2017-10-07, 07:15
Medlem
Crustaceas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack jag har insett det. Samtidigt lär det funnits en del chanser att lära sig i de där trakterna.

Det kan röra sig mer allmänt om en veteranbil men färgen är ju inte för alla. En custombil i så fall.

Jag noterade att Visby hade studentenkortege med veteranbilar, kanske ngt för Mantorp ?

Här E en VW, men så fel kan väl ändå inte vittnena sett¿
Vet ej om den var på bugrun

https://minfil.org/I0gdD6c3bb/IMG_0825.JPG
Citera
2017-10-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crustacea

Det var en grön jetta dom tog i beslag strax efter mordet! Det var ju de såkallade kärleksparet i Skänninge som ägde den!
Citera
2017-10-07, 10:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Näää. Alltså, äldre lär av förklarliga skäl ha mindre problem med att beskriva något sådant. De vet vad en raggarbil är, en jänkare, en amerikansk femtiotalsbil, en cabriolet, en folkparkscirklare, men de kanske tenderar att placera upphottade (custom m.m.) nyare bilar i det facket i brist på bättre epitet.

Sen finns ju lite "mellanformer" i form av tävlingsbilar, sportbilar, street roadster, muskelbilar – vad det kan heta – och sextio- och sjuttiotalsjänkare, som ju förlorat sockrigheten och rymdkarusellvagnskänslan och bara är vräkiga, som kan ställa till det lite. Och veteranbilar från annat håll som kan få samma etikett för det är en cabb och nylackad i skrikig färg.

Men alltså en mintgrön/turkos bil i Sverige i dessa tider lär ju vara antingen en customlackad, en nyproduktion eller en femtiotalare, trol. mest omkr 1956-59. Med undantag som säkert kan räknas till tio-tolv bilar i hela landet. En Karmann-Ghia här, en trettiotalsbuick som futurismlackats eller en Cadillac som retrolackats och sen några garagesprayad lantisskutor och en handmålad Lincoln Continental.

Och sen kanske nån blanklackad Volvo PV, P1800, Amazon i kvällssolsmotljus.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-10-07 kl. 11:07.
Citera
2017-10-07, 12:39
Medlem
"Jag kan inte säga att han skulle ha förbryllat oss på något sätt"
Citat:
Bilden börjar klarna för utredarna kring Mullsjöbon i 20-årsåldern som är misstänkt för det uppmärksammade dubbelmordet i Mantorp i juni.

Men ingenting hittills tyder på att han ska ha begått andra brott tidigare, trots brutaliteten i dubbelmordet. Och just hans ostraffade bakgrund har förvånat många - men inte kammaråklagare och förundersökningsledare Helene Gestrin.

– Jag kan inte säga att han skulle ha förbryllat oss på något sätt. Misstankarna kom visserligen inte att riktas mot honom förrän efter en lång tid, men det är inte samma sak som att han förbryllat oss, säger hon.
...
Mullsjöbons ostraffade bakgrund har chockat många, främst i Mullsjö. Spekulationer om motivet har också varit många, inte minst på nätet och forumet Flashback där dubbelmordet i dag är uppe i över 5 000 inlägg. Men eventuellt motiv är inget som åklagaren heller vill kommentera, och utredarna har inte sett något som får dem att tro att han ska ha begått liknande brott tidigare.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6791822
Citera
2017-10-07, 12:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
"Jag kan inte säga att han skulle ha förbryllat oss på något sätt" https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6791822

Dömd och färdig...

Då var det klart då.

Mest pressen som är förbryllad, att döma av formuleringen: "Mullsjöbons ostraffade bakgrund har chockat många, främst i Mullsjö."

