2017-10-06, 11:19
Bannlyst
Fattar ej API finns absolut ingenting på nätet som förklarar hur man använder API. Kan ni flashback snälla hjälpa mig att lära mig använda APIer.

Har denna kod som jag skulle vilja använda hur gör jag då?

[PHP]METHOD: GET[/PHP]
[PHP]URL: https://api.sida/sida/sida2[/PHP]
[PHP]{
"success": true|false,
"key": true|false,
"sidalive": string,
"name": string,
"error": string // optional
}[/PHP]
Senast redigerad av B5iK4D3Li5K 2017-10-06 kl. 12:02.
Citera
2017-10-06, 11:28
Medlem
ischs avatar
Du skickar in sid-url:en med get-metoden och får ett svar, troligen i json, med data som motsvarar det du postade i din sista del.
Citera
2017-10-06, 11:30
Medlem
AX64s avatar
Du ska nog googla kring hur man gör anrop (requests) i det språk du utvecklar i. Läs på om t.ex. AJAX och JSON-formatet så klarnar det nog strax.

Allmänt så behöver din kod anropa adressen som du skrivit i inlägget, eventuellt skicka med viss information i anropet, och sedan hantera det svar som kommer tillbaka. Svårare än så är det inte.
Citera
2017-10-06, 11:37
Bannlyst
Om vi säger kort. GET sedan PRINT?
Vilket filformat ska filen sluta på?
Ska man använda <script> eller vilket av det där ska man använda? Tror jag kan nu.
Citera
2017-10-06, 11:41
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B5iK4D3Li5K
Om vi säger kort. GET sedan PRINT?
Vilket filformat ska filen sluta på?
Ska man använda <script> eller vilket av det där ska man använda? Tror jag kan nu.

Huh?

Om du börjar med att tala om vilket språk du vill använda för att kommunicera igenom API:et så kanske det hjälper lite. Låter som JS och att du är rätt lost på även det?
Citera
2017-10-06, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Huh?

Om du börjar med att tala om vilket språk du vill använda för att kommunicera igenom API:et så kanske det hjälper lite. Låter som JS och att du är rätt lost på även det?

Nä behöver bara en enkel förklaring. Svårt när det är något absolut nytt. Språk spelar ingen roll faktiskt php javascript.
Citera
2017-10-06, 11:49
Medlem
DigiFlaxs avatar
XML HttpRequest + JSON är det du behöver använda.
Senast redigerad av DigiFlax 2017-10-06 kl. 11:51.
Citera
2017-10-06, 11:52
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Nä behöver bara en enkel förklaring. Svårt när det är något absolut nytt. Språk spelar ingen roll faktiskt php javascript.

Du har fått en enkel förklaring på hur APIer fungerar i allmänhet redan tidigare i tråden. Läs på via länkarna nedan om du nu har så hemskt brådis och inte förstår dig på hur man googlar baserat på informationen du redan fått här.

https://www.w3schools.com/PhP/php_ajax_php.asp
https://www.w3schools.com/js/js_json_php.asp

Språk spelar roll. Som exempel är PHP server side och JS är normalt sett client side, så allt beror på vad du är ute efter att åstadkomma. Sedan skiljer sig det faktiska tillvägagångssättet mellan olika språk förstås.
Citera
2017-10-06, 11:54
Bannlyst
Tack för länkarna den där json länken var något läste genom alla era länkar men måste ha enklare förklaring.

Jag kan inget om API.

Där ser man API är inte så nybörjar vänligt.

Ni ser koden i första inlägget det är allt jag har det är det jag behöver använda. Hur gör man?
Citera
2017-10-06, 11:59
Bannlyst
Citat:
Tack för länkarna den där json länken var något läste genom alla era länkar men måste ha enklare förklaring.

Jag kan inget om API.

Där ser man API är inte så nybörjar vänligt.

Ni ser koden i första inlägget det är allt jag har det är det jag behöver använda. Hur gör man?
Men för i helvete, API är inget avancerat.

Om du skickar t.ex. strängen "doomslayer50" till ett API, så kan den visa en sida med texten "great player", ditt program läser av vad sidan innehåller och visar det för användaren. Det exemplet kan vara att man slog in en spelares namn i t.ex. "topplistan" eller liknande för att få information om spelaren. För att läsa resultatet så används kanske curl, kanske "curl https://api.se >> result.txt" och sedan läser programmet den nyskapade filen "result.txt". Alltså API kan användas på många olika sätt.
Citera
2017-10-06, 12:02
Bannlyst
Löste det med php skriver svaret senare.
Citera
2017-10-06, 12:04
Medlem
AX64s avatar
Citat:

Jag tror det är att rekommendera att du lär dig läsa innan du lär dig programmera. Läs igenom sidorna vi länkat till. Kopiera exemplen där. Byt ut ändpunkten (URL:en) i exemplena mot din egna som du angett ovan, se vad som händer eller inte händer, och anpassa till ditt egna syfte därifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in