2017-10-07, 14:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Så det vittnena säger direkt efter mordet kan bortses ifrån och det de säger sedan är efterhandskonstruktioner?

Och det LP säger till en början missförstås och hennes efterhandskonstruktion är i själva verket det hon sade från början?

Jojo det resonemanget känns igen.

All expertis är rörande överens om att de uppgifter som nämns först är de som är närmast sanningen då de är obearbetade av minnet.

Av expertisens beskrivningar av minnet så är det vittnena säger först, och även LPs ord, de som är närmast det de själva uppfattat som sanning.

Vittnena har hållit fast vid det, vilket inte LP gjort.

En intressant detalj är att LP har garderat sig med en brasklapp med utpekandet av CP. Hon har aldrig rakt ut sagt att hon såg att det var han som sköt, det hon säger är att CP passar på den man hon såg vid Dekorima.
Vi missförstår varandra ganska ofta du och jag, men om du inte citerar de vittnen du hänvisar till och förklarar vilka slutsatser du kommit fram till så finns det ingenting för mig att svara på. Att debattera är inte min grej.
Citera
2017-10-07, 15:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Du har fel.

De gör inga egna efterhandstolkningar, möjligen senare, men deras första uppgifter kan, oberoende av varandra läggas hop, och då framstår mer något som liknar ett "möte" än att det inte fanns ett "möte".

IMs uppgift stämmer inte heller väl med vad LP säger om vad som hände före mordet. Det de säger, vilket du själv väldigt ofta påpekar, är var GM stod i skottögonblicket. De säger initialt inget om var GM och LOP var 20-30 sekunder före mordet.

Var i PU säger IM uttryckligen att inget möte mellan LOP och GM fanns?

Det är ju det här jag menar! Tecken på "möte" finns, men det finns inga vittnesuppgifter om att det INTE fanns! Ska man hävda att möresscenariot är fel, måste man stödja det med vittnen som såg att det inte fanns, var är de?

Min retorik grundar sig i det som finns, LPs ord grundar sig i hysterisk panik, och som inte stöds av någon annan.

Men vänta... Om någon ska kunna säga att det inte fanns så måste det vara någon som följer GM och LOP för möjligt kunna göra en negativ observation. Det är väl inte så att man vanligtvis registrerar icke händelser såvitt man inte på något sätt uppmärksammas på deras existens. Om man går på stan en lördagförmiddag så ser man människor på trottoaren. Man reflekterar kanske bara att de inte verkar känna varandra även om de går åt samma håll om man blir tillfrågad om vad man tror om det.
Frågan är hur tillförlitliga de som sett ett möte är och vad de ser. Dels kan avstånd och djup vara bedrägligt, folk som i viss vinkel ser ut att stå nära varandra kan ha distans på några meter emellan. Kan någon ha känt igen LOP och sagt "Tjenare", räknas det som möte även omingen stannar upp nämnvärt och exvis OP av artighet skulle hälsat tillbaka?
Citera
2017-10-07, 15:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vi missförstår varandra ganska ofta du och jag, men om du inte citerar de vittnen du hänvisar till och förklarar vilka slutsatser du kommit fram till så finns det ingenting för mig att svara på. Att debattera är inte min grej.

Att debattera är väl vad detta forum handlar om?

Du, som är insatt i detta, vet mycket väl vilka vittnen jag hänvisar till och vad de säger. Gör man en kronologisk ordning av deras uppgifter, så som man måste göra för att få en större bild än varje enskilt vittne, så framträder ett möjligt mötesscenario. Det är 5 vittnen som man kan göra en vittneskedja av och få detta.
Du och alla förnekare av detta drar slutsatsen att detta är fel då det finns många fler vittnen på plats som inte sett detta. Men, av de kända vittnen då som inte säger sig ha sett detta har inte uppfattat något om vad som föregick mordet. Dessa vittnen har således inte sett någon motsats till mötesscenariot, de har inte sett något alls.
Man kan inte använda andra vittnen då till att motsäger dessa 5 vittnens uppgifter.

Dessutom finns mängder av fler förhör från mordplatsvittnen som vi inte känner till. Att de ännu är hemligstämplade kan man dra en logisk slutsats av.

De ger inte stöd för en motsats till mötesscenariot eller att det var CP som sköt. Då hade de varit offentliga.
Citera
2017-10-07, 16:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men vänta... Om någon ska kunna säga att det inte fanns så måste det vara någon som följer GM och LOP för möjligt kunna göra en negativ observation. Det är väl inte så att man vanligtvis registrerar icke händelser såvitt man inte på något sätt uppmärksammas på deras existens. Om man går på stan en lördagförmiddag så ser man människor på trottoaren. Man reflekterar kanske bara att de inte verkar känna varandra även om de går åt samma håll om man blir tillfrågad om vad man tror om det.
Frågan är hur tillförlitliga de som sett ett möte är och vad de ser. Dels kan avstånd och djup vara bedrägligt, folk som i viss vinkel ser ut att stå nära varandra kan ha distans på några meter emellan. Kan någon ha känt igen LOP och sagt "Tjenare", räknas det som möte även omingen stannar upp nämnvärt och exvis OP av artighet skulle hälsat tillbaka?