Fan det kommer som en total chock att han var ostraffad. Inte bara tog jag för givet att han hade rånmordet i sig, utan jag trodde han hade begått åtminstone några seriemord tidigare. Jag är fullkomligt Tage på sängen.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-10-07 kl. 12:50.
Citera
2017-10-07, 13:06
Medlem
Citat:
Näää. Alltså, äldre lär av förklarliga skäl ha mindre problem med att beskriva något sådant. De vet vad en raggarbil är, en jänkare, en amerikansk femtiotalsbil, en cabriolet, en folkparkscirklare, men de kanske tenderar att placera upphottade (custom m.m.) nyare bilar i det facket i brist på bättre epitet.

Sen finns ju lite "mellanformer" i form av tävlingsbilar, sportbilar, street roadster, muskelbilar – vad det kan heta – och sextio- och sjuttiotalsjänkare, som ju förlorat sockrigheten och rymdkarusellvagnskänslan och bara är vräkiga, som kan ställa till det lite. Och veteranbilar från annat håll som kan få samma etikett för det är en cabb och nylackad i skrikig färg.

Men alltså en mintgrön/turkos bil i Sverige i dessa tider lär ju vara antingen en customlackad, en nyproduktion eller en femtiotalare, trol. mest omkr 1956-59. Med undantag som säkert kan räknas till tio-tolv bilar i hela landet. En Karmann-Ghia här, en trettiotalsbuick som futurismlackats eller en Cadillac som retrolackats och sen några garagesprayad lantisskutor och en handmålad Lincoln Continental.

Och sen kanske nån blanklackad Volvo PV, P1800, Amazon i kvällssolsmotljus.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Ja du Lonnrot, man kan inte beskylla dig för att inte komma med fantasifulla gissningar.

Att det bara skulle finnas 10-12 bilar i landet som kan falla in i rätt kategori och kulör kan HELT glömma. Det finns enstaka storsamlare som har så många själva- där både både kulör och "modell" stämmer.

Troligen finns det upp mot tusen (kanske fler) bilar som skulle passa in på framförallt kulören som var mycket populär under hela -50 och -60 talet hos ALLA biltillverkare. Ford, Chevrolet, Buick, Oldsmobile, Pontiac, Plymouth, Edsel, Cadillac mfl mfl.
Sedan har vi alla Europeiska biltillverkare......

För att reda ut begreppen lite så är en "Jänkare" givetvis en Amerikansk bil oftast 50-70 tal MEN givetvis faller även alla andra årsmodeller under den benämningen.

Generellt kan man säga att ombyggda -10-20-30 talsbilar är "Hot Rods" medan -40-50-60-70 talsbilar är customs eller rättare sagt Kustoms. (se-George Barris)

En "raggarbil" kan i dagens läge vara precis vilken skitbil som helst då "byraggare" använder sig av vad som helst nu för tiden t ex är Volvo mycket vanligt.

Traditionellt är såklart en "raggarbil" Amerikansk och av -50-60 talsmodell.

Ett exempel. för en lekman kan en Chevrolet Corvette tas för "raggarbil" -sanningen är dock att det är Chevrolets försök att bygga en "sportbil". - en "Jänkare" är det ju oavsett.

Vad jag vill påvisa är att det är ohyggligt svårt att gissa fabrikat på bilen då två människor inte tycker sig se samma sak.
Citera
2017-10-07, 13:51
Medlem
Citat:

Ja det kan det ha varit, färgen kan ju stämma. Med många amerikanska bilar i trakten från motorträffen kan vittnenas minnesbilder av bilen blivit påverkade av detta.
Citera
2017-10-07, 14:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Ja du Lonnrot, man kan inte beskylla dig för att inte komma med fantasifulla gissningar.

Att det bara skulle finnas 10-12 bilar i landet som kan falla in i rätt kategori och kulör kan HELT glömma. Det finns enstaka storsamlare som har så många själva- där både både kulör och "modell" stämmer.

Troligen finns det upp mot tusen (kanske fler) bilar som skulle passa in på framförallt kulören som var mycket populär under hela -50 och -60 talet hos ALLA biltillverkare. Ford, Chevrolet, Buick, Oldsmobile, Pontiac, Plymouth, Edsel, Cadillac mfl mfl.
Sedan har vi alla Europeiska biltillverkare......

