Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Dessutom verkar varken Mattias Karlsson eller Hanif Bali förstå att deras agerande under vissa omständigheter kan utgöra förtal, alldeles oavsett om det som de påstår är sant eller inte.
Ja om det gäller spridning av bilder eller filmer av sexuell och integritetskränkande art på en utpekad person, eller stor spridning av särskilt integritetskränkande uppgifter av sexuell art. Nu handlar detta om huruvida Amir Nabizadeh har fått uppehållstillstånd på felaktiga grunder. Om det visar sig att han inte har fått uppehållstillstånd på felaktiga grunder, då kan jag tänka mig att det eventuella brottet kan röra sig om förolämpning.
Min alldeles egen personliga bedömning är att Mattias Karlsson kritiserade Polisen för att delta i bilder med personer i ett pågående tjänsteärende. Ett sådant agerande riskerar att skada allmänhetens förtroende för polisen i stort, vilket givetvis är allvarligt.
Mattias Karlsson kunde naturligtvis uttryckt sig på ett annat sätt, men då hade den mediala spridningen uteblivit. Avsikten var troligtvis att det skulle bli en stor medial spridning för att lyfta fram frågan om illegala invandrare.
Det finns ärenden där JO har framfört kritik mot två poliser för att en av dem fotograferades tillsammans med en person i ett pågående tjänsteärende.
JO - Dnr 6011-2015