2017-10-06, 11:15
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
det var ju en som gick i pension nyligt om det nu var denne du syftade på. Kollega till T.P

Ja, i min sannolikhetsranking kommer samma person på topp som hos Lingärde.
Citera
2017-10-06, 11:46
Medlem
p.norths avatar
vad var det som gjorde att D.K med flickvän drog till Perth hösten 1988, lämnade ALLT, familj, släkt och vänner. Strax över 30 års ålder. Fick kalla fötter? Ebbe affären uppdagades? C.G.Ö husrannsakan?
Citera
2017-10-06, 12:00
Medlem
p.norths avatar
"hej, ta din andel på 250000kr dra iväg, ligg lågt och börja om i Australien, Mvh C.Ö"
Typ ?
Citera
2017-10-06, 13:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det bästa man kan hoppas på där nog en "dödsbäddsbekännelse" de har ju hänt flera gånger i andra högprofil-sammanhang. Annars kommer nog den absoluta sanningen att dröja.

Men är inte typiskt sett sekretess gällande uppgift av försvarskaraktär, förhållande till annan stat eller mellanstatlig organisation högst 40 år? I tråden har exempelvis de här radio uppgifterna dryftast, det har också dryftast om exempelvis FMN och deras ev "spaning" det är väl inte otänkbart att man frågar om det. I inslaget nämndes ju specifikt observationerna om misstänkt radiotrafik. En del i tråden har ju också ångat på om att det borde utredas. Fast man kanske försökt från PUs sida men fått ett nej (för att det var irrelevant men man ändå inte kan lämna uppgiften för att allt hamnar på AB och Expressens första sida) ?
Citera
2017-10-06, 14:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Varför borde Palmeutredningen inte avslöja vem mördaren ?

De kanske inte rör frågor om "mördaren", ett "vem" kan väl för all del avse en grupp. Exempelvis observationerna om människor med wt.

Om man funderar på "vem" som en person. En spekulation om SE har ju varit om han tillhört civilförsvaret. Det skulle ju exempelvis kunna förklara kanske om han dyker upp på platsen och beter sig konstigt.

Visst kan det väl också röra sig om att man kanske vill stämma av mot npgot rykte/uppgift om mer udda existenser kanske varit synliga, men det kan lika gärna vara att få verifiera något som kanske då kan avföras. Att sålla bort helt enkelt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-06 kl. 14:16.
Citera
2017-10-06, 14:50
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Att döma av hur Petersson formulerar sig så är det personuppgifter han letar efter.

"Jag tänker inte gå in på vilka det är jag frågar efter här eller varför". 5 sekunder in här http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6792685

Och till Expressen säger han:

"Jag talar inte om vem vi har sökt,"

https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-om-mordet-pa-palme-soks-hos-must/

Nya uppgifter i Palmeutredningen "Jag ställer frågor till en rad olika myndigheter om de har information om personer eller företeelser, och det gör vi regelmässigt, säger chefsåklagare Krister Petersson http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6792685

Han letar efter personuppgifter eller en person ?
Senast redigerad av 299792458 2017-10-06 kl. 14:54.
Citera
2017-10-06, 16:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Dvs Wall har ingen aning.... Det handlar om mycket specifika uppgifter som är relaterade till personer och aktiviteter. Must svarar inte på allmänna frågor.

Förhoppningsvis har PU börjat med att syna de uppgifter som bevisligen finns i PU. Vi har exempelvis Sten Anderssons SÄPO-trio och de som finns runt denna. Här finns namngivna personer som måste höras ingående om varför dom i lönndom övervakade Olof Palme.
Citera
2017-10-06, 16:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja, i min sannolikhetsranking kommer samma person på topp som hos Lingärde.

i min bok är stämmer Leif Thell inte in på GM. Han är ordningspolis och agerar som en ordningspolis. Det är därför SÄPO aldrig rekryterar från ordningen. De vill ha vana spanare, som inte tänker som en ordningspolis och därmed inte agerar som en sådan.

