2017-10-09, 06:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du har fel redan här, jag äger mina aktier, det gör inte banken, följ din egen uppmaning och läs på! Inte mycket mening att fortsätta att läsa resten av ditt dravel när du har fel hela tiden.

Du "äger" inte några aktier, utan har bara indirekta fordringar på aktierna. Vid en kris kan detta visa sig på mycket intressanta sätt.

https://www.americanbanker.com/news/you-dont-really-own-your-securities-can-blockchains-fix-that
2017-10-09, 07:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Du "äger" inte några aktier, utan har bara indirekta fordringar på aktierna. Vid en kris kan detta visa sig på mycket intressanta sätt.

https://www.americanbanker.com/news/you-dont-really-own-your-securities-can-blockchains-fix-that

Du får hålla dig till Sverige nu och förklara vem som äger aktierna om nu inte jag gör det, påståendet var att banken gör det men det är helt fel.
2017-10-09, 07:57
Medlem
Trillskes avatar
Kul graf an Anders Wallström, om den inte plockats upp här redan:
https://pbs.twimg.com/media/DLSnvqJX0AAP82b.jpg

Den ger ju åtminstone lånemaffian en poäng: att bostäder kanske var undervärderade i Sverige på 80-90-talen (bra bit under inflationen, som annars varit en bra ledstång).

Vi ser även att det ger mig en poäng. Notera att det är 2010 jag menar (och redan då menade) att Sveriges planekonomi var på väg att skapa ett monster. Ganska bra träffat.
2017-10-09, 08:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Stackars svenne, nu sprack det verkligen. Kommer du ihåg att jag introducerade dig för dunning-kruger här tidigare? Inte? Så det kan gå.

Det gör det bara än mer komiskt när du inte inser att det stämmer så bra på dig, verkligen träffande som sagt

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Kul graf an Anders Wallström, om den inte plockats upp här redan:
https://pbs.twimg.com/media/DLSnvqJX0AAP82b.jpg

Den ger ju åtminstone lånemaffian en poäng: att bostäder kanske var undervärderade i Sverige på 80-90-talen (bra bit under inflationen, som annars varit en bra ledstång).

Vi ser även att det ger mig en poäng. Notera att det är 2010 jag menar (och redan då menade) att Sveriges planekonomi var på väg att skapa ett monster. Ganska bra träffat.

Nej är det möjligt att priserna har varit för låga någon gång, det här var anmärkningsvärt att höra från en av de största bubbelbabblarna. Tidigare har det hela tiden låtit att alla prisökningar från lägstanivån visar på en osund prisuppgång som visar att det är en bubbla. Jag har ofta ställt frågan hur ni kan veta att inte priserna tidigare var för låga och nu har korrigerats till en sund nivå men aldrig fått några svar på det. Nej en uppgång visar att de är för höga har det låtit hela tiden.

Det är nästan lite skrämmande, snart säger du väl t.o.m. att du har köpt en BR och då när den värsta bubbelbabblaren vänder på klacken finns det skäl att tänka efter.
2017-10-09, 09:03
Medlem
Fris avatar
Citat:
Du har fel redan här, jag äger mina aktier, det gör inte banken, följ din egen uppmaning och läs på! Inte mycket mening att fortsätta att läsa resten av ditt dravel när du har fel hela tiden.
Nej, läs ditt kontoavtal avtal med din bank. Ring banken och fråga. "Dina" aktier är bankens egendom, du har bara en oprioriterad fordran gentemot banken på ett belopp som anses motsvara de aktiernas värde. Aktierna är satta som pant för bankens lån från stora internationella investerare. Banken har ingen täckning eller säkerhet alls för någon kunds aktier.

Pengarna på "ditt" bankkonto har överhuvudtaget aldrig existerat. Bara några få procent av alla insatta pengar på alla bankkonton existerar på riktigt. Om alla skulle ta ut mer än några få procent samtidigt, så går alla banker direkt i konkurs.

Angående lån så håller bankerna så lite som 0.2% i reserv som täckning för lån, mer för bolån, ingenting alls för lån till kommuner. Så om bostadspriserna slutar stiga så ligger alla banker mycket nära konkurs, och alla svenskar upptäcker plötsligt att de inte har några pengar alls och inte äger några aktier, obligationer eller fonder. Bankerna har ingenting alls. De litar till din naivitet!
2017-10-09, 09:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nej, läs ditt kontoavtal avtal med din bank. Ring banken och fråga. "Dina" aktier är bankens egendom, du har bara en oprioriterad fordran gentemot banken på ett belopp som anses motsvara de aktiernas värde. Aktierna är satta som pant för bankens lån från stora internationella investerare. Banken har ingen täckning eller säkerhet alls för någon kunds aktier.

