2017-10-05, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Bara en tidsfråga innan han får sparken, eller så gjorde han så här medvetet, för att komma bort från DN.

Nej!

Erik Helmerson, Lena Andersson samt andra utländska/inhemska "gäst krönikörer" har på samma plats (ledarsidorna i tidningen) framfört liknande kritik i ett halvt decennium.

Om skaffar tillträde till DN:s historiska arkiv på ngt sätt så kommer du att se ett långt mönster där Helmerson mfl kritiserar hur postkolonial teori används på svenska universitet, bristen på konsekvens, och så vidare. Helmerson vill söka "det rätta" även om risken att anklagas för kulturarrogans är stor, han har aldrig varit ngn stark anhängare av identitetspolitiken , kulturrelativismen och mångkulturen.

Den av DN's ledarskribenter/krönikörer som varit mest i blåsväder och konflikt med de postkoloniala är dock Lena.
Senast redigerad av guliver 2017-10-05 kl. 10:29.
Citera
2017-10-05, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
DN har enligt min mening varit en av de mest samhällsskadliga tidningarna i Sverige på senare år. Under flyktingkrisen och massinvandringen 2015 var chefredaktören Peter Wolodarski en av de flitigaste förespråkarna för öppna gränser och gränslöst mottagande, och utan DN:s kraftfulla ställningstagande i frågan hade flyktingbromsen kanske slagits till tidigare. Nuförtiden har man snöat in på nazismen, och man går till angrepp på SD så fort man får chansen.

Men det finns en vettig röst på DN, och det är Erik Helmerson. Så här skrev han i sin senaste ledarkrönika apropå boken ”Religionskollision” av Eli Göndör:

Personligen tycker jag att identitetspolitiken och mångkulturalismen har varit rena katastrofer för vårt land. Att vi har satsat på en generösare invandringspolitik än något annat västland och sedan uppmuntrat invandrarna att inte anpassa sig till Sverige kan ju inte vara något annat än rent vanvett.

Vågar man hoppas på att vettiga och sansade debattörer som Erik Helmerson lyckas tränga igenom det massmediala PK-bruset både inom och utanför DN?

Nu när migranterna kommit in i landet så öppnar DN för en kontrollerad debatt. Det är självklart att mångkulturella samhällen fungerar sämre en monokulturella. Det finns en massiv forskning som stödjer den slutsatsen.

För DNs del handlar det om att ägarna Bonniers sakta vill avlägsna sig från sitt ansvar för migrantinvasionen. Det ska sakta tona bort genom en låtsasdebatt om uppenbara avigsidor som alla ser.

Debatten bör i stället handla om hur man på ett effektivt men ändå humant sätt repatrierar merparten av de migranter som kommit sedan Reinfeldt öppnade gränserna.

Kunde fredspristagaren Obama deportera ca 2 miljoner migranter, så bör vi svenskar i vart fall kunna deportera halva det antalet. Det är bara en fråga om logistik (och en del bidrag).
Citera
2017-10-05, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guliver
Nej!

Erik Helmerson, Lena Andersson samt andra utländska/inhemska "gäst krönikörer" har på samma plats (ledarsidorna i tidningen) framfört liknande kritik i ett halvt decennium.

Om skaffar tillträde till DN:s historiska arkiv på ngt sätt så kommer du att se ett långt mönster där Helmerson mfl kritiserar hur postkolonial teori används på svenska universitet, bristen på konsekvens, och så vidare. Helmerson vill söka "det rätta" även om risken att anklagas för kulturarrogans är stor, han har aldrig varit ngn stark anhängare av identitetspolitiken , kulturrelativismen och mångkulturen.

Den av DN's ledarskribenter/krönikörer som varit mest i blåsväder och konflikt med de postkoloniala är dock Lena.

Men Lena är ju bara där på frilansbasis då och då..hon har tjänat så bra på sina böcker..

Dom fast anställda på ledarsidorna är ju wolodarski, wisniarski, wiman och helmersson..Nämnde Helmersson var även i ekot igår och ganska handfast förespråkade ett mycket starkt försvar samt hyllade militärövningen Aurora.
Citera
2017-10-05, 11:30
Medlem
gurkmajjas avatar
Allt är mottagarlandets fel givetvis.
Citera
2017-10-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Nu när migranterna kommit in i landet så öppnar DN för en kontrollerad debatt. Det är självklart att mångkulturella samhällen fungerar sämre en monokulturella. Det finns en massiv forskning som stödjer den slutsatsen.

För DNs del handlar det om att ägarna Bonniers sakta vill avlägsna sig från sitt ansvar för migrantinvasionen. Det ska sakta tona bort genom en låtsasdebatt om uppenbara avigsidor som alla ser.

Debatten bör i stället handla om hur man på ett effektivt men ändå humant sätt repatrierar merparten av de migranter som kommit sedan Reinfeldt öppnade gränserna.

Kunde fredspristagaren Obama deportera ca 2 miljoner migranter, så bör vi svenskar i vart fall kunna deportera halva det antalet. Det är bara en fråga om logistik (och en del bidrag).
Blev tvingad att googla Obama och nu är jag ingen expert på engelska men deportations låg på mellan 3-400000/år under hans tid, så vill svetsarna sitta kvar efter -18 så blir det nog dessa nivåer han minst bör lägga sig på, o tänk vad kul att få läsa all pissmedia.
Citera
2017-10-05, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MEGADOLON
Blev tvingad att googla Obama och nu är jag ingen expert på engelska men deportations låg på mellan 3-400000/år under hans tid, så vill svetsarna sitta kvar efter -18 så blir det nog dessa nivåer han minst bör lägga sig på, o tänk vad kul att få läsa all pissmedia.

