Citat:
Ursprungligen postat av
Fuggetabowdit
5,56 finns i expanderande sp att köpa i USA.
Ingen har ifrågasatt det.
Citat:
5,56 är likvärdig med 223 som är en klass 2 kaliber. Klass 2 används vid rådjursjakt och för inte användas på högvilt då anslagsenergin anses otillräcklig Jag tror fö inte att hans gevär var kamrade i 5,56 utan i 223.
Ja, och återigen, vad har det med skjutningen i Las Vegas att göra, vad vill du ha sagt? Att man är rymdödla om man beger sig ut på masskjutning med mindre än klass 1-ammunition?
Citat:
Du är tydigen inte påläst i ämnet så jag vill att du plockar fram en källhänvisning till ditt påstående.
Det var du som kom med det ogrundade och obegripliga påståendet att, citat, "skjutavståndet vid krig är uträknat till 200m för 5,56 och 300m för 7,62." Vad i mitt svar på detta önskade du källhänvisning till? Siktesmärkningen på ak5? Du har väl gjort lumpen? Om inte,
varsågod.
Citat:
Skador upptar resurser för fienden. Döda begraver man på plats. Vad tror du är mest kostsamt?
Ja, jag nämnde ju just det. Ett logistiskt teoretiserande som är ointressant i såväl praktisk strid som vid massmord.
Citat:
Vapnet blir tyngre och svårare att hålla under längre eldgivning. Han var dessutom 64 år. Jag hade kastat kikaren om jag tänkt meja ner med automateld under en längre tid.
Trams. Det handlar bara om som allra mest ett par hekton på ett redan lätt vapen som vem som helst kan skjuta, om något ger den lilla extra vikten bättre stabilitet. Bra riktmedel är i vilket fall på inget sätt en nackdel. Rödpunktsikte, som jag vill minnas syntes på någon bild, skulle jag gärna ha när det som i detta fall är ganska mörkt även om jag skulle skjuta uteslutande automat. Hur som helst säger de monterade siktena inte ett piss om motivbild eller vilka rymdödlor som
egentligen låg bakom allt. Det är ingen "anomali".
Citat:
Googla på 5,56 sp och se vad du får upp. Det är ingen bristvara direkt. Det krävs heller ingen speciell licens för den.
Ingen har hävdat att det är en bristvara. Det är däremot mer ovanligt än helmantlad i denna kaliber, och det ger inte nödvändigtvis någon fördel. Men först och främst säger ammunitionsvalet ingenting om Paddocks motiv eller vilka rymdödlor som
egentligen sköt.
Citat:
Vilken tid och vilken risk?
Tiden det kan ta att beställa jaktammunition i NATO-kalibrar och bulk om tusental istället för att bara köpa några kilon FMJ hos närmsta handlare, och risken med att någon får upp ögonen för att någon dåre i onödan köper jaktammunition i bulk. Visst, dessa faktorer kan vara försumbara, men min poäng är att så är även "fördelen" med att använda något annat än vanlig helmantlad am vid en masskjutning (som vi inte ens vet planerades vid inköpstillfället/-na).
Han var miljonär, varför inte bara köpa EN JEVVLA MASSA BAZOOOKAS Å KULSPRUTER Å FLYGPLAN O SÅNNA FRÄCKA GREJER istället för att tramsa med AR-15-kloner med bumpfire-kolvar?

Varför körde valfri muhammedansk gågatumejare Nissan istället för Ford, vad kan det ligga för sinistra masterminds bakom en sådan anomali?
Kort sagt, vapendetaljerna säger ingenting om motiv eller vilka rymdödlor som egentligen ligger bakom allt.
Det. Är. Ingen. "Anomali".
Citat:
Titta på skottvinnkeln. Han sköt från en hög höjd och inte i marknivå. Fast det fattar du nog inte att sp gjort långt sthörre skada än fmj.
Vinkeln ser ut att vara mindre än 45°. Så länge han inte skjuter rakt ned från en helikopter kommer de flesta kulor att träffa fler än en människa i början när de står tätt intill varandra. SP skulle sannolikt ha dödat
de som dog av direktträff snabbare, och skadat
de som skadades av direktträff allvarligare.
Det är
hypotetiskt möjligt att SP kunde ha dödat och skadat fler -
eller färre - än vad FMJ gjorde, men det är ett hypotetiskt resonemang som återigen inte säger något om motiv eller om vilka rymdödlor som egentligen sköt.