Citat:
Ursprungligen postat av
DEPRESSIV
Jo, de flesta "icke-beroendeframkallande" läkemedel som atarax, theralen osv är inte speciellt bra mediciner. Theralen blir man seg av, atarax knappt ens det. Jag visste dock inte att de var farliga för hjärtat.
Gäller det även Lergigan? Jag hävdar att neuroleptikum och många antihistaminer är skrattretande att en läkare föreslår mot ångest, eftersom de inte fungerar och dessutom gör en avstängd och trött snarare än fungerande och lugn. Lergigan dock - en mycket underskattad medicin mot ångest/oro.
Presentera gärna källor för ditt påstående angående hjärtproblematiken, inte för att jag inte tror dig, men om dessa mediciner kan ge dessa biverkningar är det mycket användbart att presentera för läkare för de som inte får bensodiazepiner utskrivet (de som VERKLIGEN behöver det) utan tvingas ta verkningslösa mediciner eller andra preparat som gör en trött och avstängd.
Jag föreslog Inderal, Lergigan, men du kan även prova Pascoflair (Passionsblomma) samt Valeriana i höga doser.
https://lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2015/Nya-rekommendationer-for-att-minska-risk-for-hjartbiverkningar-med-hydroxizin/
Det gäller även Lergigan.
Theralen är något snällare mot hjärtat, men fortfarande påverkar den.
Ska man sova av något icke narkotikaklassat så ska man satsa på Propavan och inte på Atarax.
Själv har jag haft stora hjärtrytmrubbningar. Hade uppemot 20.000 extraslag per dygn i flera veckor, trots betablockerare. Till och med läkarna blev helt stumma och chockade. Var 21 år första gången det inträffade.
Trots att det var så mycket extraslag så sa de att jag skulle försöka hålla mig så lugn som möjligt och att jag inte skulle vara rädd. De sa att de är ofarliga, men samtidigt att det inte alls är bra att jag har så mycket. Lätt att få blodproppar då.
Fyfan, önskar inte min värsta fiende den känslan jag hade varje sekund av av livet jag hade under den perioden.
Efter den gången, så har det drabbat mig ytterligare två gånger, där hjärtat helt enkelt börjar så oregelbundet. Det håller i sig i 2 veckor, sedan slutar det av sig självt.
Sedan dess lider jag av GAD och Panikångest, som jag fick på grund av denna period.
Under tiden jag hade dessa hjärtproblem åt jag Atarax dagligen. Då hade jag ingen aning om att den förvärrade, det kunde ha slutat riktigt illa faktiskt.
Även min Kardiolog sa att Antihistaminer inte alls är bra för hjärtat, och jag måste sluta med dem.
Nu beror inte mina extraslag enbart pga Atarax såklart, ångest och stress har en stor del i det hela.
Nu självmedicinerar jag mellan Tramadol, Benso och Lyrica mot min panikångesten och GAD som jag fick av denna hemska period. Visst Lyrica och Tramadol är inga bra läkemdel för hjärtat heller. Men de dödar iaf min ångest.
Nu kan jag kan göra något i livet utan att tro att jag ska få hjärtstillestånd varje dag. Utan dem vågade jag inte sova eller motionera. Trodde jag skulle dö varje dag. Att hjärtat skulle lägga av om jag sov, eller motionerade.
Atarax orsakar biverkningar, men hjälper inte mot ångest. Så onödigt att käka dem.
De som blir hjälpta blir det pga placebo-effekt. Grattis till dem!
Alla vårdcentral-läkare får orgasmer när de skriver ut dessa skräp till folket.
''De är ju inte beroendeframkallande'' WOOOW!
Ni som tar Antidepressiva som förlänger QT-intervallet på hjärtat, ska vara ännu försiktigare med att knapra antihistaminer framför allt Lergan och Atarax!
Till TS.
Satsa på Inderal om du har fysisk ångest. Är det mest psykiskt så börja meditera, har du ingen effekt efter 2 månader, och du verkligen vill ha piller som du bara ska ta när du är och reser så skulle jag föreslå Oxazepam.
Tar du dem under korta perioder så blir du inte beroende, samt att det är snällt mot kroppen.
Men då gäller det att kunna prata med läkaren på ett bra sätt, för att få det utskrivet!
Satan i helvete vad långt inlägg det blev.
Sorry!