2017-10-10, 23:01
Medlem
Lazeeboys avatar
För några år sedan så hamnade jag i en väldigt ovan situation då jag plötsligt blev arbetssökande och inte hade rätt till ersättning från a-kassan. Det hela resulterade i att jag tog ett lån på Swedbank gällande 30.000:-, vilket räddade mig. Fick en ränta på 6,45% vilket jag var nöjd med.

Men, pengarna gick åt rätt fort och tog ett tag innan jag fick nytt jobb. På det så dök det upp andra oväntade utgifter, men fick inget förhöjt lån. Däremot kom jag över en kredit, varav även den på 30.000:- (Swedbank).

Otroligt korkat. Har dock betalt av och uppfört mig angående dessa sedan dess.

Men. Sen nu för 2 år sedan så hamnade jag i djupa svackor av spelberoende. Spelade bort massvis med pengar, vilket gjorde att jag i desperata tider fann ett lån hos Bank Norwegian med en ränta på runt 12% för 40.000:-.

Kom ur spelandet. Drygt ett år. Men ramlade dit igen som en idiot. Spelade bort en hel lön bland annat. Så jag tog ännu ett lån hos Norwegian samt en sms-kredit på 15.000:-.

Har mått skit över detta, även om det betalas av varje månad. Men det förjävliga är att jag hos Norwegian har 22% nu på det totala lånet (80.000:-) vilket gör att jag allt som allt ska betala 225.000:-.

Helt otroligt. Vet inte hur man kan vara så oansvarsfull. Skäms över mig själv. Och har förstört min egen ekonomi för närmaste åren.

Finns det någon väg ur detta? Är det bara att betala och vara glad, eller ska man försöka kontakta Swedbank som är huvudbank för att försöka få till ett samlat lån? Även om det givetvis gör att man lånar ännu mer. Känns dock rörigt i dagsläget när man betalar till flera olika aktörer med olika räntor.

Känns helt hopplöst. Vill bara sjunka under jorden.
Citera
2017-10-10, 23:11
Medlem
Oldberrys avatar
Se till att få ner räntan och lägg samman allt till ett lån! Det är inget att vänta på !
Citera
2017-10-10, 23:13
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Se till att få ner räntan och lägg samman allt till ett lån! Det är inget att vänta på !

Min kreditvärdighet är katastrofal. Tog det senaste lånet förra månaden, så känner inte att jag kan kliva in på Swedbank med alla dessa skulder. Blir nekad direkt, garanterad. Men att ha denna ränta på 22% som tickar är ett helvete.
Citera
2017-10-10, 23:18
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Min kreditvärdighet är katastrofal. Tog det senaste lånet förra månaden, så känner inte att jag kan kliva in på Swedbank med alla dessa skulder. Blir nekad direkt, garanterad. Men att ha denna ränta på 22% som tickar är ett helvete.

Har du någon förälder eller liknande som kan gå in som säkerhet för lånet?
Citera
2017-10-10, 23:20
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har du någon förälder eller liknande som kan gå in som säkerhet för lånet?

Nej, tyvärr inte.
Citera
2017-10-10, 23:20
Bannlyst
Kört är det då inte, men att samla lånen till ett är att rekommendera. Det kan dock vara värt att kolla upp ens kreditvärdighet innan man springer till en bank för att försöka låna närmare 200k, eller försöka samla dom lånen med mest ränta om man nu inte skulle få ihop hela summan.
Hade jag varit du så hade jag först kollat upp min kreditvärdighet (Du kan lätt google kreditkollen, dock kostar det en liten slant, men det kan vara värt det).
Har man en hög kreditvärdighet så är det nog bara att avvakta med att samla lånen, då det är onödigt och springa och göra låneansökningar och få upplysningar på sig när man ändå kommer att bli nekad.
Ser det bra ut så är det bara att hitta någon bank som är villig till att ge en något lån. Det bästa är väl att gå till någon såndär låneinstitut, eller något.
Citera
2017-10-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
För några år sedan så hamnade jag i en väldigt ovan situation då jag plötsligt blev arbetssökande och inte hade rätt till ersättning från a-kassan. Det hela resulterade i att jag tog ett lån på Swedbank gällande 30.000:-, vilket räddade mig. Fick en ränta på 6,45% vilket jag var nöjd med.

Men, pengarna gick åt rätt fort och tog ett tag innan jag fick nytt jobb. På det så dök det upp andra oväntade utgifter, men fick inget förhöjt lån. Däremot kom jag över en kredit, varav även den på 30.000:- (Swedbank).

Otroligt korkat. Har dock betalt av och uppfört mig angående dessa sedan dess.

Men. Sen nu för 2 år sedan så hamnade jag i djupa svackor av spelberoende. Spelade bort massvis med pengar, vilket gjorde att jag i desperata tider fann ett lån hos Bank Norwegian med en ränta på runt 12% för 40.000:-.

Kom ur spelandet. Drygt ett år. Men ramlade dit igen som en idiot. Spelade bort en hel lön bland annat. Så jag tog ännu ett lån hos Norwegian samt en sms-kredit på 15.000:-.

Har mått skit över detta, även om det betalas av varje månad. Men det förjävliga är att jag hos Norwegian har 22% nu på det totala lånet (80.000:-) vilket gör att jag allt som allt ska betala 225.000:-.

Helt otroligt. Vet inte hur man kan vara så oansvarsfull. Skäms över mig själv. Och har förstört min egen ekonomi för närmaste åren.

