Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Det är ju så att minst 5 personer har sett LOP och GM före mordet. Alla dessa ger en liknande bild och tillsammans får det ett mötesscenario.
Det finns inte ett enda känt vittne som säger sig ha sett LOP och GM före mordet att dessa 3 inte upplevdes som ett sällskap eller att de inte sammanträffat före Dekorimahörnan.
Frågan är inte om de är tillförlitliga eller inte, var är de vittnen som säger att det inte var så? Det finns inga sådana vittnen.
Det som har observerats stödjer inte LP.
Ett möte kan innebära många saker. En person kan ha mött upp LOP och tilltalat dem. Dessa uppgifter fanns på plats mycket tidigt. Kommissarie LC åkte ju till Sabb just pga detta på order av GS för att utreda om detta stämde.
Uppgifter om ett möte fanns alltså omgående på mordplatsen av vittnen.
Jag håller helt med dig om att "ett möte" kan betyda många olika saker. Trots att vi alla läser samma vittnesmål och gör våra analyser gång på gång så fort någon tillför någon ny idé eller information så kommer vi till lite olika slutsatser.
Jag har exempelvis oerhört svårt att förlika mig med Walls idé om att någon person "stämt möte" med Palme på en trottoar i centrala Sthlm en vinterkall fredagkväll efter ett biobesök, dvs vid halvtolvtiden på kvällen.
Eftersom vi trots allt talar om Sveriges dåvarande statsminister blir den tanken för mig orealistisk.
Däremot kan en person som befann sig vid Dekorima naturligtvis ha tilltalat paret Palme när de passerade och så att säga hejdat deras framfart i några sekunder. För att därefter avlossa skotten.
Du skriver att inget offentligt känt vittne som sett paret Palme och GM före mordet
inte säger att de var ett sällskap (om jag förstår dig rätt?).
Jag vill påstå att det finns ett sådant vittne. Det bästa vittnet. Inge Morelius. Han säger att GM stod och väntade och "gick upp bakom" när paret Palme passerat honom.
Han säger inte att de var ett sällskap. Eller hur?
Däremot uppfattade Delsborn, Anderstedt och Björkman de tre som ett sällskap vilket inte är ett dugg konstigt då tre personer nära varandra på en trottoar normalt är just ett sällskap.
Vår varseblivning fungerar ju så. Vi tolkar situationer utifrån våra erfarenheter för att snabbt kunna avgöra om läget är lugnt runt omkring oss eller om vi behöver fly pga av annalkande fara. Det sker hela tiden.
"Jaha, där står/går tre personer tillsammans på trottoaren vid färgaffären". 1-2 sekunders registrering och snabb tolkning. Är normalt korrekt. Men nu blev det jättefel.
Att det just denna kväll var ett statsministerpar och en mördare kunde naturligtvis inte en människa förutse.