2017-10-05, 01:48
Medlem
DN har enligt min mening varit en av de mest samhällsskadliga tidningarna i Sverige på senare år. Under flyktingkrisen och massinvandringen 2015 var chefredaktören Peter Wolodarski en av de flitigaste förespråkarna för öppna gränser och gränslöst mottagande, och utan DN:s kraftfulla ställningstagande i frågan hade flyktingbromsen kanske slagits till tidigare. Nuförtiden har man snöat in på nazismen, och man går till angrepp på SD så fort man får chansen.

Men det finns en vettig röst på DN, och det är Erik Helmerson. Så här skrev han i sin senaste ledarkrönika apropå boken ”Religionskollision” av Eli Göndör:

Citat:
Ett problem som skildras i boken är hur drömmen om det multikulturella samhället slagit alldeles fel. Den har skapat politik som håller invandrare kvar i grupper och hindrar deras anpassning. Politiken försvårar språkinlärning och skapar stor osäkerhet om vad det egentligen innebär att vara svensk. Den är en barriär för integration.

När det på olika sätt uppmuntras och lönar sig att identifiera sig som i första hand minoritet ökar polariseringen mellan grupper. I Sverige har postkoloniala och västkritiska tankesätt frodats på universitet och myndigheter vilket gett invandrare och deras barn incitament att markera avstånd till det nya landet. Vilket i sin tur underblåst mer främlings- och islamfientlighet: ”Titta, de vägrar att anpassa sig!”

Islamofobin är en av de starkaste krafterna i samhället just nu. Här bär det svenska mottagandet ett stort ansvar; vi har uppmuntrat ett ”annorlundaskap” snarare än försökt eliminera friktionsytorna och få människor att fungera tillsammans så smidigt som möjligt.

http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-multikulturalismen-har-misslyckats/

Personligen tycker jag att identitetspolitiken och mångkulturalismen har varit rena katastrofer för vårt land. Att vi har satsat på en generösare invandringspolitik än något annat västland och sedan uppmuntrat invandrarna att inte anpassa sig till Sverige kan ju inte vara något annat än rent vanvett.

Vågar man hoppas på att vettiga och sansade debattörer som Erik Helmerson lyckas tränga igenom det massmediala PK-bruset både inom och utanför DN?
Citera
2017-10-05, 02:26
Medlem
"Islamofobi" findes ikke. Det er bare noget svenske politikere tror fordi de er dårligt uddannede og alment uvidende. I Danmark bruges ordet ikke

Hvad er islamofobi?
Citat:
Ordkonstruktionen ’islamofobi’ er en fælde lagt af islamister i den hensigt at vanskeliggøre islamkritik

https://www.information.dk/udland/2007/07/islamofobi
Citera
2017-10-05, 04:16
Medlem
Okej, så han sågar universitetens kulturmarxistiska idéer, samtidigt som han använder termen "islamofobi". Snacka om kognitiv dissonans..
Citera
2017-10-05, 05:19
Medlem
Pungsvings avatar
"eliminera friktionsytorna och få människor att fungera tillsammans så smidigt som möjligt"

Och hur gör man det med muslimer som bara vill lemlästa och ta över?
Citera
2017-10-05, 06:05
Medlem
another-devils avatar
alla Vettiga människor är islamofober. Eftersom en enkel empirisk granskning visar att islam ligger bakom mycket av våld och terror på jorden. Både mot icke-muslimer och mot egendefinierade muslimer.

Erik missar att mycket få svenskar vill ha mångkultur på riktigt. Inte ens de tyngsta förespråkarna vill ha det. De ser nämligen till att bosätta sig segregerade och etniskt svenska bostadsområden.
Citera
2017-10-05, 08:09
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
DN har enligt min mening varit en av de mest samhällsskadliga tidningarna i Sverige på senare år. Under flyktingkrisen och massinvandringen 2015 var chefredaktören Peter Wolodarski en av de flitigaste förespråkarna för öppna gränser och gränslöst mottagande, och utan DN:s kraftfulla ställningstagande i frågan hade flyktingbromsen kanske slagits till tidigare. Nuförtiden har man snöat in på nazismen, och man går till angrepp på SD så fort man får chansen.

Men det finns en vettig röst på DN, och det är Erik Helmerson. Så här skrev han i sin senaste ledarkrönika apropå boken ”Religionskollision” av Eli Göndör:

Personligen tycker jag att identitetspolitiken och mångkulturalismen har varit rena katastrofer för vårt land. Att vi har satsat på en generösare invandringspolitik än något annat västland och sedan uppmuntrat invandrarna att inte anpassa sig till Sverige kan ju inte vara något annat än rent vanvett.

Vågar man hoppas på att vettiga och sansade debattörer som Erik Helmerson lyckas tränga igenom det massmediala PK-bruset både inom och utanför DN?
Jag tycker man kan skita i Helmerson och DN. Han är en kappvändare och jag tror inte ens han är en genuin sådan. Att påstå att det går att integrera stora mängder klankulturella muslimer och afrikaner bara man ställer lite krav om svenskaundervisning är ohederligt.
Citera
2017-10-05, 08:21
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Jag tycker man kan skita i Helmerson och DN. Han är en kappvändare och jag tror inte ens han är en genuin sådan. Att påstå att det går att integrera stora mängder klankulturella muslimer och afrikaner bara man ställer lite krav om svenskaundervisning är ohederligt.

Precis. Han tycks tro att man kan göra svenskar av vilka Afrikaner, Centralasiater eller Araber som helst bara man undviker att behandla dem annorlunda. Återigen är det VÅRT fel att negrer förblir negrer även på nordliga breddgrader, bara utifrån ett annat perspektiv.

TS, du griper efter halmstrån här, när du försöker hitta vettiga åsikter hos DN.
Citera
2017-10-05, 08:31
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar

Tror att migranterna börjar komma för nära dessa rent fysiskt sett.
Paniken lyser i grannskapet. Vad göra nu för att sakta ändra fokus.
Citera
2017-10-05, 08:32
Medlem
retepm.s avatar
Folk som använder ord som islamofobi och främlingsfientlighet är inte direkt någon jag skulle kalla vettig skribent.
Senast redigerad av retepm. 2017-10-05 kl. 08:34.
Citera
2017-10-05, 08:54
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Precis. Han tycks tro att man kan göra svenskar av vilka Afrikaner, Centralasiater eller Araber som helst bara man undviker att behandla dem annorlunda. Återigen är det VÅRT fel att negrer förblir negrer även på nordliga breddgrader, bara utifrån ett annat perspektiv.

TS, du griper efter halmstrån här, när du försöker hitta vettiga åsikter hos DN.
Vi har enorma problem för att vi har råkat ut för 'regulatory capture' och skapat en massa myndigheter där folk förtjänar sitt levebröd på import av folk. Ju hjälplösare och mer benägna att leva på bidrag människor är, desto bättre för det flyktingindustriella komplexet. Helmerson och DN har själva gött detta komplex.

Den stora lögnen är att s.k. mångfald skulle vara något odelat positivt. Det är ett påstående som sällan granskas. Det är en officiell sanning som måste avslöjas som den lögn det är.
Senast redigerad av Herostratos 2017-10-05 kl. 08:56.
Citera
2017-10-05, 08:55
Medlem
Alltså det är 2017 hur kan inte vem som helst såga mångkulturfiaskot?
Citera
2017-10-05, 09:09
Medlem
rostigamazons avatar
Bara en tidsfråga innan han får sparken, eller så gjorde han så här medvetet, för att komma bort från DN.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in