2017-10-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Men snälla nån, du ligger fler mil efter i diskussionen, läs mina tidigare inlägg, och övrigas, i ämnet, så ska du se att jag aldrig påstått det heller, tvärtom!
ursäkta- om du anser jag skrivit något fel.
Klart jag försöker hänga med här-
kanske missat ditt inlägg- men såg igår att någon skrivit att Madsens advokat sagt detta-men då vet du ju också att det var en helt annan person som gjorde detta uttalande.
Jag lämnar diskussionen t med- ursäkt.
Citera
2017-10-10, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Leif GW får väl dilla hur han vill om "skambrott"- så ser han det.
Det är inte alls säkert att Madsen tycker att han begått något skamligt, Madsen upplevelse av brottet kan vara något helt annat än att ha känt skam. Att han ställs inför faktum och hela Danmark o alla övriga vet vad han gjort, och tycker detta är förfärligt, Madsens känslor behöver inte vara skamkänslor. OM det här var något han planerat och drömt om att iscensätta, så är han så klart glad för att ha uppfyllt sin dröm.
Skäms gör han kanske för att han klantat till det och nu måste han inse att polis och åklagare har övertaget. Men att han begått brottet kanske han inte ångrar.
Vi får se- om han börjar krackelera.
något helt annat,

Vi får nog reda ut begreppet "Skambrott" först. Som jag förstår är det ett sexualsadistiskt vidrigt brott, långt över rimligt och mänskligt förstånd (tex Helene mordet ,Hörby, Ulf Olsson.)
Så jag menar inte att Madsen känner någon skam över sitt brott. Tvärtom han njuter av det.
Men att han vill fortsätta vara Raket-Madsen. Dvs Respekterad,känd och omtyckt av vänner och släkt.
Den här mörka sidan (Parafili) är inget någon person,någonsin vill att någon annan ska få veta.
PM erkänner att han har andra sexuella preferenser BD/SM. Så långt kan han sträcka sig.
Men att erkänna att han är en sexualsadist som blir sexuellt upphetsad av att utsätta ofrivilliga offer för vidriga,sinnessjuka saker samt att han vill mörda samt stycka dem, det förstår du nog att det vill ingen människa erkänna.

Så för att vara tydlig:
PM känner ingen skam över sitt brott. Jag tror inte han för en sekund beklagar vad han gjort med KW.
Jag tror inte han känner någon ånger eller dåligt samvete.
Möjligtvis ångrar han att han inte dolde sitt brott bättre. Förbannar sig själv att han varit klantig.
Men att erkänna att han gjort sig skyldig till detta skambrott dvs att hela världen ska få veta att han är en vidrig sexualsadist det är ju svårt. Vad ska hans Kone tänka? Hans halvbröder? Hans vänner?
Samt hela allmänheten? Han känner alltså inga skamkänslor över sitt brott alls. Men skam över att människor ska få veta sanningen dvs -Att han är en sexualsadist och mördare samt att han njuter av det.
Citera
2017-10-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jag känner inte Peter Madsen och hade inte ens hört talas om varken honom eller fenomenen fritidsraketer och -ubåtar.

Du säger att 'Vi' vet att:

1. Madsen 'ville hem till sin katt'
  2. 'en fågel blev överkörd- och [Madsen] blev mycket ledsen [av det].'

Jag vet inte detta, men du gör alltså det? Känner du Madsen och/eller hur vet du det?
Jo detta vet vi- när han bled "räddad" efter sänkningen- så sa han till reportrarna -media-polis- att han vill hem till fru o katt.
Att en fågel blivit överkörd vet vi också- hans närstående uttalade sig i intervjuer -
så bara detta vet vi-
(jag ser o lyssnar på dansk Tv. Vi som befinner oss Skåne har tillgång till Danska tv l-2.)
Citera
2017-10-10, 20:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iblisazazel
Ja det är väl så det sägs... Jag tror dock att de enda mordfall som blir lösta är när snuten i princip "snubblar över mördaren" så jag tvivlar på att denna kunskap har producerat något resultat, i hollywoodfilmer kanske men inte i verkligheten. Men ska man då göra en sådan "analys" (vad det än är värt) lär man ju ha tillgång till Peter Madsen, inte bara rapportering ifrån media om själva fallet. Jag är själv inte så stor anhängare av såna här analyser men jag har suttit med och gjort bedömningar på hur "farliga" patienter är på rättspsyk "tycker du om att hoppa fallskärm?" (indikation på farlig människa) typ såna frågor, jag betraktar det som pseudovetenskap som mest... Men det finns tydligen ett skyjävla intresse bland folk i allmänhet för sånt här...

