2017-10-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L1on
Hej allihopa.

....

Vilken bank ska man kolla med?

Tusen tack för svar.

SEB.
Blev nekad av samtliga banker pga lönen förutom hos SEB, lånesumman blev inte hög men det blev ett bolånelöfte i alla fall.
Citera
2017-10-05, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Har säkert 30 ansökningar hos UC och har aldrig ens fått en kommentar om det hos bankerna.
Hur låter folk när de kontaktar banken för att de överhuvudtaget ska ta upp en sådan irrelevant grej?
Testa att bete er som folk och var hövlig så bör det inte vara något problem (förutsatt att ni inte åker till banken iklädd en sliten hoodie med trycket "I drive Volvo" och ett par pösiga mjukisbyxor..)

Jo jo skall du låna till en ny elcykel så betyder inte antalet UC något, men har Du låg lön och har många ansökningar och skall ta ett högt lån så tyder det på att Du gjort många försök att få lån. Dvs en anledning att tacka nej !!
Citera
2017-10-05, 18:10
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Har säkert 30 ansökningar hos UC och har aldrig ens fått en kommentar om det hos bankerna.
Hur låter folk när de kontaktar banken för att de överhuvudtaget ska ta upp en sådan irrelevant grej?
Testa att bete er som folk och var hövlig så bör det inte vara något problem (förutsatt att ni inte åker till banken iklädd en sliten hoodie med trycket "I drive Volvo" och ett par pösiga mjukisbyxor..)

De flesta kreditupplysningar är sådana som inte syns. Köper du t.ex. någonting på faktura eller tecknar ett abonnemang så kommer det inte synas när banken gör en kreditupplysning på dig.
Citera
2017-10-05, 18:24
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Va? Varför det? Hur menar du att det fungerar?
Såhär är det: Varje gång du gör en kreditupplysning på någon så görs en anteckning om att kreditupplysning är gjord. Om en person har väldigt många kreditupplysningar på sig på kort tid så ser det lite "märkligt" ut för någon som sedan i sin tur ska låna ut krediter till dig.

Omvänt...undrar om det inte skulle kunna vara ett sätt att jävlas med nån som ska köpa hus, att göra 20-talet kreditupplysningar inom en månad på personen...antagligen.
Citera
2017-10-05, 21:05
Medlem
Den gamla myten om kreditupplysningar som bankerna lyckats tuta i sina kunder.

Har man inga kreditupplysningar så vet banken att det saknas konkurrens och man kan anpassa sitt erbjudande därefter.

Sjukt att folk går på detta fortfarande.
Citera
2017-10-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Såhär är det: Varje gång du gör en kreditupplysning på någon så görs en anteckning om att kreditupplysning är gjord. Om en person har väldigt många kreditupplysningar på sig på kort tid så ser det lite "märkligt" ut för någon som sedan i sin tur ska låna ut krediter till dig.

Omvänt...undrar om det inte skulle kunna vara ett sätt att jävlas med nån som ska köpa hus, att göra 20-talet kreditupplysningar inom en månad på personen...antagligen.

Fast det där stämmer inte heller. Det beror helt på vilken typ av kreditupplysningar och bolagen som tagit dom.
Rimligen så bör man få ett gäng när man ska kolla bolån då man som konsument bör undersöka mer än en bank.

Därmot om man har en massa från smsa-låna-bolag så kan absolut bankerna knorra lite.
Men att ha många kreditupplysningar innebär inte per automatik att dom nekar en eller att det ser märkligt ut.
Citera
2017-10-06, 21:19
Medlem
Bronixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Va? Varför det? Hur menar du att det fungerar?

Ju fler "UC" upplysningar du har så framstår du som mer desperat att vilja låna pengar pga att du frågar många låneinstitut samtidigt ungefär.Det innebär att du är mindre trovärdig för den andra än den första frågade om du fick ett nej av det första låneinstitutet.
Citera
2017-10-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dankorelius
Det stämmer med min erfarenhet. Där kunde man faktiskt visa och förklara hur inkomster och utgifter för hushållet sett ut under de senaste åren. Inte som hos Swedbank.

