2017-10-06, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Fel!

Betraktar man stjärnhimlen på norra delen av vårt halvklot, vänd mot söder, så rör den sig alltid medurs!

Jag har sett med egna ögon att så inte är fallet. Varför går du inte ut och tittar själv? Sitter du inspärrad?
Citera
2017-10-06, 14:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
The supposed "South Pole star," Southern Crux and other outer constellations conversely can NOT be seen from every point in the Southern Hemi"sphere" the way Polaris can from every point in the North.
Självklart inte, eftersom Södra korset och andra konstellationer på södra himlen inte befinner sig där himlens sydpol är. Det finns ingen Syd-polstjärna, den södra stjärnhimlen roterar runt en punkt där det inte råkar finns någon stjärna motsvarande polstjärnan på norra stjärnhimlen.
Citera
2017-10-06, 14:38
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Jag har sett med egna ögon att så inte är fallet. Varför går du inte ut och tittar själv? Sitter du inspärrad?

Var på den norra sidan av halvklotet befann du dig på, när du förment såg stjärnhimlen röra sig moturs när du tittade mot Syd?

Frågar dig, eftersom jag då ska be nån vän kolla upp detta, så att dina byxor dras ner än mer...
Senast redigerad av Död o återfödd 2017-10-06 kl. 14:40.
Citera
2017-10-06, 14:43
Medlem
Citat:
Var på den norra sidan av vårt halvklot befann du dig på, när du förment såg stjärnhimlen röra sig moturs när du tittade mot Syd?

Frågar dig, eftersom jag då ska be nån vän kolla upp detta, så att dina byxor dras ner än mer...

Varför kollar du inte själv? Jag befinner mig i mellersta Sverige.
Du tror alltså att månen börjar till synes vandra åt vänster i stället för åt höger på himlen bara för att du vänder dig om. Och visarna på en klocka börjar gå baklänges om du vänder dig om? Hur känns det som vuxen man(?) att veta att man är mer korkad än en sexåring?
Citera
2017-10-06, 14:51
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Varför kollar du inte själv? Jag befinner mig i mellersta Sverige.
Du tror alltså att månen börjar till synes vandra åt vänster i stället för åt höger på himlen bara för att du vänder dig om. Och visarna på en klocka börjar gå baklänges om du vänder dig om? Hur känns det som vuxen man(?) att veta att man är mer korkad än en sexåring?

Man ser aldrig månen när man tittar mot Nord från Sverige!

(Därmed kan du inte se dess gång från höger till vänster!)

Däremot stjärnhimlen kan du se även när du tittar mot Nord, och är du inte helt blind, så ser du stjärnorna vandra åt vänster istället för åt höger! Tittar du mot Syd, så rör de sig givetvis från vänster till höger!

Okej?

Varför deltar du överhuvudtaget i astronomiska diskussioner, när du uppenbarligen är så totalt novis?

Eller kan det vara så enkelt, putteo, att du bara gillar att trolla och sabotera diskussioner?
Senast redigerad av Död o återfödd 2017-10-06 kl. 15:08.
Citera
2017-10-06, 15:12
Medlem
Citat:
Man ser aldrig månen när man tittar mot Nord från Sverige!

Helt korrekt. Däremot måste den ju börja röra sig åt det hållet då den följer resten av stjärnhimlen och denna plötsligt börjar rotera åt ett annat håll. Titta på valfri stjärna i stället då.

Citat:
Däremot stjärnhimlen kan du se även när du tittar mot Nord, och är du inte helt blind, så ser du stjärnorna vandra åt vänster istället för åt höger! Tittar du mot Syd, så rör de sig givetvis från vänster till höger!

Okej?

Nej, för så är inte fallet. Stjärnor rör sig skenbart från vänster till höger alldeles oavsett vilket håll du tittar åt. Vilket det även skulle på en platt jord. Däremot visar den omvända rotationen på södra halvklotet att jorden är klotformad. Gå ut och titta själv ikväll, om din vårdare tillåter.

Citat:

Varför deltar du i astronomiska diskussioner, när du uppenbarligen är totalt novis?

Eller kan det vara så enkelt, putteo, att du bara gillar att trolla och sabotera diskussioner?

Kan lova dig att jag har betydligt mer utbildning än vad du har. Dessutom är detta ingen astronomisk diskussion utan en galen konspirationsteori som saknar all bäring i verkligheten.
Citera
2017-10-06, 15:12
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Geocentrismen är inte alls ett vetenskapligt faktum. Visst kan man placera en referens på jorden och se himlakropparna röra sig i märkliga banor men det är inte så det funkar. Planeterna roterar runt sina gemensamma masscentrum. Eftersom solen har så galet mycket mer massa än alla planeterna ihop så kommer den att vara masscentrum i solsystemet, dvs planeterna roterar runt solen.