Det är ju så att minst 5 personer har sett LOP och GM före mordet. Alla dessa ger en liknande bild och tillsammans får det ett mötesscenario.
Det finns inte ett enda känt vittne som säger sig ha sett LOP och GM före mordet att dessa 3 inte upplevdes som ett sällskap eller att de inte sammanträffat före Dekorimahörnan.

Frågan är inte om de är tillförlitliga eller inte, var är de vittnen som säger att det inte var så? Det finns inga sådana vittnen.

Det som har observerats stödjer inte LP.

Ett möte kan innebära många saker. En person kan ha mött upp LOP och tilltalat dem. Dessa uppgifter fanns på plats mycket tidigt. Kommissarie LC åkte ju till Sabb just pga detta på order av GS för att utreda om detta stämde.

Uppgifter om ett möte fanns alltså omgående på mordplatsen av vittnen.
Citera
2017-10-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Tid är pengar även för en journalist. Men om ngt är på löpsedlarna så kan det vara mödan värt att hålla utkik i en myndighets diarium över in- och utgående skrivelser. Idag måste även myndigheters e-post diarieföras och allmänheten (läs: journalister) har rätt att ta del av dessa diarier.

Men att avläsa diarier är inte alltid lätt för precis som vid bokföring kan man trixa vid diarieföringen. Ett trix är att diarieföra en inkommande känslig handling till myndighetens bibliotek som inte är offentligt enligt lagen: både rubrik och handlingen undanhålls därmed offentligheten. Jag tror att just Försvarsmakten diarieför en del inkommande känsliga Nato-rapporter till sitt bibliotek. Min gissning

Det är en konst att hitta i en myndighets alla diarier och ibland misslyckas även en journalist. Det är mitt svar.

Vad gäller Mordet på Olof Palme så kan det finnas spår i flera diarier om det finns en konspiration. Men ett sådant pussel är poliser inte utbildade att lägga utan hjälp av journalistkåren.

Fast det finns en del jurister inom polisen, som tämligen ofta har erfarenhet av dirarieföring. Så det finns ytterligt goda möjligheter för polis att komma underfund med diariesystematik utan hjälp av journalister, det är knappast heller journalister som sitter och bygger diariesystemen på myndigheterna runt om i landet, utan andra yrkeskategorier så varför skulle just journalister vara oundgängliga för polisens möjlighet att "förstå" ett diarium!?!? Jag skulle snarare säga att det är högst olämpligt att journalister skulle ägna sig åt polisiärt arbete, vi kan väl förfasen inte sitta och självhedra oss för exempelvis efterforskningsförbudet och källskyddet för att ha en journalistkår som viftar med snutbrickor!?!? Det skulle väl vara en jävla bananrepublik?

En helt annan sak är att jag är högst tveksam på att man skulle finna spår av en ev konspiration. Men mer möjligt, och högst värdefullt är väl om man kan hitta något som förklarar något man ansett suspekt så att detta ev kan avföras. Sådant är väl aktuellt allteftersom tiden går och sekretesstider löper ut.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-07 kl. 16:19.
Citera
2017-10-07, 16:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Jag stödjer fullt ut de tankar Gunnar Wall ger i senaste avsnittet av Palme-podden.

Att LP inte skulle ha hörts av någon mellan 1-24 mars är befängt.
Högst troligt hölls ett riktigt längre förhör med LP redan på mordnatten lett av LC för SÄPOs räkning, eller i den roll han hade i händelse av ett kuppförsök.
Citera
2017-10-07, 16:18
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Utdrag ur https://archive.org/details/GeorgeBushAndThe12333SerialMurderRing :

Another Antwerp-based arms-smuggling outfit, Casalee(case lee ltd weapons),
which had been set up originally in Rhodesia in the 1970s to
smuggle arms to the regime of Ian Smith, was involved in
many of the covert arms deals to Iran and Iraq during the
1980s. Its founder and director, John Bredenkamp, eventually
relocated his operation to Britain at the end of the 1980s.

... It was determined, however, that money did change
hands, the primary recipients being three companies who
standardly operated on Bofors' behalf. These three companies
are: Svenska SA, AE Services Ltd., and Pitco.