De kan väl vara till nytta i såkallade gärningsmannaprofiler, att man ser en viss typ av GM till vissa typer av brott, att man kan ha en uppfattning om vad/vem man letar efter. Den förebyggande delen är väl kanske mest tilll nytta för någon som kanske torskat för något brott men än inte gett sig till att "balla ur" och faktiskt döda någon (att den kan behandlas). Fast å andra sidan kanske det är lika vanskligt, några kanske kommer att triggas till saker de inte skulle gjort för att de stämplas som potentiella våldtäktsmän och mördare redan av sina dagisfröknar. Leif GW Persson höll väl på och gnölade lite om att man borde göra mer studier på barn för "riskbeteenden", vilket ju är en anomali på flera sätt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-10 kl. 20:58.
Citera
2017-10-10, 20:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Vi får nog reda ut begreppet "Skambrott" först. Som jag förstår är det ett sexualsadistiskt vidrigt brott, långt över rimligt och mänskligt förstånd (tex Helene mordet ,Hörby, Ulf Olsson.)
Så jag menar inte att Madsen känner någon skam över sitt brott. Tvärtom han njuter av det.
Men att han vill fortsätta vara Raket-Madsen. Dvs Respekterad,känd och omtyckt av vänner och släkt.
Den här mörka sidan (Parafili) är inget någon person,någonsin vill att någon annan ska få veta.
PM erkänner att han har andra sexuella preferenser BD/SM. Så långt kan han sträcka sig.
Men att erkänna att han är en sexualsadist som blir sexuellt upphetsad av att utsätta ofrivilliga offer för vidriga,sinnessjuka saker samt att han vill mörda samt stycka dem, det förstår du nog att det vill ingen människa erkänna.

Så för att vara tydlig:
PM känner ingen skam över sitt brott. Jag tror inte han för en sekund beklagar vad han gjort med KW.
Möjligtvis ångrar han att han inte dolde sitt brott bättre. Förbannar sig själv att han varit klantig.
Men att erkänna att han gjort sig skyldig till detta skambrott dvs att hela världen ska få veta att han är en vidrig sexualsadist det är ju svårt. Vad ska hans Kone tänka? Hans halvbröder? Hans vänner?
Samt hela allmänheten? Han känner alltså inga skamkänslor över sitt brott alls. Men skam över att människor ska få veta sanningen dvs -Att han är en sexualsadist och mördare samt att han njuter av det.

Men samtidigt tycker du han ska erkänna för du tror han ligger sömnlös?
Citera
2017-10-10, 20:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Måste hålla med. Rätten ger ingen specifik nackdel av att försvarsadvokaten presenterar konstiga saker som klienten hävdar. Försvaret kan komma med hur märkliga saker som helst så länge det inte är fråga om något de med faktisk vetskap känner till är osant. Det kan vara hur osannolika förklaringsmodeller som helst, det strider inte mot "god advokatsed".

Ja, man brukar säga att advokaten inte får främja orätt. Det betyder t.ex. att advokaten inte får framföra något som denne vet är en lögn. Det är här problematiken uppstår om en klient säger till sin advokat - Jag är skyldig, det var jag som gjorde det. Men jag vill inte erkänna det utan istället ska vi säga att det var en olycka.

Advokaten hamnar då i den situationen att denne inte får framföra lögnen, men heller inte säga något som är till sin klients nackdel, och ej heller bryta lojalitetsplikten eller klientsekretessen. Advokaten har då bara en enda utväg, och det är att be rätten att entlediga advokaten. Man får då inte heller ange den direkta anledningen, eftersom de alltså skulle bryta på lojalitetsplikten/klientsekretessen, utan istället uppge t.ex att det nödvändiga förtroendet mellan klient och advokat saknas.
Citera
2017-10-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ändå tar du exempel där advokaten gör just det, säger något till sin klient som advokaten inte kan veta.

