Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
DN har enligt min mening varit en av de mest samhällsskadliga tidningarna i Sverige på senare år. Under flyktingkrisen och massinvandringen 2015 var chefredaktören Peter Wolodarski en av de flitigaste förespråkarna för öppna gränser och gränslöst mottagande, och utan DN:s kraftfulla ställningstagande i frågan hade flyktingbromsen kanske slagits till tidigare. Nuförtiden har man snöat in på nazismen, och man går till angrepp på SD så fort man får chansen.
Men det finns en vettig röst på DN, och det är Erik Helmerson. Så här skrev han i sin senaste ledarkrönika apropå boken ”Religionskollision” av Eli Göndör:
Personligen tycker jag att identitetspolitiken och mångkulturalismen har varit rena katastrofer för vårt land. Att vi har satsat på en generösare invandringspolitik än något annat västland och sedan uppmuntrat invandrarna att inte anpassa sig till Sverige kan ju inte vara något annat än rent vanvett.
Vågar man hoppas på att vettiga och sansade debattörer som Erik Helmerson lyckas tränga igenom det massmediala PK-bruset både inom och utanför DN?
Jag läste en artikel idag i tidningen VI som höll på att få mig att hoppa ur soffan, signerad Fredrik Lindström.
Artikeln handlade om svenska värderingar och flyktingkrisen 15.
Fredrik påtalade särskilt att det farligaste är att bygga upp svenska värderingar kring identitet.
Och där påtalade han att det går åt båda hållen.
Att identitetsvänstern blir fullständigt enögda och skapar myter kring invandringen. Det har vi sett massor av, Arnstad är bara ett exempel.
Sedan andra hållet SD nationalismen, de blir även enögda även de och skapar myter om invandringens farlighet, samt vill hävda en speciell sorts svenska värderingar med knätofs i huvudtäten för det hela.
Så exemplet TS frågade sig om fler vågar analysera vår samtid kommer jag med från senaste nr av VI.
Mycket läsvärd artikel i övrigt om hur vi svenskar är funtade.
För övrigt påtalade Fredrik Lindström också att invandringskramarna har en gräns för hur nära invandrare de vill komma.
Det Fredrik skrev mellan raderna var att journalister som bor i Bromma och skriver om förorterna utan att sätta foten där eller framför allt bo där., det beror i hög grad på den svenska mentaliteten.
Invandringskramarna skulle heller inte be en vilt främmande invandrare att sätta sig bredvid dem på en full buss på grund av den mentalitet folk har här i Sverige.
Inte heller skulle de upplåta sina hem för dem heller så som många påtalat här på FB under åren.
Det ligger i vår mentalitet att bete oss så.