En militär agerar som en militär osv. På samma sätt som en snickare agerar som snickare, visst kan denna agera som en timmerman men då blir resultatet därefter. Samma med lärare, en lärare är alltid lärare oavsett. Sen finns undantag ,ex sådana som är reservofficerare kanske agerar mer som en militär än som den folkhögskolelärare han må vara.

Mördaren är i mina ögon är van att röra sig på gatorna, van att inte synas, van att dyka upp, göra insats/sitt jobb och sedan försvinna. För mig skriker det polisiärt agerande, spanare, van spanare. Inte frilansade elektriker som är ute och kartlägger enligt order.

Att kartlägga är en sak, det kan många lära sig. Men att bli en spanare, att även om du blir iakttagen eller utstirrad så fortsätter du utan att nämnvärt darra på manschetten, det blir inte elektrikern som hobbyövervakar borgarrådet eller annan potentat.
Citera
2017-10-06, 16:42
Medlem
mvagrippas avatar
Intressant stycke ur "Det grå brödraskapet" som pekar på att IB/GBU genom Stig Wikland höll koll på Ebbe Carlsson och folk omkring honom. Lätt att tänka sig blodstörtningen på SÄPO när EC dyker upp i polishuset hos Hans Holmer dagarna efter MOP.

"År 1977 återfördes IB/GBU till försvarsstabens sektion 2 efter att i
åtta år ha sorterat direkt under överbefälhavaren. Detta var en följd
av 1974 års underrättelseutrednings betänkande som publicerades
1976. En person, här kallad ”Ljungman”, som år 1974 efterträdde
Bo Anstrin som chef för IB:s operationsavdelning har i samtal med
SÄKO berättat att en del av den information han fick av sina källor
var uppenbart av säkerhetskaraktär. Det kunde t.ex. röra sig om
uppgifter om hur en viss svensk uppträtt i samband med en vistelse
i någon öststat eller om hur utländsk ambassadpersonal uppträtt i
Sverige. Det rapporterades också om att tidigare medborgare i
östeuropeiska länder bosatt sig i direkt anslutning till försvarets
fasta radiolänknät. Ibland förekom rapporter om Ebbe Carlsson
och vissa andra personer, men de saknade riktig substans. All sådan
information vidarebefordrade ”Ljungman” till byråchefen Olof
Frånstedt
vid säkerhetspolisen och till dennes efterträdare PG
Näss
. "
Citera
2017-10-06, 16:43
Medlem
mvagrippas avatar
Det kan inte tas för givet. Men med tanke på att dom i hemlighet övervakade Olof Palme borde det finnas en hel del spännande dom kunde förtälja om.
Citera
2017-10-06, 17:16
Moderator
Schlesiens avatar
Moderatormeddelande

5 st av dagens chattinlägg har raderats hittills.

Ta hellre chattande, gåtor, gissningslekar med varandra i PM istället för i tråd.

Vårda tråden. Försök uttrycka er genomtänkt och t*dl*gt (y,i) i inlägg så ni gör er förstådda.

/ Moderator
Citera
2017-10-06, 17:22
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Undrar vilket vapen den passade till.
Försökt läsa FUP om Östlings lägenhetsbeslag och hittar bara 2st ljuddämpare, avsedda för gevär hävdar Östling, illegalt importerade från Frankrike. Nu kan jag inte riktigt tyda alla sidor men mycket går att läsa. Säkert sitter många på mer info om beslaget?

Finner bland annat en del företag som Ö gjort affärer med och haft korrespondens:
American Defense P.A
Primo OY
Sopelem
Utd. Scientific
Steyr-Daimler-Puch
Heckler & Koch
Barret
Winscan AB

Något som jag tycker är intressant är ett äldre vapen som Ö innehar illegalt, var det som Ö ursäktade sig över att ha hittat i ett skjul för länge sedan. Möjligen en Nagant?
Gissa vilket försäkringsbolag CGÖ var försäkrad i?
https://www.youtube.com/watch?v=7BzftneBtek

Vill tillägga att vissa delar som redovisar Ö´s ammunitionsinnehav, är överstrukna(censurerad). Varför?
Informationen om 357 kulan är lång, utförlig och ocensurerad.
Senast redigerad av Gothus 2017-10-06 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in