"utifrån juridiska fakta"? Klienten fattar sina beslut på precis de grunder klienten själv bestämmer.
Betina hävdar inte heller en massa saker på PM's order, hon FÖRETRÄDER PM, om PM säger att det var så det gick till, så framför Betina denna ståndpunkt. Hon kommer aldrig att säga "jag hävdar", däremot kan hon mycket väl tänkas yttra "min klient hävdar".
Du "tror" att hon jobbar med sin klient? Jag vet att hon gör det, det är hennes jobb. Det är däremot inte hennes jobb att få honom att erkänna, det är åklagarens jobb, och det ska försvarsadvokaten hålla sig långt borta ifrån.

Jag tror att vi pratar förbi varandra. Jag har aldrig påstått att hon jobbar på att få honom att erkänna.
Isåfall har jag uttryckt mig otydligt.
Men det är hennes skyldighet att informera honom om bevisläget osv Fördelar samt nackdelar.
Sedan kan hon inte göra mer. Vill PM fortsätta att hävda att han är oskyldig till skändningen så kör försvaret på det.
Hon för PMs talan.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-10 kl. 21:01.
Citera
2017-10-10, 21:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
ursäkta- om du anser jag skrivit något fel.
Klart jag försöker hänga med här-
kanske missat ditt inlägg- men såg igår att någon skrivit att Madsens advokat sagt detta-men då vet du ju också att det var en helt annan person som gjorde detta uttalande.
Jag lämnar diskussionen t med- ursäkt.

Helt ok! Blir lite konstigt bara när du dels påtalar någonting jag inte påstått, och jag dessutom i tidigare inlägg redan påtalat det du vill göra.

Det är en faslig massa människor här som skriver alla möjliga knasiga saker om advokater och deras yrkesutövning och jag börjar bli lite trött på alla förutfattade galenskaper och, rent ut sagt, korkat gnäll, så jag "hugger direkt" nu.

Därmed absolut inte sagt att du gjort ovanstående. Du hade ju i sak helt rätt. Bara riktat mot fel person No offense ment or taken
Citera
2017-10-10, 21:03
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag tror att vi pratar förbi varandra. Jag har aldrig påstått att hon jobbar på att få honom att erkänna.
Isåfall har jag uttryckt mig otydligt.
Men det är hennes skyldighet att informera honom om bevisläget osv Fördelar samt nackdelar.
Sedan kan hon inte göra mer. Vill PM fortsätta att hävda att han är oskyldig till skändningen så kör försvaret på det.
Hon för PMs talan.

Så är det.

Det var denna avslutning som gav mig intrycket att du menade att hon jobbade på att få honom att erkänna brott, i kombination med diskussionen i stort som handlar om just det, advokater som råder sina klienter att erkänna. (Tror dock de är ganska sällsynta.) (Mer vanligt i USA säkert där de kan köpslå och få lindrigare straff om de erkänner).

"så tror jag att hon jobbar med sin klient.
För det är ju en lång process. Som GW sa- Det är svårt att erkänna skambrott."
Citera
2017-10-10, 21:07
Medlem
Citat:

Så för att vara tydlig:
Bra- förtydligande. Men jag tror inte att Madsen bekymrar sig ett smack om vad hans kone eller släktingarna känner inför hans brott.
Han är så klart förundrad över att de tar avstånd-det har han nog svårt att förstå.
Att han inte tillstår att han begått brottet-trots all bevisning-det är det kluriga i hans personlighet
som gör att han nekar. Återigen jag är inte bekant med Madsen. Jag lägger ihop den information som framkommer och ser hur han uppträder vid de tillfällen han varit med i tv.
Citera
2017-10-10, 21:11
Medlem
Grandiosos avatar
Eftersom Madsen tycks vara en väldigt pratglad person till vardags så kan man anta att han
inte heller sparade på snacket tillsammans med sin kvinnliga gäst från Sverige därnere
i hans älskade farkost. Och då syftar jag inte närmast på att utförligt besvara frågor
från en frilansande ung journalist utan efter denna genomförda intervju.
Inför den blodiga, dödliga "föreställning" som förestod. Stunden innan dansken släppte lös
sin ondska på allvar. När en beslutsam och obarmhärtig predator väl fått offret i sitt våld,
bundit rejält sannolikt, och stod där och betraktade detta skräckslagna offer, ja, då kan man
befara att han inte heller förskonade KW från att informera om vad han exakt hade för planer
för hennes räkning under aftonen långt där nere i mörka vattendjupet.
Så att hon skulle få veta vad som väntade och bara öka på mardrömmen för henne ytterligare.
Så utstuderat djävulsk finns det all anledning att tro Madsen om att vara.