Pengarna på "ditt" bankkonto har överhuvudtaget aldrig existerat. Bara några få procent av alla insatta pengar på alla bankkonton existerar på riktigt. Om alla skulle ta ut mer än några få procent samtidigt, så går alla banker direkt i konkurs.

Angående lån så håller bankerna så lite som 0.2% i reserv som täckning för lån, mer för bolån, ingenting alls för lån till kommuner. Så om bostadspriserna slutar stiga så ligger alla banker mycket nära konkurs, och alla svenskar upptäcker plötsligt att de inte har några pengar alls och inte äger några aktier, obligationer eller fonder. Bankerna har ingenting alls. De litar till din naivitet!

Pinsamt! Banken äger inte aktierna, de tillhandahåller kanske en värdepapperstjänst men aktierna handlas via extern värdepappersdepå.
2017-10-09, 09:10
Medlem
Citat:

Nu hittar du bara på. Aktier, fonder, etc är dina och får inte röras av banken vid konkurs etc.
2017-10-09, 09:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Du fantiserar bara fritt istället för att ta reda på hur det ligger till. Jag har koll på detta och vet att du har tvärfel. Undantaget är pensionsdepåer som t.ex. kapitalförsäkring, där är det inte du som är ägare till aktierna men du är en starkt prioriterad fordringsägare. För vanlig aktiefond depå eller ISK är man däremot ägare till aktierna.

Gör dig inte mer pinsam än vad du redan gjort, ställ en fråga här istället om du vill få svar hur det ligger till: (FB) Tråden om Avanza
2017-10-09, 10:07
Medlem
Citat:
Det gör det bara än mer komiskt när du inte inser att det stämmer så bra på dig, verkligen träffande som sagt

Nej är det möjligt att priserna har varit för låga någon gång, det här var anmärkningsvärt att höra från en av de största bubbelbabblarna. Tidigare har det hela tiden låtit att alla prisökningar från lägstanivån visar på en osund prisuppgång som visar att det är en bubbla. Jag har ofta ställt frågan hur ni kan veta att inte priserna tidigare var för låga och nu har korrigerats till en sund nivå men aldrig fått några svar på det. Nej en uppgång visar att de är för höga har det låtit hela tiden.

Det är nästan lite skrämmande, snart säger du väl t.o.m. att du har köpt en BR och då när den värsta bubbelbabblaren vänder på klacken finns det skäl att tänka efter.

Priserna var inte för låga på 80-talet, de priserna kan förklaras med fundamenta. Jag hittade bolånestatistik på Swedbanks hemsida. 1989-01-23 var tremånadersräntan 11,25 procent.
Förklarar väldigt bra varför priserna var låga då.
Att priserna är höga nu förklaras till stor del av de räntor vi har idag.
Men det förklaras också av att man har sett bostaden som en idiotsäker investering som troligen är mycket dyrare om ett halvår, alltså bör man köpa så fort man kan.
Så fort som människor (många människor) börja tänka att bostaden kanske blir billigare om ett halvår, ja då börjar priserna sjunka. Skulle räntorna höjas kommer priserna definitivt sjunka.

Det är precis som aktiekurser på börsen, de påverkas av räntorna men också av psykologiska faktorer.
2017-10-09, 10:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Priserna var inte för låga på 80-talet, de priserna kan förklaras med fundamenta. Jag hittade bolånestatistik på Swedbanks hemsida. 1989-01-23 var tremånadersräntan 11,25 procent.

Nominell ränta ja men det är inte den verkliga kostnaden och dessutom måste man bedöma framtidsutsikterna när priset sätts och inte bara vad som gäller just då. Eller menar du att man helt ska ignorera de framtida räntorna när man avgör vad som är ett rimligt pris idag?
2017-10-09, 10:13
Medlem
Citat:
De ska väl ändå fortsätta att bo och vara exponerade mot marknaden.

Jo men att som 25 åring köpa en 1a i central Stockholm för 3 miljoner idag är kanske inte så lämpligt om man köper den för att bo i den i 20 år.

Jag skulle iaf inte rekommendera någon att göra det just nu utan att avvakta ett tag eller köpa något billigare en bit utanför Stockholm,
2017-10-09, 10:15
Medlem
Wallenstam ger upp BR-projekt - går inte att sälja - blir hyresrätter

http://cornucopia.cornubot.se/2017/10/wallenstam-ger-upp-br-projekt-gar-inte.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in