2017-10-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nånting sånt där har rimlighet över sig. Sen är det frågan hur mycket droger det handlar om.

Vad var det med vilken bågskytteklubb?

Det gjordes en husransakan på Bågskytteklubben i Huskvarna (Öxnehaga?) som polisen var väldigt förtegen kring. Tydligen var BOs dotters sambo, han som hittade dem, aktiv inom bågskytte.
Citera
2017-10-07, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xen1cal
Väl skrivet.

Men om det handlar om skulder för droger hade det väl rimligtvis varit lättare, och mer logiskt, att ta livet av den man var skyldig pengar. Istället för att brutalt mörda ett pensionärspar.

Mördar min sin langare kan man kanske få med sig droger utöver att kvitta skulden.

Kom att tänka på en sak efter det jag skrev. Kan Lekanders ha haft ett välfyllt medicinskåp kanske, många äldre har ju gott om starka preparat hemma.

Tack.
Tror som sagt inte EG var aktiv i själva dödandet, utan han var där för ett rån pga skulder som sedan gick för långt.
Citera
2017-10-07, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jag vet inte, men svågern A*dré jobbar ju för Vattenfall och via länken på hans FB hamnar man i Åtvidaberg, runt 4 mil från Mjölby. Vattenfall Service Nordic känns ju också rätt passande när så mycket handlat om Lekanders vatten.

Sen kanske han inte alls jobbar däruppe utan kring Mullsjö, men det kan ju vara värt att nämna eftersom vi redan har Halvvättern och att frun har koppling till en mintgrön jänkarbilsägare (Oja*suu).

Tror du är helt fel ute här. Har gemensamma vänner med de du nämner och är helt säker på att de inte har med detta att göra.
Inte heller bilen tror jag är rätt.
Citera
2017-10-07, 01:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Tror du är helt fel ute här. Har gemensamma vänner med de du nämner och är helt säker på att de inte har med detta att göra.
Inte heller bilen tror jag är rätt.

Jag dundrar in här lite med en länk rörande motorträffar 2017 som jag sprang på:
https://www.expressen.se/motor/veteranbilar/har-ar-sommarens-alla-biltraffar/

Ju mer jag tänker på det desto osannolikare framstår det att polisen inte skulle ha kunnat hitta bilen. Det var en rejäl träff i Linköping nu i månadsskiftet också. Borde ha viskats en del där.

Nu en möjl dum fråga: kan en custom eller kit car EPA-traktor eller en tävlings- (folkrace) eller utställningsbil eller hyrbanbil av ngt slag vara vad som eftersöks?

EPA-traktorer är väl tillståndsreggade (försäkrade) men de finns kanske inte i ett register polisen sökt i? De har inte plåtar väl?
Citera
2017-10-07, 02:39
Medlem
Citat:
Jag dundrar in här lite med en länk rörande motorträffar 2017 som jag sprang på:

Ju mer jag tänker på det desto osannolikare framstår det att polisen inte skulle ha kunnat hitta bilen. Det var en rejäl träff i Linköping nu i månadsskiftet också. Borde ha viskats en del där.

Nu en möjl dum fråga: kan en custom eller kit car EPA-traktor eller en tävlings- (folkrace) eller utställningsbil eller hyrbanbil av ngt slag vara vad som eftersöks?

EPA-traktorer är väl tillståndsreggade (försäkrade) men de finns kanske inte i ett register polisen sökt i? De har inte plåtar väl?

Denna mystiska bil skulle i princip vad för udda fordon som helst. Att det beskrivs som amerikanare och raggarbil är en tolkningsfråga. Hur vittnen har beskrivit bilen har inte framkommit. Dessa vittnen har gjort sina observationer när de åkte förbi BO:s bostad. Ingen verkar ha stannat till för att ta en närmare titt.
Det enda säkra av dessa vittnesiakttagelser är att det stått ett fordon vid parets bostad som väckt förbipasserandes intresse.
Citera
2017-10-07, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Det gjordes en husransakan på Bågskytteklubben i Huskvarna (Öxnehaga?) som polisen var väldigt förtegen kring. Tydligen var BOs dotters sambo, han som hittade dem, aktiv inom bågskytte.

Är det bekant om någon inom EG:s närmaste delar detta intresse?
Citera
2017-10-07, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Ja. Jag har känt starkt för, sedan augusti, att det rör sig om en man/kvinna. Kanske är det kvinnan som är relaterad till BO?

