Citat:
Det är väl en orsak till att folk inte röstar på SD, att de trots att de är rätt få ändå inte klarar av att låta bli onödiga skandaler. Med onödiga skandaler menar jag sådana som inte har nåt med politik att göra utan enbart är knutna till enskilda personer. De flesta partier skickar sina medlemmar när de göra såna saker men inte SD. Jag kan bara anta att det beror på att man inte har så många att byta ut dem med. Ekeroth höll man ju kvar löjligt länge innan man insåg att det inte gick längre. Karlsson verkar också få många chanser även om han inte brännt alla än.Jag blir upprörd när jag ser att SD - med Åkesson i spetsen - många gånger sätter krokben för sig själva och dessutom själva orsakar många av de kontroverser som andra politiska krafter och massmedierna sedan kan dra nytta av. Sverigedemokraterna måste bli laserfokuserade på sin uppgift nu. Inget mer nonsens, inget mer tjafs, inga meningslösa skandaler och annan skit, inga idiotiska Facebookinlägg från höga partimedlemmar. Fokus! Fokus! Fokus! På för landet viktiga saker. Inget annat gäller nu. I annat fall kommer de att stå still eller backa i opinionen... Det är verkligen upprörande att se de tappa i opinionen, även om det bara är mycket måttliga tapp. SD borde i stället växa så det knackar med det utgångsläge de har. Titta bara på Sverige och de enorma utmaningar som finns. Ett guldläge för SD, ett öppet mål, som de dessvärre inte utnyttjar fullt ut - faktiskt inte ens till häften. Gång på gång dessa egna krokben...
Såg att några tror att kloka mönniskor röstar på SD, nej, det gör de inte. Sd får massa missnöjesröster samt folk som på nåt sätt tror på det SD säger. Och det får man ju såklart göra.
Därför är det intressant att se att SD tappar i opinionen vilket inte alls förvånar av flera orsaker. Dels har frågan om invandring minskat i betydelse. Det var tex inte ett av ämnena i partiledardebatten och SD är väldigt svaga på områden där svaret inte automatiskt kan kopplas till minskad invandring. En annan orsak är att invandringen faktiskt minskat kraftigt vilket gör att sd:s existensberättigande minskar, partiet behövs helt enkelt inte lika mycket längre.
Dessutom är SD uppe på rätt stora siffror och då är det helt logiskt att skandalerna till slut påverkar.