För att reda ut begreppen lite så är en "Jänkare" givetvis en Amerikansk bil oftast 50-70 tal MEN givetvis faller även alla andra årsmodeller under den benämningen.

Generellt kan man säga att ombyggda -10-20-30 talsbilar är "Hot Rods" medan -40-50-60-70 talsbilar är customs eller rättare sagt Kustoms. (se-George Barris)

En "raggarbil" kan i dagens läge vara precis vilken skitbil som helst då "byraggare" använder sig av vad som helst nu för tiden t ex är Volvo mycket vanligt.

Traditionellt är såklart en "raggarbil" Amerikansk och av -50-60 talsmodell.

Ett exempel. för en lekman kan en Chevrolet Corvette tas för "raggarbil" -sanningen är dock att det är Chevrolets försök att bygga en "sportbil". - en "Jänkare" är det ju oavsett.

Vad jag vill påvisa är att det är ohyggligt svårt att gissa fabrikat på bilen då två människor inte tycker sig se samma sak.

Tack för klargörandena. Jo jag vet att det finns komplicerande faktorer, men min ansats var ändå att försöka skapa konvergens mot något hanterligt. Om du vill: tolka välvilligt i ljuset av sannolikhet och rimlighet.

Det är nog sant att jag glömde "samlarbilar", men å andra sidan, är det troligt att en sådan varit aktuell här? Tittar man vidare runt lite på nätet så inser man att en ohygglig mängd bilar är förtecknade i föreningar och via träffar och tävlingar och fotojobb och får anses som kända av kännare och andra medlemmar och vänner etc. Dvs. antalet "okända", ännu ej fastslagna, och rimligt relevanta bilar i detta fall måste vara mycket färre än den verkliga totalen. Hur troligt är det att en utställnings- eller samlarbil körs upp på lekanders uppfart i vilket syfte det må vara utan att det efteråt kan fastslås något som liknar ett varför? Hur troligt att en sådan bil används i rånmord utan att ägarens identitet sipprar fram till polisen? Hur troligt att en sådan bil lackas om hastigt och lustigt före eller efteråt i syfte att komma undan med mord – utan att ngn lyfter på ögonbrynet?

Jag skulle säga att tar man bort alla "kända" bilar så återstår det kanske, om inte 10-12, så 20-30. Sen kan man sannolikt räkna bort en del norrländska bilar från det och foka på Mellansverige.

Vad som kanske skulle undkomma radarn lite vore väl ngt nyligen motorrenoverat laduvrak eller en utländsk ägare och besökare.

Detta är funderingar förstås, för att försöka bli klokare.

Sen blir ju kopplingen svårare att göra om bilen inte har ngt med mordet att göra, utan är ngt helt slumpmässigt i form av ngn utländsk besökare till bug-run som kört fel och frågat om vägen, en besökare till stallet som lånat uppfarten eller någon som tuffat förbi och stannat för att be om kylarvatten.

Fabrikatet behöver inte vara avgörande, men jag förstår vad du menar.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-10-07 kl. 14:36.
Citera
2017-10-07, 14:49
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Tack för klargörandena. Jo jag vet att det finns komplicerande faktorer, men min ansats var ändå att försöka skapa konvergens mot något hanterligt. Om du vill: tolka välvilligt i ljuset av sannolikhet och rimlighet.

Det är nog sant att jag glömde "samlarbilar", men å andra sidan, är det troligt att en sådan varit aktuell här? Tittar man vidare runt lite på nätet så inser man att en ohygglig mängd bilar är förtecknade i föreningar och via träffar och tävlingar och fotojobb och får anses som kända av kännare och andra medlemmar och vänner etc. Dvs. antalet "okända", ännu ej fastslagna, och rimligt relevanta bilar i detta fall måste vara mycket färre än den verkliga totalen. Hur troligt är det att en utställnings- eller samlarbil körs upp på lekanders uppfart i vilket syfte det må vara utan att det efteråt kan fastslås något som liknar ett varför? Hur troligt att en sådan bil används i rånmord utan att ägarens identitet sipprar fram till polisen? Hur troligt att en sådan bil lackas om hastigt och lustigt före eller efteråt i syfte att komma undan med mord – utan att ngn lyfter på ögonbrynet?

