2017-10-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag gör den kvalificerade bedömningen att du inte har haft något med 15 åriga pojkar att göra!

Min erfarenhet av tonårspojkar är att de struntar i den slags nyheter som rör styckade kvinnor. De har fullt upp med skolan, kompisar, och olika aktiviteter. 1984 hade vi inte dataspel och datorer. Pojkar var mest ute och rörde sig med kompisarna. Ingen pojke var intresserad av krim eller nyheter, som vi vuxna är. Det fanns knappt någon TV på den tiden, bara nyheter i måttlig mängd.

Att en pojke visade det intresse som Madsen gjorde, och följde en polisutredning, och att polisen dessutom tar upp det, i detta sammanhang efter dryga 30 år, är sensationellt.

Att Madsen var i närheten och följde fallet med japanskan till den grad att det uppmärksammades vid tiden 1984, och att informationen noterades, är anmärkningsvärt, också i belysning av mordet en massa år senare på Kim Wall har hemska likheter.
Skulle någon kvinnlig turist hittas styckad i närheten av där jag bodde när jag gick i 8:an/9:an så tror jag att vi skulle lagt en hel del tid på rasterna att fundera och spekulera. Jag tror nog en eller annan person skulle tagit på sig "Sherlock Holmes-mössa" och börjat spana runt i förhoppningen att kunna vara den som kommer på mördaren. Styckmord är en rätt stor grej, och med färre TV-kanaler mm så tror jag det får en rätt stor genomslagskraft.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och detta borde ju M om någon ha känt till; han kände ju Nautilus utan och innan... Fattar inte hur han plötsligt kunde vara så korkad? Han kan inte ens ha plastat in utrymmet och lagt kroppen på en gammal madrass som fått suga upp det mesta blodet...

Finns ju andra sätt för en man att få med sig kvinnor, än att det måste vara en intervju. Han kunde ha använt en vanlig dejtingsajt. Hade inte behövts många träffar förrän dagens genomsnittskvinna hade följt med till stugan - så oförsiktiga är kvinnor nu. Han var för känd i Danmark för att gå under falskt flagg (med tanke på att kvinnan kunnat berätta för någon vem hon börjat dejta), men om han hade reggat sig på ett svenskt eller tyskt forum och ljugit helt om vad han arbetar med, så hade han kunnat komma undan med falskt namn.

Du spekulerar ju på precis som de i konspirationsforumet, grundat på dina egna fantasier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexcarolinus
Titta närmare på hans kläder - blodfläckar överallt
Hur klarar du av att särskilja blodfläckar från oljefläckar på kläder som används i en hemmabyggd ubåt?
Citera
2017-10-08, 10:38
Medlem
TCGIs avatar
Vet inte varför det antas att vapen, droger eller liknande nödvändigtvis skulle behövas för att initialt få absolut kontroll över situationen. Betänk följande scenario:

PM dyker ner med ubåten, lägger den på havsbottnen och förklarar därefter plötsligt att den kommer att stanna där så länge specifika krav inte uppfylls. Nekar du så blir du kvar i djupet och attackerar du PM så blir resultatet detsamma. Du kan heller inte signalera optiskt, akustiskt eller elektroniskt för att påkalla eventuell hjälp.

Misstänker att många i en sådan situation skulle gör vad som helst för att överleva. Att syna en eventuell bluff där och då, speciellt om PM uppträder förvirrat och/eller hotfullt är för de flesta troligtvis inte förstahandsvalet...
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Nu är det ju lite skevt om man tar Lisa Holm och Kim Wall som exempel då GW lutar sig mot statistik och presenterar det scenario som är mest sannolikt.

I både fallet Lisa Holm och Kim Wall så har något utomordentligt sällsynt inträffat och då funkar inte Leifs metod.

Jag trodde också att Kim dött pga ett närmande som gått snett innan alla dessa sjuka detaljer kom fram. Och i fallet med Lisa Holm så gjorde ju Leif faktiskt en rätt ordentlig pudel angående sin kritik mot polisens utredning när han faktiskt fick ta del av den.

Fast jag tror inte på att statistiken stämmer heller i det här fallet, GW har fuckat upp totalt. Om en man är försvunnen efter att ha varit ensam med en annan man, så är det troligt att det har varit ett slagsmål som gått så långt att den ene dog, ja. Och att den andre skaffade undan kroppen. Såvida det inte är känt att åtminstone den misstänkte gärningsmannen är homosexuell. Men en man och en kvinna, som inte redan är i en etablerad relation (då det skulle kunna vara hustrumisshandel, eller relationsvåld som det heter på PK-språket). Vad FAN skulle det vara om inte sexuellt? Män klipper inte till främmande kvinnor för att de ställer oförskämda frågor.
Senast redigerad av Merwinna 2017-10-08 kl. 10:44.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det skulle kunna vara den tredje som tog henne av daga och som PM eventuellt skyddar av lojalitet. Styckning och städning förmodligen PM.

