2017-10-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Det vette 17 om jag köper iofs behöver ju inte GW pengarna för krönikan, han klarar sig ändå gott och väl.

Jag tycker kritiken av Leif G W ofta är obefogad, för till syvene och sist är han den ende som trots allt outtröttligt orkar folkbilda det sovande folket om vad som pågår inom rättsväsendet.

Kritik, och initierande av debatt behöver inte alltid vara övertydlig. Den smarte får den dumme att fatta och dra rätt slutsatser. Därför blir kritik av Leif G W från de dumma ett bevis på att otacksamhet är den lön för mödan man får för goda gärningar och generositet.

Allt som Leif G W inte skrivit om, eller missat har vi alla kunnat läsa själva om i danska tidningar.
Senast redigerad av Vresrosen 2017-10-11 kl. 15:21.
Citera
2017-10-11, 15:06
Medlem
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/154426

Jag har hela tiden undrat om ubåtstrippen var spontan!? Läser man denna artikel, så verkar det som att de kommit överens om ubåtstrippen i mailkontakten o att det handlar om ett porträtt av Madsen?!
Så nu förstår jag inte Kim hur hon kunde åka med PM i hans ubåt och aldrig träffat honom innan.
Undrar om artikeln är sann?
Citera
2017-10-11, 15:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han kommer att anpassa sig som en kameleont efter vad rättsmedicinarna kan få ut av likdelarna mm. Behöver en tredje person föras in i handlingen kommer en sådan att introduceras.

Det är en aggressiv person med tvångsmässiga drifter som begått illdådet. En tvångsmässig inriktning mot att besegra fienden finns också med i bilden, och fienden är i det här fallet von B som JM till varje pris vill förhindra lyckas med något JM själv inte kan bemästra. Den uniformsklädde JM (som redan i sin tidiga ungdom intog lystrings- och manöverställning: med händerna bakom ryggen och en fotlängds avstånd mellan hälarna) befann sig mitt i ett brinnande krig - och han agerade därefter.

Sent på kvällen, mindre än ett dygn före den ödesdigra u-båtsfärden, brottas JM fortfarande med problemet hur hans nio år gamla rymdidé på bästa sätt ska förverkligas. Han understryker att det är hans idé det hela handlar om; han var först - och något teamwork nämns inte. Samtidigt börjar det gå upp för honom att det snart är dags att ställa sig raklång inne i rymdkapseln, stålsätta sig mot G-krafterna (som han fått en försmak av vid sina uppreklamerade karusellövningar) och med 30% chans till överlevnad (enl. egen glädjekalkyl) låta sig skjutas upp till de andra stjärnorna. – Detta tänker han – när det kommer till kritan - inte göra: Raket-Madsen måste sakta tyna bort, Nautilus sänkas och han själv börja experimentera med t.ex. luftballonger som med sitt oöverträffat billiga bränsle kan ägas av honom själv och inbringa stora förtjänster: Det är det enkla som är det svåra – och på det temat kan han säkert hålla sponsrad låda tills han dör.Härtill kommer KW:s reportage om den tyske ingenjören LK och dennes hustru S – som t.o.m. överglänser RM i antalet katter, för att inte nämna S:s skobestånd: 14 fulla resväskor innehållande 300 par (vilket för tankarna till den rumänske diktatorn Ceaușescus hustru Elenas skohysteri). Att sedan LK (som med sin ”Folkraket” och sitt företag Otrag kom att ruinera många investerare) precis avslutat sin tredje revision av Einsteins relativitetsteori samt att makarna bara hunnit till år 1982 i sin gemensamma självbiografi: ”Raketer och Diktatorer” kan knappast ha bådat gott – för RM.
https://www.theguardian.com/travel/2015/jun/13/naked-island-idyll-eccentric-couple-recall-life-rockets-dictators

Det förtjänar påpekas att KW fick med väldigt mycket fakta på bara 4 min, och att de bilder som samtidigt publiceras är talande. - Ett koncentrat av intressant läsning som för de flesta inte slutar med artikeln: den manar till mer läsning i ämnet.

Det fanns således flera samverkande faktorer för att få RM ur balans – och han visste också att KW:s försvinnande hade ett betydligt större nyhetsvärde än hans vanskliga raketuppskjutning där han inte ens visste om hans hemsydda fallskärm skulle veckla ut sig. När han på knappt armlängds avstånd stod där uppe i tornet tillsammans med KW dalade hans humör snabbare än den nedåtgående solen. Han hade nu chansen att bejaka sina lustar och samtidigt avstyra ett avslöjande reportage. – Men det var inte allt: Han skulle också få uppmärksamheten riktad mot sin egen person och von B helt komma i skymundan. - Mycket riktigt har heller ingen raketuppskjutning ägt rum. - Den enda kapprustningen är nu den mellan åklagaren och RM – och den tänker RM till varje pris vinna.

Petitess: det. Ar Imelda Marcos, hon med skorna👠
Citera
2017-10-11, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Vet ej hur effektiva just krabborna är, men vill minnas att jag har läst att inte mycket mer än skelettet återstår efter en relativt kort tid i havet (typ en månad). Även många fiskar är ju asätare.