Hur som är det väldigt svårt att med hjälp av logik försöka placera MGM vid BP. Nu har vi inte att göra med en serie av brott men ett grundantagande vid en geografisk profilering är att man begår brott i områden man är bekant med dvs. i närheten av sin bostad. alt. i närheten av arbetsplats.

Allmänt; Finns det någon person ,som Flashbackdetektiver lyckas gräva fram, och som bor i närheten av Lekanders, alt kan ha vistats där i jobbet?

Detta låter mycket troligt, eller som i en skämtserie där domaren frågade den åtalade.
-"Var det du som tog initiativet?"
Svaret blev då, -"nä jag tog bara guldklockan"!
Citera
2017-10-07, 03:14
Medlem
Crustaceas avatar
Citat:

Jo de har plåtar och är sökbara.
Citera
2017-10-07, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Hmm
*Muttrar och syftar på mitt förra inlägg* Fuck the polis. Jag ska fan hitta kopplingen åt dom.

Familjen. Paret var alltså angerade i idtotten i samhället. Tor jobbade på folkhögskola och var enligt mina källor snäll och omtyckt. Och folk som jobbat på citygross säger att Anki var trevlig. Jag tror inte kopplingen ligger här. Då tror jag den varit funnen.
Antingen tror jag den ligger mycket längre tillbaka. Kanske tidigare jobb, tidigare fritidsintresse. Eller kanske något litet special intresse ingen tänk på. Frimmärksammlingar, myntsammlingar, schak, skalbaggar etc etc.

By the way: satt och fikade med en kompis och hon frågade om hur det gick i mordet. Jag berättade lite, och Visar en bild på stallflickan. Hon kollar på den noga och säger att hon tycker sig se ett ansikte till vid dörren. Fast vad konstigt säger hon han har ju skägg och såndär snurrad musstage. Vet ni vad? Vår vän Miss L: pojkvän har en bror som har just en sådan på en av bilderna på Facebook. Han har desutom ett par bröder/familj/ släkt med ett efternamn som enligt Google är från Ukraina.
Och där kommer det förbannade öststatsspåret igen ....DET är inga öststatare som gjort detta .... LÄGG NER!
Citera
2017-10-07, 06:09
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Visst lämnar elektroniska transaktioner spår men om dessa går till en återvändsgränd eller anonym mottagare blir det värre.

Om nu lille Edvin hade planerat att beröva paret på dess kontoinnehav hade detta inte varit några problem. Det hade räckt med deras kontokort, vilka förmodligen var anslutna till någon betaltjänst.

Hade han tillgång till parets internetkopplade dator är det bingo. Det behövs inga konstiga program eller konton i andra länder. Han genomför en skentransaktion genom köp av någon sken -valuta, -aktie eller -tjänst.
Det som är vanligast ljust nu är skenvalutan Bitcoin men det finns ett flertal alternativ.

Nu gjorde inte lille Edvin detta utan ev. valde det mer riskfyllda sättet med begränsat uttag i bankomat.
Förstår inte hur man skulle kunna köpa aktier eller bitcoins anonymt. Förklara gärna.
Citera
2017-10-07, 06:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crustacea
Jo de har plåtar och är sökbara.

Tack. Tänkte ändå det kunde vara av värde att lemma in EPA-traktorerna bland jänkarna. Men bondpojkarna tröttnar väl på sina epor när de blir 18 ock rånmordsmyndiga, eller?

Fast något sådant kan teoretiskt ändå ha varit på lekanders uppfart. Tänkt present till barnbarn? (Fast de var väl små än?)
Citera
2017-10-07, 06:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Denna mystiska bil skulle i princip vad för udda fordon som helst. Att det beskrivs som amerikanare och raggarbil är en tolkningsfråga. Hur vittnen har beskrivit bilen har inte framkommit. Dessa vittnen har gjort sina observationer när de åkte förbi BO:s bostad. Ingen verkar ha stannat till för att ta en närmare titt.
Det enda säkra av dessa vittnesiakttagelser är att det stått ett fordon vid parets bostad som väckt förbipasserandes intresse.

Tack jag har insett det. Samtidigt lär det funnits en del chanser att lära sig i de där trakterna.

Det kan röra sig mer allmänt om en veteranbil men färgen är ju inte för alla. En custombil i så fall.

Jag noterade att Visby hade studentenkortege med veteranbilar, kanske ngt för Mantorp ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in