OK - Fel av mig. Jag borde ha kollat siffrorna bättre.
Citera
2017-10-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
DN har enligt min mening varit en av de mest samhällsskadliga tidningarna i Sverige på senare år. Under flyktingkrisen och massinvandringen 2015 var chefredaktören Peter Wolodarski en av de flitigaste förespråkarna för öppna gränser och gränslöst mottagande, och utan DN:s kraftfulla ställningstagande i frågan hade flyktingbromsen kanske slagits till tidigare. Nuförtiden har man snöat in på nazismen, och man går till angrepp på SD så fort man får chansen.

Men det finns en vettig röst på DN, och det är Erik Helmerson. Så här skrev han i sin senaste ledarkrönika apropå boken ”Religionskollision” av Eli Göndör:

Personligen tycker jag att identitetspolitiken och mångkulturalismen har varit rena katastrofer för vårt land. Att vi har satsat på en generösare invandringspolitik än något annat västland och sedan uppmuntrat invandrarna att inte anpassa sig till Sverige kan ju inte vara något annat än rent vanvett.

Vågar man hoppas på att vettiga och sansade debattörer som Erik Helmerson lyckas tränga igenom det massmediala PK-bruset både inom och utanför DN?

Jag läste en artikel idag i tidningen VI som höll på att få mig att hoppa ur soffan, signerad Fredrik Lindström.

Artikeln handlade om svenska värderingar och flyktingkrisen 15.

Fredrik påtalade särskilt att det farligaste är att bygga upp svenska värderingar kring identitet.
Och där påtalade han att det går åt båda hållen.

Att identitetsvänstern blir fullständigt enögda och skapar myter kring invandringen. Det har vi sett massor av, Arnstad är bara ett exempel.

Sedan andra hållet SD nationalismen, de blir även enögda även de och skapar myter om invandringens farlighet, samt vill hävda en speciell sorts svenska värderingar med knätofs i huvudtäten för det hela.

Så exemplet TS frågade sig om fler vågar analysera vår samtid kommer jag med från senaste nr av VI.

Mycket läsvärd artikel i övrigt om hur vi svenskar är funtade.

För övrigt påtalade Fredrik Lindström också att invandringskramarna har en gräns för hur nära invandrare de vill komma.

Det Fredrik skrev mellan raderna var att journalister som bor i Bromma och skriver om förorterna utan att sätta foten där eller framför allt bo där., det beror i hög grad på den svenska mentaliteten.

Invandringskramarna skulle heller inte be en vilt främmande invandrare att sätta sig bredvid dem på en full buss på grund av den mentalitet folk har här i Sverige.
Inte heller skulle de upplåta sina hem för dem heller så som många påtalat här på FB under åren.
Det ligger i vår mentalitet att bete oss så.
Citera
2017-10-05, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Jag tycker man kan skita i Helmerson och DN. Han är en kappvändare och jag tror inte ens han är en genuin sådan. Att påstå att det går att integrera stora mängder klankulturella muslimer och afrikaner bara man ställer lite krav om svenskaundervisning är ohederligt.

Javisst och det är extremt svårt tydligen att skriva rakt ut att det är ett problem med några miljoner invandrare redan på plats, fler på väg in därför att det är vad Sverige ställt in sig på samtidigt som svenskarna inte tycker om somalie-gängen eller hela den arabiska folkgruppen och inte vill umgås med dem. Ingen vet hur det slutar men det skulle kunna bli ett Jugoslavien-liknande krig av alltihop. Vilket dödligt fiasko och höjden av allt slöseri.
Citera
2017-10-05, 22:06
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Precis. Han tycks tro att man kan göra svenskar av vilka Afrikaner, Centralasiater eller Araber som helst bara man undviker att behandla dem annorlunda. Återigen är det VÅRT fel att negrer förblir negrer även på nordliga breddgrader, bara utifrån ett annat perspektiv.

TS, du griper efter halmstrån här, när du försöker hitta vettiga åsikter hos DN.

Det går att göra nästan vem som helst till en vettig svensk. Men problemet är att vi tar in för många. Vi blir översköljda och försvinner så småningom. Men majoriteten vill ju ha det så.
Citera
2017-10-06, 07:42
Medlem
Svenskarna är hjärntvättade att tro om du inte hyllar mångkulturen är du rasist, inskränkt, lågutbildad, ensamvarg och man som bor i skogen. Detta är en vedertagen sanning och många skulle bli förvånade om det ifrågasätts.
Citera
2017-10-06, 08:13
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Det går att göra nästan vem som helst till en vettig svensk. Men problemet är att vi tar in för många. Vi blir översköljda och försvinner så småningom. Men majoriteten vill ju ha det så.

Tja, då antar jag först och främst att du pratar om svensk medborgare, inte etnisk svensk - för sådana går inte att tillverka. En arab kan aldrig bli svensk, endast svensk medborgare (tyvärr).

Dessutom: det finns hundratals miljoner du aldrig kan göra en vettig svensk medborgare av. Och majoriteten av dessa kommer från precis de regioner vårt inflöde av asylanter har sitt ursprung.

Så visst, volymfrågan är helt avgörande, men det är inte så att vi har något att tjäna på lägre volymer heller. Vi behöver negativa volymer. Vi behöver ett omfattande repatrieringsprogram. Här bjussar jag på en aktuell och läsvärd artikel som förklarar varför och hur det faktiskt också är möjligt att genomföra:

https://altright.com/2017/10/04/they-have-to-go-back/
Citera
2017-10-06, 09:40
Medlem
Sperssons avatar
.
Mångkultur är ett onaturligt tillstånd bland både människor och djur.
Vi väljer oftast att leva bland människor med samma etnicitet, religion, tradition och språk.

Mångkultur leder förr eller senare till konflikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in