Jag har googlat runt en timme utan att hitta någon dylik uppgift. Även ställt direkta frågor typ ett finger? Nada
Citera
2017-10-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Hur svårt kan det vara att ta till sig fakta: Huvudet låg i en påse. Det var förhållandevis välbevarat enligt info från polisen. Benen hittade var för sig, ej i påsar, nedtyngda med metallsänken som var påtejpade. Kniven låg tillsammans med Kims kläder, som sades vara intakta, i en påse.
Han säger också att KWs kläder och SAKER låg i påsen med kniven, kan även mobilen innefattas i saker och hittad.
Citera
2017-10-11, 16:02
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Han säger också att KWs kläder och SAKER låg i påsen med kniven, kan även mobilen innefattas i saker och hittad.

"Saker" har ingen sagt. Det har du tolkat in själv. Jag har bestämt för mej att danska polisen endast nämnde kläder och en kniv i den där speciella påsen. Andra rapporter har antytt att båda telefonerna ligger på havets botten. Så är nog fallet också. Ger mej fan på att aset har skickat minst en dickpick till Kim innan han slaktade henne.
Citera
2017-10-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/154426

Jag har hela tiden undrat om ubåtstrippen var spontan!? Läser man denna artikel, så verkar det som att de kommit överens om ubåtstrippen i mailkontakten o att det handlar om ett porträtt av Madsen?!
Så nu förstår jag inte Kim hur hon kunde åka med PM i hans ubåt och aldrig träffat honom innan.
Undrar om artikeln är sann?

Det är det det som är så hemskt. Varje dag är journalister ute i världen och intervjuar riktiga busar med makt, i krigshärdar och fattiga länder där människoliv inte räknas. Och nu blir en journalist mördad av Raket- Madsen, som ingen riktig tog på allvar och en person som inte kan anses farlig. Det som kunde vara en risk var ju att ge sig på att åka med i en u-bår, av andra skäl, som att det är läskigt att gå under ytan i en farkost som är ett hembygge.

Att ens tro att Madsen vore farlig, blir en generalisering om att alla män är farliga och potentiella sexualsadister. Om jag tänker efter, så finns det män att intervjua som framstår som mycket farligare än Madsen, i belysning av vad man vetat om honom innan detta hemska skedde. Så jag köper helt att Kim Wall tyckte det var en bra och rolig idé att göra ett lättsamt reportage om ett original med en u-båt och intresse för raketer.

Om man skulle komma på tanken att Madsen var en potentiell styckmördare så vore det en tvångstanke man skulle bli inspärrad för, eller så skulle man bli stämd för förtal.

Detta visar att det finns monster som Madsen som planerar fasansfulla brott medan alla vi andra lever som vanligt, inget ont anandes. Men vi riskerar att bli brottsoffer om vi hamnar i en situation där vi blir bytet Madsen väljer. Det är det som är så läskigt.
Citera
2017-10-11, 16:12
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
"Saker" har ingen sagt. Det har du tolkat in själv. Jag har bestämt för mej att danska polisen endast nämnde kläder och en kniv i den där speciella påsen. Andra rapporter har antytt att båda telefonerna ligger på havets botten. Så är nog fallet också. Ger mej fan på att aset har skickat minst en dickpick till Kim innan han slaktade henne.

Ja, kläder + kniv är det enda som nämns.

Citat:
Vid en presskonferens på lördagsförmiddagen uppger Jens Møller, chef för Köpenhamnspolisens mordsektion, att det är kroppsdelar, kläder och en kniv som påträffats.

I en påse har Kim Walls huvud hittats. I en annan finns hennes kläder och en kniv. Dykarna har även anträffat journalistens ben.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qGKEO/polisens-dykare-har-hittat-fler-kvarlevor-efter-kim-wall
Citera
2017-10-11, 16:19
Medlem
80231s avatar
Madsen vill inte längre prata med utredarna:
Politiet har forgæves ønsket at få Peter Madsens forklaring efter fundet af Kim Walls hoved og arme.
https://www.bt.dk/krimi/ny-drejning-i-ubaadsmysteriet-raket-madsen-vil-ikke-laengere-tale-med-politiet
Citera
2017-10-11, 16:19
Avslutad
Om kläderna som hittats är intakta (utan stickhål) har ju PM mördat en redan naken kropp. Men han påstår att han inte dödat KW. (finns det fortfarande möjlighet att hitta PMs dna på dessa kläder? någon som vet?
Senast redigerad av Massonite 2017-10-11 kl. 16:27.
Citera
2017-10-11, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Om kläderna som hittats är intakta (utan stickhål) har ju PM mördat en redan naken kropp.

Bra slutsats. Varför var hon naken är ju följdfrågan.
Citera
2017-10-11, 16:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Om kläderna som hittats är intakta (utan stickhål) har ju PM mördat en redan naken kropp.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Bra slutsats. Varför var hon naken är ju följdfrågan.

Varför? Han kan ju ha strypt, förgiftat eller använt sög av något annan icke penetrerande våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in