AE Services is based in Guildford, Surrey, England. AE
Services is owned by a company called Consortium for Infor-
mation Assimilation and Output, which is registered in Va-
duz, Liechtenstein.

AE Services is run by Maj. Robert Wilson, a former Brit-
ish Army officer with the Ghurkha regiment recruited by the
British raj exclusively from Nepal and used in Hongkong.
Today the Ghurkha special forces regiment is stationed in
Britain. According to knowledgeable sources, AE Services
was used by Bofors in efforts to circumvent the Iran-Iraq
arms embargo.

AE Services was contracted by Bofors in November 1985
to get the India deal signed by March 1986. The Bofors pay-
ment was deposited by AE Services in its account at Nord-
finanz Bank in Zurich, Switzerland, from which it is cur-
rently untraceable.

Finns det en gnutta sanning i det här?

Svenska SA?
Senast redigerad av Gothus 2017-10-07 kl. 16:28.
Citera
2017-10-07, 16:23
Medlem
Citat:
Det är ju så att minst 5 personer har sett LOP och GM före mordet. Alla dessa ger en liknande bild och tillsammans får det ett mötesscenario.
Det finns inte ett enda känt vittne som säger sig ha sett LOP och GM före mordet att dessa 3 inte upplevdes som ett sällskap eller att de inte sammanträffat före Dekorimahörnan.

Frågan är inte om de är tillförlitliga eller inte, var är de vittnen som säger att det inte var så? Det finns inga sådana vittnen.

Det som har observerats stödjer inte LP.

Ett möte kan innebära många saker. En person kan ha mött upp LOP och tilltalat dem. Dessa uppgifter fanns på plats mycket tidigt. Kommissarie LC åkte ju till Sabb just pga detta på order av GS för att utreda om detta stämde.

Uppgifter om ett möte fanns alltså omgående på mordplatsen av vittnen.

Eller att någon bara råkar titta upp och haja till inför att hen möter två kända personer och kanske saktar in något, eller t. o. m. stannar upp halvannan sekund?

Mina ögon blöder när jag läser del av ditt inlägg, återkommer senare.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-07 kl. 16:25.
Citera
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

En helt annan sak är att jag är högst tveksam på att man skulle finna spår av en ev konspiration. Men mer möjligt, och högst värdefullt är väl om man kan hitta något som förklarar något man ansett suspekt så att detta ev kan avföras. Sådant är väl aktuellt allteftersom tiden går och sekretesstider löper ut.

Om man undrar hur en konspiration kan ha utfört mordet kan man studera mordet på Kim Jung Nam.
2 st GM och 4 identifierade medkonspiratörer i olika roller påmordplatsen.
Citera
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Finns det en gnutta sanning i det här?

Om jag minns rätt ät historien med Wilson och AE-services bekräftad, som en del av boforsaffären.
Annars innehåller väl en del av "murderring"-filen en hel del knepigt material.
Citera
2017-10-07, 16:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Eller att någon bara råkar titta upp och haja till inför att hen möter två kända personer och kanske saktar in något, eller t. o. m. stannar upp halvannan sekund?

Inte omöjligt.
Citera
2017-10-07, 17:08
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Om jag minns rätt ät historien med Wilson och AE-services bekräftad, som en del av boforsaffären.
Annars innehåller väl en del av "murderring"-filen en hel del knepigt material.
Jo säkert innehåller länken lite gott o blandat men den texten som jag bifogade kan ha lite sanning. Det verkar som att hitta något om AE-services, är svårt. Det tar liksom stopp. Att knyta ihop Bofors-AE-services-Sydafrikaaner-gärningsmännen, är väldigt svårt.

"Pressen på koncernen var våren 1987 enorm. Vid ett av 1 majtalen samma år talade utrikesminister Sten Andersson om Bovfors och lovade att vapenmarodörerna skulle stoppas och att byken skulle tvättas ordentligt och offentligt. Statsminister Ingvar Carlsson var öppet kritisk och SSU:s dåvarande ordförande Anna Lindh ansåg att staten bör äga företag som tillverkar krigsmateriel."

"En glad Björn Eriksson, då generaldirektör för Tullverket, som lämnar presskonferensen i Medborgarhuset 26 maj 1987 med åklagare Stig L. Age bakom sig."

Anna Lindh´s stora förebild och mentor var Olof Palme, var det ifrån honom Anna hade fått sådana idéer?
Känns som om finansminister skulle hamna i kläm om några sådana tankar kom på förslag?
Hur kunde Bofors lyckas med sina smugglingar men inte Ebbe, POK och Östling?

http://nwt.se/karlskoga-degerfors/2016/09/03/statsrad-talar-om-bofors-under
Senast redigerad av Gothus 2017-10-07 kl. 17:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in