Situationen vi hade då var att jag jobbade heltid med skaplig lön på ca 27k före skatt, min fru studerade.
Vi bodde i en hyresrätt som konstade ca 5,5k/månad i hyra.
Vi bokade möte på Swedbank och diskuterade lånelöfte, och nej det skulle inte vara något problem att låna till lägenheter runt 500-750k klassen då vi hade ca 200k i handpenning.
Vi hittade en lägenhet för 480k men riktigt låg månadskostnad. Med lånet beräknade vi total driftskostnad till ca 5200kr dvs något lägre än hyresrätten vi hade.
Nu gick vi till banken igen och ville fixa lånet, men fick prata med en annan person där.
Då var det plötsligt omöjligt för ett gift par att låna om bara en hade inkomst, och hon visade schabloner på mat, kläder,nöjen m.m som låg upp mot 50% högre än vad vi kunde bevisa att vi lagt de senaste 5 åren. Det var lönlöst, gick verkligen inte att diskutera för "brytpunkter är brytpunkter" som hon sa.

På Handelsbanken tvärs över gatan var det inget som helst problem att få lånet. Har efter det inte satt min fot på Swedbank och kommer inte att gör det heller.

Hade SEB innan Handelsbanken. SEB ville inte ens diskutera hur min ekonomi såg ut. Dom tittade bara på sina schabloner och vägrade ens lyssna.

Handelsbanken däremot lyssnade och beviljade lån.

Det är riktig kul att idag prata med SEB när dom försöker sälja på mig sina produkter. Dom har inget att hämta hos mig vilket jag förklarar. Har avslutat allt förutom några konton som lever kvar.
Citera
2017-10-07, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Jo jo skall du låna till en ny elcykel så betyder inte antalet UC något, men har Du låg lön och har många ansökningar och skall ta ett högt lån så tyder det på att Du gjort många försök att få lån. Dvs en anledning att tacka nej !!

Lånar endast till bostäder..

Citat:
Ursprungligen postat av JohnRoe
De flesta kreditupplysningar är sådana som inte syns. Köper du t.ex. någonting på faktura eller tecknar ett abonnemang så kommer det inte synas när banken gör en kreditupplysning på dig.

Kan ju förklara en del. Har dock rätt många hos bankerna också i och med att jag sökt bra villkor, enda kommentaren jag fått från en bank är att "så länge som det är 'seriösa banker' som du tagit UC hos så är det inga problem"
Citera
2017-10-07, 09:45
Medlem
Katzyns avatar
Vår bank (Nordea) räknade utan problem på ett ganska saftigt OB uppepå grundlönen. Detta baserades då huvudsakligen på årsinkomst, alltså vi kunde visa att min sambo år efter år haft en årsinkomt som vida översteg hans grundlön. Så det är väl mitt tips, om ni jobbat tillräckligt länge dvs. Att ange årsinkomst istället för grundlön under förutsättning att en kreditkoll av er verkligen visar en så pass hög årsinkomst för iaf några år bakåt.
Citera
2017-10-07, 11:26
Medlem
Av egen erfarenhet så är ålandsbanken mest tillmötesgående vid rörliga löner, så länge du kan bevisa att det varit så under en lång tid så att det finns en tydlig trend. Ålandsbanken är den enda bank jag hört om som accepterat provision som inkomstkälla.
Citera
2017-10-07, 11:56
Medlem
utan.att.stannas avatar
Usch för Swedbank, främst, är min erfarenhet. Ett års studier två år bakåt och 2% som saknades på tänkta kontantinsats gick absolut inte för sig. Helt omöjliga. Hånfulla var de också. Och nej, jag var inte ohyfsad utan fräsch och fint klädd. Nordea i det stora hela samma. Ringde SBAB, skickade in lönespeccar och arbetskontrakt, köpte en vecka efter lägenhet med enbart 5% i kontantinsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in