2017-10-05, 04:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tutlur
Maffian sägs låna ut utan större säkerhet. Men de tillämpar även striktare betalningskrav så du får själv avgöra om det är värt det.
Är det Ali-khan maffian man ska vända sig till då?
Citera
2017-10-05, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L1on
Hej allihopa.

Jag och min sambo har hittat en lägenhet som vi skulle vilja köpa, den kostar 1,87 miljoner kronor och handpenningen har vi redan.

Problemet är att vi både jobbar som säljare i butik. Vi är båda skrivna på 80%, vilket motsvarar en grundlön på runt 16500 före skatt. Jag och min sambo har både bonus, provision och OB. Vi plockar ut minst 19000 efter skatt varje månad, senaste lönen för mig var på 28000 efter skatt.

Men, banken säger fortfarande nej. Jag har kollat med SBAB, Danske Bank och Ica Banken. Grundlönen är det ända de kollar på, har någon varit i samma sits?

Vi kommer aldrig få lån då jag själv förstår att 16000 före skatt är inget att hurra för.

Vilken bank ska man kolla med?

Tusen tack för svar.
Nu är väl det tråkigt i sig att ni inte får köpa eran lägenhet, men tänk på det att i dagens samhälle så är det inte banken som gör "oss" en tjänst med att låna ut "sina" pengar, det är vi som gör dem en tjänst. Gör dem då bedömningen att ni inte kommer att kunna betala tillbaka så kanske det borde var en tankeställare.

Om inte annat, så försök att få till en större handpenning innan ni ska köpa, tex sälj bilen eller liknande.
Citera
2017-10-05, 08:13
Medlem
warp10s avatar
öka handpenningen så ni behöver låna mindre? betala av eventuella andra lån, typ csn, bil, krediter mm.. SEB´s lånekalkyl hatar att man har andra lån.
Citera
2017-10-05, 08:32
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L1on
Kanske det finns en chans ändå?
Är det bara den lägenheten som duger? Ni kanske kan hitta något billigare alternativ i ett annat område eller lite sämre standard?
Citera
2017-10-05, 08:46
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
Ju fler ansökningar desto mindre chans att beviljas

Va? Varför det? Hur menar du att det fungerar?
Citera
2017-10-05, 09:16
Medlem
Celiakis avatar
Kontakta en ny bank och så tar ni förra årets inkomst ni deklarerade för och delar på 12. Det är er månadslön. När banken tar en kreditkontroll så ser de att ni faktiskt tjänar säg 300 000 kr per år. De kommer då godkänna er låneansökan. Uppge inte nåt om ur många procent ni jobbar etc. De vill inte ha något intyg om ni kan visa upp deklarerad inkomst. Alla säljare och mäklare som i princip har 0 kr i fast inkomst måste även göra på detta sätt. Det är inte fel, ni tjänar ju faktiskt den högre summan.
Citera
2017-10-05, 09:27
Medlem
RolfPeterAnderssons avatar
Köp inte lägenheten. Låt bli att ta ett lån.
Citera
2017-10-05, 09:30
Medlem
En bra kontantinsats hjälper alltid, hur mycket har ni nu... 15% av köpeskillingen?

Om ni har 16500 brutto men tjänar minst 19000 netto så antar jag att ni jobbar en hel del övertid, kanske dags att ta ett snack med arbetsgivaren om att gå upp i tid även på pappret?

Annars håller jag med övriga, ta föregående års taxerade inkomst och dela på 12. Uppge det som månadslön.

Jag jobbar deltid men vid kontakt med banken tar jag alltid ett intyg från lönekontoret, där står det 100% tjänstgöringsgrad. Så för mig är det åt andra hållet...
Citera
2017-10-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Försiktigt med ansökningar nu. Men ni borde ju ha kollat med Swedbank, Nordea etc först.

Tala för er.

Har säkert 30 ansökningar hos UC och har aldrig ens fått en kommentar om det hos bankerna.
Hur låter folk när de kontaktar banken för att de överhuvudtaget ska ta upp en sådan irrelevant grej?
Testa att bete er som folk och var hövlig så bör det inte vara något problem (förutsatt att ni inte åker till banken iklädd en sliten hoodie med trycket "I drive Volvo" och ett par pösiga mjukisbyxor..)
Citera
2017-10-05, 11:53
Medlem
Om du nu verkligen har så mycket cash, varför ökar ni inte kontantinsatsen för att kompensera och därmed sänka lånesumman?
Citera
2017-10-05, 15:16
Medlem
dankoreliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Prata med Handelsbanken. Säg som det är. Dom är mer flexibla än övriga banker och stirrar sig inte blinda på schabloner och normer.

Det stämmer med min erfarenhet. Där kunde man faktiskt visa och förklara hur inkomster och utgifter för hushållet sett ut under de senaste åren. Inte som hos Swedbank.

Situationen vi hade då var att jag jobbade heltid med skaplig lön på ca 27k före skatt, min fru studerade.
Vi bodde i en hyresrätt som konstade ca 5,5k/månad i hyra.
Vi bokade möte på Swedbank och diskuterade lånelöfte, och nej det skulle inte vara något problem att låna till lägenheter runt 500-750k klassen då vi hade ca 200k i handpenning.
Vi hittade en lägenhet för 480k men riktigt låg månadskostnad. Med lånet beräknade vi total driftskostnad till ca 5200kr dvs något lägre än hyresrätten vi hade.
Nu gick vi till banken igen och ville fixa lånet, men fick prata med en annan person där.
Då var det plötsligt omöjligt för ett gift par att låna om bara en hade inkomst, och hon visade schabloner på mat, kläder,nöjen m.m som låg upp mot 50% högre än vad vi kunde bevisa att vi lagt de senaste 5 åren. Det var lönlöst, gick verkligen inte att diskutera för "brytpunkter är brytpunkter" som hon sa.

På Handelsbanken tvärs över gatan var det inget som helst problem att få lånet. Har efter det inte satt min fot på Swedbank och kommer inte att gör det heller.
Citera
2017-10-05, 16:04
Medlem
Fick ni lånet? Sen verkar det finnas en hel del bostäder ute just nu, var någon som skrev om att det inte var en bra affär på kort sikt o köpa en bostadsrätt just nu, men man köper inte alltid saker för att tjäna på det snabbt, köper man en bostadsrätt, lär man ju bo där 10år iaf... Så även om priserna på bostäder har slutat skjuta i höjden (Tack o lov) så tjänar man ju in på annat sätt, närhet till jobbet/gymmet/matbutiken kanske lr andra fördelar.
Senast redigerad av Theterm95 2017-10-05 kl. 16:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in