Jag skulle säga att tar man bort alla "kända" bilar så återstår det kanske, om inte 10-12, så 20-30. Sen kan man sannolikt räkna bort en del norrländska bilar från det och foka på Mellansverige.

Vad som kanske skulle undkomma radarn lite vore väl ngt nyligen motorrenoverat laduvrak eller en utländsk ägare och besökare.

Detta är funderingar förstås, för att försöka bli klokare.

Sen blir ju kopplingen svårare att göra om bilen inte har ngt med mordet att göra, utan är ngt helt slumpmässigt i form av ngn utländsk besökare till bug-run som kört fel och frågat om vägen, en besökare till stallet som lånat uppfarten eller någon som tuffat förbi och stannat för att be om kylarvatten.

Fabrikatet behöver inte vara avgörande, men jag förstår vad du menar.

Nu märks det att det börjar bli rejäl idétorka i tråden minsann .
Vad har det för betydelse hur många bilar som passar in på beskrivningen ?
Det är ju bara en "mintgrön jänkare" som "synts" vid BO:s hem .
Jag förstår inte svamlandet hela tiden om den "mystiska" jänkaren ?
Så länge det inte är klarlagt att bilen har med morden att göra så är den
inget att skriva hundratals inlägg om och om igen .
Citera
2017-10-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Nu märks det att det börjar bli rejäl idétorka i tråden minsann .
Vad har det för betydelse hur många bilar som passar in på beskrivningen ?
Det är ju bara en "mintgrön jänkare" som "synts" vid BO:s hem .
Jag förstår inte svamlandet hela tiden om den "mystiska" jänkaren ?
Så länge det inte är klarlagt att bilen har med morden att göra så är den
inget att skriva hundratals inlägg om och om igen .

Bra där! Varför svamla om färger modeller med mera. Bättre vi försöker trassla upp härvan.Någonstans i de vi diskuterat över lång tid finns lösningen. För min del så funderar jag i vilka andra som skulle kunnat deltagit i brottet för ENSAM det var han helt klart inte .
TICK TACK TICK TACK
Citera
2017-10-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Ja du din dumpundade fan eftersom bilen vart stort fokus i media och i utredningen så hade väl den som ägt bilen trätt fram och sagt chilla om han haft rent mjöl.

Eftersom det vart ett obesvart feågetecken på den jääävla bilen så länge är det ju völdigt sannolikt någon som inte är helt halal där
Dumpundad fan?? kanske jag är vem vet. Det jag menar är att nu har det diskuterats hur mycket som helst om denna förbannade jävla bil och jag menar har det inte löst än så kan vi kanske försöka dra i lite andra lösa trådar tills vi VET något om bil/ägare. Men fortsätt häv ur dig dumheter. Den som sa det var det!

TICK TACK TICK TACK
Citera
2017-10-07, 15:44
Medlem
ElakaSofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Bra där! Varför svamla om färger modeller med mera. Bättre vi försöker trassla upp härvan.Någonstans i de vi diskuterat över lång tid finns lösningen. För min del så funderar jag i vilka andra som skulle kunnat deltagit i brottet för ENSAM det var han helt klart inte .
TICK TACK TICK TACK

Han känns verkligen fel som gärningsman, tänk på Lisa Holm-fallet där hittades Nerjius fru:s DNA inne i trosorna hos Lisa.
Kan tänka mig att EG var lakej; åkte och köpte tejp, tankade bilar och tog ut pengar för att de andra inte skulle synas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in