroligt vilka nivåer som SD ändå nått i opinionen trots Åkessons helt outgrundliga vägran att sparka in diverse bollar i helt övergivna mål.
Nu funkar det inte längre och det är logiskt.
Jag tror INTE längre att SD kommer att nå 25 procent i valet 2018.Frågan är om ens 20 procent är uppnåbart med Åkessons självpåtagna munkavel i valrörelsen?
Inte mycket som tyder på det om Kristersson fortsätter på den inslagna vägen.

Jag lämnade SD när Åkesson hälsade invandrarna hjärtligt välkomna på Järvafältet och partiet skulle satsa på att vinna förortsmuslimernas röster.

Fler kommer att göra samma så länge som partiet fortsätter att sudda ut sina kärnåsikter och Åkesson vägrar att kommunicera uppenbara sanningar med valmanskåren.

Äsch, ta det inte så allvarligt, dessa siffror är likt Hillarys trollade opinionssiffror totalt missvisande, framtiden är ljuv, SD kommer att få 25 - 30% när det är dags, ingen tvekan med dagens verklighetsutveckling i Sverige!
2017-10-12, 10:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vet inte om det var SD som hade momentum, så mycket som det var ”stoppa vansinnesinvandringen för helvete” som hade det. Men det där lägger sig efter ett par år, det kunde man se efter den jugoslaviska asylboomen 92-93. SOM-institutets siffra för flyktingmotstånd sjönk på ett par-tre år från hisnande 65% till den där c:a 45-nivån där det sedan stagnerade. Majoriteten har inte längre minne än så. Samma med terrordåd, när det sker ett så rusar terrorskräcken och sen lägger det sig snabbt. Så funkar massorna. Det krävs ett enormt tryck för att en substantiell andel väljare ska byta parti på grund av en enskild akut fråga. Trycket måste vara så hårt att det inte går att ignorera eller förtränga. Som en biltuta som fastnat i intryckt läge och fortsätter bröla tills batteriet tar slut.

Nu har det gått två år och migrationsfrågan har hamnat i skuggan av alla problem som invandringen skapat. Arbetslöshetsgapet, bostadskrisen, skolkrisen, vårdkrisen, poliskrisen... då tänker man kanske att SD borde fortsätta tjäna på ”titta vi hade rätt”-faktorn, men vad det handlar om är snarare att frågan flyttats från ”hur bra är SD på att stoppa invandring?” (2015) till ”hur skickliga är SD på arbetsmarknadspolitik, bostadspolitik, skolpolitik, vårdpolitik och lag och ordning?” (2017). På de nya frågorna har SD inga svar av det enkla skälet att de inte vill ha svar, eftersom de inte vill att invällarna ska integreras, de önskar egentligen att man kunde deportera hela bunten, men det säger de inte. Och när de inte vill säga vare sig A eller B så blir bristen på svar uppenbar, och då går en del väljare till de gamla partierna som hanterat arbetsmarknad/bostäder/skola/vård etc sedan evigheter.

Den enda trösten är väl att även C ser ut att ha peakat. Lööf har tappat förstaplatsen i förtroendelistan och C har tappat 1% i Inizio. Jag vill se M trycka tillbaka de där jävla asen i C till 4%-spärren, så att alla kaosliberala äckel på DN blir vita i ansiktet av skräck över vad som ska hända mellan M och SD efter valet.
SOM institutet är ett myglande sosseinstitut som så mycket annat.
Det har länge funnits ett växande motstånd mot massinvandringen.
M lyckades i valet 2006 delvis för att M väljarna trodde att M skulle ha en tuffare immigrationspolitik och försvarspolitik.
Tji fick man, när M gick full neger så var sagan slut.

Vi ser för tillfället århundratets mediakampanj mot SD och " nazism". Tror du att det är en tillfällighet att instituten visar sjunkade stöd.
2017-10-12, 11:44
Medlem
Smoothmans avatar
Dessvärre blev det som jag gissade igår:

"Min 'vilda' gissning är att Aftonbladets mätning kommer att visa att S ligger kring 30% och att M snor en eller ett par procentenheter från SD, som därmed kommer att backa i Inizios mätning."

Som jag skrev igår kväll: SD måste lägga om kursen. Inte helt, men de måste bli mer självständiga, mer av en blåslampa i röven på samtliga partier - även moderaterna. Att hålla på att diskutera framtida "drömregering" (med M och KD) som Åkesson till och från antytt mellan raderna det håller inte. Partiet måste återgå till att vara ett stenhårt oppositionsparti som presenterar radikala och effektiva lösningar på Sveriges gigantiska utmaningar och problem. Det senaste årets mjäkighet, idiotiska inlägg på Facebook från höjdares sida, annat tjafs och flörtandet med M måste upphöra. Omedelbart. Tror de verkligen att alla de LO-medlemmar som gått över till SD kommer att rösta på dem om SD blir en moderat svans som i bästa fall får igenom två eller politiska frågor (vilket i och får sig aldrig kommer att hända eftersom Kristersson nu helt stängt dörren för samarbete med SD).

Åkesson måste fokusera på att partiet blir så stort att de andra politiska partierna inte har någon som helst möjlighet att ignorera dem längre. De andra ska komma krypande med mössan i hand till Åkesson - inte tvärtom. Ett parti på runt 30% går aldrig att undvika och stänga ute i ett demokratiskt parlament. Ett trettioprocentsparti är alltför stort för det.

När Jimmie lite trevande ständigt uppvaktar M, och nu senast kallade moderatledaren för "Uffe" lite klämkäckt i Agendas partiledardebatt då skickar det helt åt helvete fel signaler till potentiella väljare. Plocka fram blåslampan och avslöja de andra partiernas totalt ihåliga politik på punkt efter punkt efter punkt... samtidigt med radikala och tuffa lösningar. Endast det kommer att få SD på rätt köl igen och attrahera väljare. Att bli "en i gänget" leder till utplåning av partiet.

För övrigt tror jag inte att SD ligger på några 16-18% som Inizio och andra vill få oss att tro, det är bara brus och opinionspropaganda. Partiet ligger än så länge stabilt runt 23-25% - men om de inte passar sig och lägger om kursen väldigt snart, kan de snabbt halka ned till en bra bit under 20% och fort bli tämligen irrelevanta i det politiska Sverige. Övriga OI kommer att haka på trenden nu och dra ned SD under hösten, det ligger i luften. Det intressanta blir vad SD kommer att göra framöver och hur deras siffror ser ut i februari, mars och april... I det läge Sverige befinner sig nu, borde de plöja fram som en ostoppbar oljetanker i opinionen. Så är dock inte fallet. Det är dock långt kvar till valet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in