Citat:
Ursprungligen postat av
36th
Prata med Handelsbanken. Säg som det är. Dom är mer flexibla än övriga banker och stirrar sig inte blinda på schabloner och normer.
Det stämmer med min erfarenhet. Där kunde man faktiskt visa och förklara hur inkomster och utgifter för hushållet sett ut under de senaste åren. Inte som hos Swedbank.
Situationen vi hade då var att jag jobbade heltid med skaplig lön på ca 27k före skatt, min fru studerade.
Vi bodde i en hyresrätt som konstade ca 5,5k/månad i hyra.
Vi bokade möte på Swedbank och diskuterade lånelöfte, och nej det skulle inte vara något problem att låna till lägenheter runt 500-750k klassen då vi hade ca 200k i handpenning.
Vi hittade en lägenhet för 480k men riktigt låg månadskostnad. Med lånet beräknade vi total driftskostnad till ca 5200kr dvs något lägre än hyresrätten vi hade.
Nu gick vi till banken igen och ville fixa lånet, men fick prata med en annan person där.
Då var det plötsligt omöjligt för ett gift par att låna om bara en hade inkomst, och hon visade schabloner på mat, kläder,nöjen m.m som låg upp mot 50% högre än vad vi kunde bevisa att vi lagt de senaste 5 åren. Det var lönlöst, gick verkligen inte att diskutera för "brytpunkter är brytpunkter" som hon sa.
På Handelsbanken tvärs över gatan var det inget som helst problem att få lånet. Har efter det inte satt min fot på Swedbank och kommer inte att gör det heller.