Citat:
Ursprungligen postat av
Ratoz
Ja onekligen bra att ha ett land att vara juridiskt skriven i.
Jag funderar mer på hur oövervinnerliga hindren är annars. Banker kan man ju t.ex. ordna med innan man flyttar ut ur Moder Sveas barm.
Jag är övertygad om att din lösning är bättre. Jag vill mest av ren uttråkning ta reda på hur dålig/bra mitt alternativ är.
Långsiktigt tror jag inte på det, tanke på den totala övervakning och krav på rapportering som blivit.
Hela Europa vet dom är på väg under så dom gör allt få in varje krona i skatt för lyckas överleva några år till. Sedan även global tränd, Indien gör extremt stor förändring gällande skattekontroll. Även Pakistan, dom börjat kolla folks pass in/ut resa för se hur länge dom stannat i land för se om dom varit tillräckligt länge för vara skatteresident där.
Sedan även om du har konto sedan innan kommer bank tvingas se till dom har korrekt updaterad information med i slutändan.
Flera banker i exempelvis schweiz låst folks konton och krävt dom visar bevisa dom är skattade korrekt och tillåter endast betala tilllbaka dom till konto i ditt egna namn i land di är skatteresident i.
För en lyckas öppna företag i dag är KYC / AML så pass höga du måste kunna visa bevis du bor i något land och är skatteresident.
Men så klart möjligt göra som du skriver, även uteliggare och tiggare lyckas ju göra samma sak men om man har pengar på riktigt skulle jag inte rekommendera din lösnig för riskerar slå tillbaka hårt i framtiden och skapa problem.
Bara sådan sak fixa en privat sjukvårdsförsäkring ger dig problem om du inte bosatt någonstans.