Citat:
Ursprungligen postat av
100kgpappa
När jag övningshoppade med FJS hoppade vi på 400m, dvs nybörjarhöjd.
Officiell lägsta höjd var då 150m, men vet med stor sannolikhet att det gjorts hopp ända ner på 70m.
Skärmen är utefälld nästan direkt efter att man hoppat, medans man fortfarande är på väg framåt, så man tappar inte mycket höjd innan man hänger i selen.
Däremot kan man glömma att hinna använda nån reservskärm om man är under 150-100m.
Hej, vilket år och vilken skärm övningshoppade du med?
mig veterligen gäller 300m (beror på storleken på dz med)
Skärmen är inte utvecklad direkt efter hoppet, det tar ungefär 4 sekunder innan den anses utvecklad.
Håller inte med dig gällande reservdrag! reserven kan du dra på 100-150m och fortfarande få verkan, det som kan vara bekymret är att du måste hjälpa till att mata ut den, men det finns statistik och även en del filmer på Youtube som du kan se gällande reservdrag som görs på låg höjd, väl under 100 där reserven utvecklas helt.
gällande "att man inte tappar så mycket höjd innan en är i selen" håller jag inte riktigt med om heller, då ska du tänka på att man inte hoppar naket, utan men full utr och ryggsäck, allt som allt så ligger man vanligtvis vad som är max tillåtna hoppvikt för skärmen, då är dem där 4 sekunderna en väldigt massa metrar!