Finns det någon väg ur detta? Är det bara att betala och vara glad, eller ska man försöka kontakta Swedbank som är huvudbank för att försöka få till ett samlat lån? Även om det givetvis gör att man lånar ännu mer. Känns dock rörigt i dagsläget när man betalar till flera olika aktörer med olika räntor.

Känns helt hopplöst. Vill bara sjunka under jorden.
Har du 80 000:- i lån, eller har du 225 000? Hur mycket har du kvar av lön när alla utgifter är betalda under en normal månad?

edit: om du vill ha hjälp måste du specificera din ekonomiska situation. Inkomst, utgifter etc...men jag kan försäkra dig om att du inte förstört din ekonomi för all framtid. Däremot har du satt käppar i hjulet för dig själv men det är lätt att ordna om du kavlar upp ärmarna. Gissar på att du är ung fortfarande, TS.
Senast redigerad av P-o-beln 2017-10-10 kl. 23:52.
Citera
2017-10-10, 23:58
Medlem
CXQHs avatar
Jag tror du måste ändra ditt beteende innan du funderar över hur du ska lösa själva lånet. Det du är skyldig är ingen högre summa, så det är absolut ingenting att oroa sig över.

Men börja med att stänga ner samtliga sidor, blockera dig själv och byt email-adress så du inte kan återaktivera kontona.

Sedan säger du upp alla kreditkort/visa-kort så du inte kan göra kortköp på nätet, då kan du helt enkelt inte spela.

Om det inte räcker ta kontakt med någon stödgrupp eller familj. https://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/hasardspelsyndrom-spelberoende/

Berätta gärna åt människor i din närhet att du har spelat för mycket och för pengarna du egentligen inte äger, förklara situationen så människor runt om dig vet vad som gäller. Det är absolut ingenting att skämmas för.

När du har löst det stora problemet vilket är ditt beteende går du vidare och löser skulden. Jag vet inte hur mycket pengar du tjänar i månaden, men det bästa du kan göra är att betala in så absolut mycket du bara kan varje månad, lev på absolut minimum och mata in pengarna och få bort lånet. Du kan även förklara läget för din bank och kolla om dom kan hjälpa till.

Lycka till!
Citera
2017-10-11, 00:12
Medlem
wowvadintressants avatar
Sätt upp en budget. Vet du inte hur man gör så finns det jättebra guider på Youtube och andra webbplatser. Det är absolut inte kört för dig om du kan sätta upp en avbetalningsplan, lista ut hur snabbt du realistiskt sett kan betala av skulderna och sedan följa planen. Att faktiskt följa planen är det absolut viktigaste, inget nallande på pengarna som är avsedda till att betala av lånen. Ha gärna ett separat bankkonto med automatisk insättning vid varje löneutbetalning och se till att du inte kan överföra pengar från det själv och att avbetalningen på lånet går från det kontot.

Beroende på hur din ekonomi ser ut kan du behöva lära dig leva snålt en period. "Frugal" är ett engelskt ord som betyder ungefär "sparsamt", och "frugal living" har på senare år blivit en stor grej på Internet. Googla tips på hur man lever sparsamt, det går faktiskt utan onödigt stor påfrestning. Det innebär olika saker som att lära sig laga goda grytor på billiga ingredienser för att få i sig bra näring till ett förvånansvärt lågt pris. Det kan faktiskt bli riktigt gott efter max ett par försök med olika kryddor!

Om jag var i din situation (och jag har inte varit långt ifrån själv) hade jag gjort det till en hobby att vara snåljåp. Ersätt dobbel med ett nytt spel: hur snålt kan du leva? Sätt upp en graf i Excel eller Google Sheets över hur din avbetalningsplan kommer att se ut, kanske med en tillhörande graf som visar hur mycket pengar du lyckas "ha över" varje månad. Detta kommer representera hur många poäng du lyckas skrapa ihop i "spelet".

Och framför allt, sök upp olika forum där du hittar folk som är i samma situation och bli en del av den gemenskapen. Tillsammans är vi människor starka!
Citera
2017-10-11, 00:18
Medlem
Det låter inte som din ekonomi är körd för gott än men den kan gott bli det om du gör ett eller två misstag till. Som andra skrev, det är för lite information om vad du har för inkomster och kostnader men ett samlingslån är absolut vägen ut ur det här. Sen kommer du ju att få dras med problemet i många år. Du kommer säkert därför förr eller senare att frestas till mer spelande för att ordna en "quick fix".
Har du gått om tid och möjlighet till det så kan du korta tiden avsevärt genom att jobba mer, extrajobb, övertid, liknande.
Citera
2017-10-11, 00:18
Medlem
highstakess avatar
Du måste göra något åt din beroendeproblematik först.
Citera
2017-10-11, 00:34
Medlem
Slutade läsa vid spelberoende jag tror du kommer hamna i samma situation igen,

men nej summan borde inte vara omöjlig försök samla det i ett lån som någon sa så att du får lite koll på din skuld

själva summan är absolut inget problem om du tar tag i det nu och reder ut din ekonomi, tycker inte du ska känna dåligt samvete eller skämmas just nu, pengarna motsvarar knappt en ny bil och det verkar ju folk ha råd med utan vidare.

Jag tror faktiskt att skulden är för liten för att du ska känna av att du faktiskt har problem, efter att ha läst den här tråden så kommer funderingarna snurra runt lite i ditt hjärnkontor och du kommer rationalisera problemet för dig själv "hmm det är faktiskt inte så mycket pengar, lite får man väl unna sig".

Jag är ganska säker på att du kommer få skulden att växa istället för att göra nånting åt det och om ett år sitter du där med dubbla skulden, i och med ditt spelberoende, men det skulle vara kul om du följde upp det här och visar på att jag har fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in