Citat:
Ursprungligen postat av
pita55
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/154426
Jag har hela tiden undrat om ubåtstrippen var spontan!? Läser man denna artikel, så verkar det som att de kommit överens om ubåtstrippen i mailkontakten o att det handlar om ett porträtt av Madsen?!
Så nu förstår jag inte Kim hur hon kunde åka med PM i hans ubåt och aldrig träffat honom innan.
Undrar om artikeln är sann?
Det är det det som är så hemskt. Varje dag är journalister ute i världen och intervjuar riktiga busar med makt, i krigshärdar och fattiga länder där människoliv inte räknas. Och nu blir en journalist mördad av Raket- Madsen, som ingen riktig tog på allvar och en person som inte kan anses farlig. Det som kunde vara en risk var ju att ge sig på att åka med i en u-bår, av andra skäl, som att det är läskigt att gå under ytan i en farkost som är ett hembygge.
Att ens tro att Madsen vore farlig, blir en generalisering om att alla män är farliga och potentiella sexualsadister. Om jag tänker efter, så finns det män att intervjua som framstår som mycket farligare än Madsen, i belysning av vad man vetat om honom innan detta hemska skedde. Så jag köper helt att Kim Wall tyckte det var en bra och rolig idé att göra ett lättsamt reportage om ett original med en u-båt och intresse för raketer.
Om man skulle komma på tanken att Madsen var en potentiell styckmördare så vore det en tvångstanke man skulle bli inspärrad för, eller så skulle man bli stämd för förtal.
Detta visar att det finns monster som Madsen som planerar fasansfulla brott medan alla vi andra lever som vanligt, inget ont anandes. Men vi riskerar att bli brottsoffer om vi hamnar i en situation där vi blir bytet Madsen väljer. Det är det som är så läskigt.