Är det något som är ovetenskapligt så är det ditt dravel.

Snicksnack!

Vår platta cirkelrunda jordskiva sträcker sig miljarder kilometer (alltså långt bortom Antarktis isbarriär runt jorden i Syd), och har därmed mycket mer massa än den kring jorden spiralkretsande solen, som för övrigt, precis som månen, är mycket mindre och mycket närmare jorden än vad frimurarorganisationen NASA hävdar!
Senast redigerad av Död o återfödd 2017-10-06 kl. 15:15.
Citera
2017-10-06, 15:17
Medlem
madtops avatar
Citat:
You can however see Polaris, Ursa Major/Minor and other Northern constellations from every point on Earth all the way to the Southern Tropic of Capricorn.

Polstjärnan är ett ypperligt bevis för att jorden är en sfär, den är synlig lika många grader över horisonten som den breddgrad betraktaren befinner sig på. Vid 60:e breddgraden hittar man stjärnan 60 grader över horisonten, vid 30:e breddgraden är den 30 grader över horisonten och vid ekvatorn är den precis vid horisonten. Vid södra vändkretsen är den inte synlig alls eftersom del då döljs av "krökningen".

Jag uppmanar alla som verkligen vill veta vilken form jorden har att studera polstjärnan. Observerar ni det jag beskriver ovan så vet ni att jorden är en sfär, ovan är ett bevis för att jorden är en sfär.

Om ni däremot inte vill veta utan föredrar att fortsätta att tro så bör ni lyssna på DoÅ's förvirrade predikningar.
Citera
2017-10-06, 15:18
Medlem
Citat:
Snicksnack!

Vår platta cirkelrunda jordskiva sträcker sig miljarder kilometer (alltså långt bortom Antarktis isbarriär runt jorden i Syd), och har därmed mycket mer massa än den spiralkretsande solen, som för övrigt, precis som månen, är mycket mindre och mycket närmare jorden än vad frimurarorganisationen NASA hävdar!

Bevis på jordens massa, solens storlek och avstånd tack!

Dessutom vet du att dessa storheter har varit kända sedan långt innan NASA existerade, så varför drar du överhuvudtaget in dem? Alla värdens riktiga forskare och vetenskapsmän håller med om konsensus i detta ämne.
Citera
2017-10-06, 15:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Snicksnack!

Vår platta cirkelrunda jordskiva sträcker sig miljarder kilometer (alltså långt bortom Antarktis isbarriär runt jorden i Syd), och har därmed mycket mer massa än den kring jorden spiralkretsande solen, som för övrigt, precis som månen, är mycket mindre och mycket närmare jorden än vad frimurarorganisationen NASA hävdar!
Vilka krafter kan få solen och månen att spiralkretsa om det inte finns något extremt stort objekt som dom kretsar runt?Är det onjektet jorden så skulle dom ju inte spiralkretsa ovanpå jordskivan utan runt den vilket skulle göra att det fanns perioder då solen var på skivans undersida och det var mörkt i hela världen men det vet vi ju att det aldrig är. Att jorden skulle vara en platt skiva stämmer inte med fysikens lagar.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-10-06 kl. 15:29.
Citera
2017-10-06, 15:44
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vilka krafter kan få solen och månen att spiralkretsa om det inte finns något extremt stort objekt som dom kretsar runt?Är det objektet jorden så skulle dom ju inte spiralkretsa ovanpå jordskivan utan runt den vilket skulle göra att det fanns perioder då solen var på skivans undersida och det var mörkt i hela världen men det vet vi ju att det aldrig är. Att jorden skulle vara en platt skiva stämmer inte med fysikens lagar.

De underjordiska världarna (Hollow Earth) balanserar upp krafterna!
Citera
2017-10-06, 15:47
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vilka krafter kan få solen och månen att spiralkretsa om det inte finns något extremt stort objekt som dom kretsar runt?Är det onjektet jorden så skulle dom ju inte spiralkretsa ovanpå jordskivan utan runt den vilket skulle göra att det fanns perioder då solen var på skivans undersida och det var mörkt i hela världen men det vet vi ju att det aldrig är. Att jorden skulle vara en platt skiva stämmer inte med fysikens lagar.

Att jorden är platt stämmer mycket väl med fysikens lagar. Det är helt orimligt, och definitivt emot fysikens lagar att Nyzeeländarna skulle gå med någon slags sugkoppar på fötterna. Jag skulle för allt i världen inte vilja testa att dricka vatten,ä n mindre kasta vatten där om det fanns ett södra halvklot.

Även om jag själv bor en bit norrut, skulle jag märka om peneplanet lutade över 20 grader, åtminstone när jag är nykter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in