2017-07-20, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskasteJag
Ja det känns som ett litet steg.

Jag får vänta o se vad kallelsen säger, sen får jag helt enkelt ringa dit o säga att ingen annan gör så. För jag är ju orolig att det blir missvisande, trots att jag inte riktigt vet hur jag ska kunna vara utan medicinen.

Har också för mig att man ska sluta med medicin nån vecka innan undersökning för att det inte ska bli fel.
Citera
2017-07-21, 15:28
Medlem
Ett par frågor till er där ute: tog ozepramol och fick efter ett tag riktiga gallrefluxanfall. Blev alltså värre. Har det hänt någon annan?
Gick över till gaviscon vilket innehåller aliminium så tycker inte om att ta det. Kan man ta galieve istället? Eller silicea mag tarm?
Citera
2017-08-27, 10:22
Medlem
Någon som fått Quinckes ödem/angioödem av PPI?
Citera
2017-09-20, 18:17
Medlem
Jag gjorde PH mätning, med medicin 20mg omeprazol morgon och kväll. Mätningen visade inga uppstötningar (konstigt va). Och jag började ifråga sätta mitt eget förstånd. Jag mådde inte bra alls på omeprazol, gick över igen på pantaprazol mår inge vidare av den heller.Jag tänker jag slutar väl med den för att se...... och nu är jag tvär dålig. Halsen är helt sårig, jag kan knappt prata, det bränner igen i magen och armarna......och jag vet ju att allt detta beror på bråcket. Nu var jag ju lite för snabb med nertrappningen av pantoprazolen så det kanske kan ge sig lite, men känner mig så nerstämd.

Jag har skrivit till Mag och Tarm mottagningen om att jag vill bli bedömd på Ersta, men nu känns det tvivelaktigt.
Citera
2017-09-24, 15:30
Medlem
Då är jag opererad sedan en vecka tillbaka. Haft stora problem senaste 2 åren men ätit medicin senaste 12 åren. Mår ganska bra redan och slutade med smärtstillande dag 4. Operationen var smidig och bra.

Jag har lidit av förutom bröst och ryggsmärta ojämn hjärtrytm, domnat av i delar av kroppen, yrsel och svimningar. Lite tidigt att säga det löst alla problem men jag mår redan mycket bättre. Åtkommer med resultat om nån månad. Kommer kunna sluta med medicin om några veckor då inflammationen skall ha lagt sig. Var trots 40 mg nexium sista 18 månader fortfarande inflammerad, levt strikt utan kaffe, alkohol och andra nöjen.

Verkar heller inte som de kommer behöva justera omkretsen då jag äter puread mat redan. Kan dessutom få fram små rapar utan att ta i.

Operationen gick till så att via 6 titthål drog man ner magsäcken på rätt plats. Skar bort bråcket samt minska diafragmahålet något. Använde 1/3 av magsäcken till att skapa en ny ventil/magmunn. Sydde fast allt på plats. Vaknade igen ca 09:45 och gick på toan 2 timmar efter för egen maskin. Åt nyponsoppa på kvällen.
Citera
2017-10-08, 20:03
Bannlyst
Postar här istället för att starta en ny tråd.

Det är som så att jag blir mer och mer medicinfri. Först gjorde jag mig av med antihistaminerna och SSRI står jag på 2mg.

Omeprazolet tog jag i något år sedan för någon mmånad sedan började jag fundera över dess nytt så började trappa ner för (på tisdag) 3 veckor sedan.
Så det borde bli bättre här snart.
Har tagit novalucol varje dag alla 3 veckor, men i onsdags slutade jag med det och på torsdag fick jag en konstig känsla, kändes som att jag skulle kollapsa fast att jag adlrig gjorde det. Antar att det var ångest av något slag, men sedan dess har jag haft domningar i kroppen och kännt mig uppvarvad.

Har hänfört detta till mitt nedtrappande av SSRI. Men så idag aktiverade jag mig och när jag cyklade som jag brukar känner jag andfåddhet, som om jag inte får luft, i samband med det får jag även ont i magen och rinnande näsa och allt det där.

Min korta fråga är om det kan vara så att det är magen som gör att jag inte får luft? Och har även slutat andas med näsan sedan några dagar men igår när jag åter igen började andas med näsan fick jag direkt ångestlindring.

Det suger ju att jag får dessa problem men jag ska gå en tid utan omeprazol för att se om jag klarar mig utan dem, skiten ger allt från benskörhet till hjärtinfrakter så inte jättesugen på att stå på dem.
OCh jag inser ju att jag har mer magsyra nu än innan då kroppen vant sig vid skiten. Och så slutade jag med novalucolet då jag trodde det värsta var över.

Andfåddhet/andnöd koppling till magsyra??!!
Citera
2017-10-09, 00:21
Medlem
IqOro - bluff eller värt att testa mot reflux?

Har under senaste halvåret haft mycket problem med reflux och dylikt och tänkte höra ifall någon har testat IqOro? Den känns lite dyr att lägga pengar på ifall det skulle vara en bluff. Vill därför höra efter ifall den faktiskt har hjälpt någon med liknande problem så jag inte slösar mina pengar.

Har hittat lite studier och citat om produkten men vet inte hur objektiva det egentligen är.

Här är länken till hemsidan om någon annan är nyfiken på att läsa om produkten.
Citera
2017-10-14, 22:06
Bannlyst
Det här med kaffe och hur det skapar magsyra har man fått höra flera gånger, men jag litar aldrig på något jag hör så då brukar jag lyssna in the science och där var det också ingen konsensus i frågan, MEN så ser jag till min förtjusning att det finns en ny studie (NEW STUDY) som talar om att det är bitterheten i kaffe/koffein som triggar magsyra. Och om man maskar det så slipper man magsyran.

Låter som ypperligt läge för alla läskedryckstillverkare att hoppa på och proklamera att deras energidrycker är överlägsna. Men inte så fort nu, om man häller mjölk i kaffet då?

The study (studien):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5544304/
Citera
2017-11-02, 14:13
Medlem
Ratis avatar
Är det någon som testat Idees kaffe? Det ska tydligen vara bättre för magen.
Citera
2017-11-07, 14:10
Medlem
Jag kör med 90% arabica i en gammal Isomac och skummar ett lager mjölk överst i koppen. Kaffe fäller ut garvsyror och annat otrevligt när det upphettas för mycket.
Håller nere tiden kaffet utsätts för värme värmer alltid upp tom filterhållare, aldrig med kaffe i.
Ett sista lager skummad mjölk fungerar bättre än Gaviscon.
Citera
2017-11-17, 12:16
Medlem
Fjantors avatar
Äntligen en remiss till Ersta under narkos..
Senast redigerad av Fjantor 2017-11-17 kl. 12:25.
Citera
2017-11-22, 12:38
Medlem
Fjantors avatar
Kanske nån kan hjälpa mig.
Har börjat få ett jäkla sug i magmunnen efter jag äter..
Känns förjäkla obehagligt..
Står på 40 mg omeprazol, men tycker inte riktigt att det hjälper.-.
Kan jag prova Andapsin kanske..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in