Vi får se. Döms inte PM för mordet utan bara för styckningen blir den här hypotesen hetare.

Hur KW togs av daga-tja det finns för många sätt för att säga exakt i nuläget.
Om den gnäggar, tänk häst, inte zebra.
Citera
2017-10-08, 10:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Den initiala informationen var att de inte sett skador på de kläder de fått upp. Vilket är något förvånande utifrån att ett av sticken skedde nära före/efter KW dog.

En sexualmördare vill gissningsvis plåga sitt offer i naket tillstånd, eller vad tror du..? Inte alls förvånande att kläderna var intakta med andra ord.
Citera
2017-10-08, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Han har haft verksamhet i närheten där japanskan hittades, så han fanns i området vid tidpunkten men blev inte misstänkt, eftersom det finns likheter med KWs mord så är det inte osannolikt att han trots 15 års ålder begått mordet, kanske i maskopi med sin far.

Med tanke på hur underlig han är, och hans hemska barndom är det ett rimligt antagande att han var iblandad i mordet på japanskan. Att det utreds är självklart, då det vore en märklig tillfällighet att Madsen bara råkade vara i närheten. Inga normala ungdomar håller till i hamnområden hela dagarna, när de är 15 år.

Jag har svårt att tro att hans far som var i 70-års åldern var inblandad. Men det kan ha varit en kamrat som han mördat tillsammans med, om han inte gjorde det själv. Det finns många ruskiga typer kring hamnar och varv. Ingen normal förälder hade tillåtit sin son att vara i sådana miljöer.
Citera
2017-10-08, 10:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
Vet inte varför det antas att vapen, droger eller liknande nödvändigtvis skulle behövas för att initialt få absolut kontroll över situationen. Betänk följande scenario:

PM dyker ner med ubåten, lägger den på havsbottnen och förklarar därefter plötsligt att den kommer att stanna där så länge specifika krav inte uppfylls. Nekar du så blir du kvar i djupet och attackerar du PM så blir resultatet detsamma. Du kan heller inte signalera optiskt, akustiskt eller elektroniskt för att påkalla eventuell hjälp.

Misstänker att många i en sådan situation skulle gör vad som helst för att överleva. Att syna en eventuell bluff där och då, speciellt om PM uppträder förvirrat och/eller hotfullt är för de flesta troligtvis inte förstahandsvalet...

Håller med. Man ger karl'n det han vill, spelar med så mycket man kan, och hoppas att han ska lugna sig efteråt. Sedan går man till polisen när man kommit säkert iland. Det är inte tillfället för feministiska manifest.
Citera
2017-10-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Då får vi se vad Madsen döms till, med tanke på brottets art så borde ju förvaring vara det lämpligaste straffet och förhoppningsvis blir den skeve fan inlåst tills han dör.

Livstid verkar ju alldeles för lindrigt för den fan.

Ja förvaring verkar lämpligt eftersom personer kan hållas kvar tills de har så hög ålder att de inte längre kan utgöra någon fara för någon längre.
Citera
2017-10-08, 10:45
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Med tanke på hur underlig han är, och hans hemska barndom är det ett rimligt antagande att han var iblandad i mordet på japanskan. Att det utreds är självklart, då det vore en märklig tillfällighet att Madsen bara råkade vara i närheten. Inga normala ungdomar håller till i hamnområden hela dagarna, när de är 15 år.

Jag har svårt att tro att hans far som var i 70-års åldern var inblandad. Men det kan ha varit en kamrat som han mördat tillsammans med, om han inte gjorde det själv. Det finns många ruskiga typer kring hamnar och varv. Ingen normal förälder hade tillåtit sin son att vara i sådana miljöer.
Knappast troligt, 2 snorungar som begår ett sådant brott kan inte hålla tyst om det.
Det kommer fram för eller senare, det skryts och pratas osv.
Tror din fantasi är något livlig här.
Citera
2017-10-08, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast vilka är det som skriver om hans intresse? Spekulationer av skribenter som likt vresrosen tror sig veta att inte datorer fanns i mitten av 80-talet...
pfffft....
Jo samhället såg annorlunda ut då. Om inte normal-Svensson hade dator hemma så fanns inte datorer, enligt journalist-världen.

Jag hade en ZX Spectrum och inte långt senare köpte jag en 286:a. Här i Sverige var skolorna fulla av ABC80 och ABC800 som folk lekte med. I Sverige började Compis-datorerna ramla ut och Danmark hade någonting liknande som bl a användes för utvecklingen av den första Turbo Pascal (PolyPascal, dvs innan Borland köpte in rättigheterna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in