Fällan slog igen i samma ögonblick som tornluckan gjorde det.
Och sällan har ord, sprängfyllda med vanmakt, som "ingenstans att ta vägen" varit mer
på sin plats att bruka än i denna skräckhistoria från den nordiska verkligheten.

Detta som skulle hända såg nog Madsen som sitt livs största utmaning.
Han väljer ut ett socialt väletablerat offer. Flera vet om Kim Walls möte med honom
ombord på hans fördömda ubåt. Hon vinkas av. De ger sig iväg.
Det får helt enkelt inte vara för lätt när Madsen väl bestämt sig för att leva ut sina
sadistiska och mordiska lustar. För då hade han ju kunnat lura ombord nån av alla dessa
halvt utslagna prostituerade som befolkar Köpenhamn och som det skulle dröja innan
någon kom att sakna om det överhuvudtaget skedde alls.
Nej, det var för simpelt. Riktig utmaning skulle det vara om han skulle bli tillfullo nöjd med det
stundande, länge emotsedda "projektet" med tortyr och mord.

Självförtroendet var säkert på topp inför mötet med Wall.
Fullständigt förlitande sig på sin förmåga att bedöma vilka vikter som var tillräckliga
för att hålla kroppsdelar på plats på havets botten var han övertygad om att hans gärning
skulle förbli okänd och att alltsammans skulle passera precis som han kom att förklara initialt:
Kim Wall blev avsläppt i hamnen och sen dess har jag inte sett till henne.

Det kunde blivit så. Om han nu valt ut en plats istället att hänvisa till för avsläppet
som var befriad från någon kameraövervakning.
Men det tänkte han nu alltså inte så noga på. Liksom en del annat han kanske borde ha
varit noggrannare med. Som det där med vikterna.

Hans förskräckliga gärning uppdagades, säkert till hans stora häpnad, och nu är han
avklädd i all sin uselhet och ondska och föremål för människors avsky och hat.
Etablerad som styckmördardansken för tid och evighet.
Han klarade inte av utmaningen att begå det perfekta brottet.
Med ett annat offer kunde det emellertid ha gått vägen. Hemska tanke.
Och klivit i land och fortsatt att vara den beundrade profilen med sitt egensinne och
sin entusiasm.
Han som drogs till djupen och höjderna. En ytterligheternas man.
På flera sätt har vi nu dessvärre fått erfara.
Senast redigerad av Grandioso 2017-10-10 kl. 22:04.
Citera
2017-10-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men samtidigt tycker du han ska erkänna för du tror han ligger sömnlös?
Jag läste igenom mitt citat. Hur kan du få det till det? Jag tycker ingenting om vad PM ska göra här.
Jag är inte PMs Försvarsadvokat. Jag menade att de nya omständigheter som framkommit senaste tiden är väldigt besvärande för Madsens olycksteori. När han drog den valsen trodde han nog inte att några kvarlevor skulle hittas (alltså PMs "olycka" som PM drog för polisen den 12 augusti.)
Så jag tror att utifrån detta samt juridisk rådgivning från försvarsadvokaten att PM har haft många sömnlösa nätter på vad han ska komma upp med för historia. DVS Ska han erkänna eller kan han hitta på någon ny "trovärdig olycka" och hur ska PM då ljuga ihop det varför han inte berättade det på en gång osv. Förlåt om jag uttryckte mig otydligt så att du missförstod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in